Megbüntette a K&H-t a GVH

Negyvenmillió forint bírságot szabott ki a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) a K&H Bankra, mert az félrevezette a privát banki ügyfeleit, és rizikómentes befektetésként adott el nekik olyan kötvényeket, amelyek szinte átláthatatlan kockázatokat hordoznak, s amelyek értéke tavaly az eredeti áruk huszadára-harmincadára zuhant. A károsultak mintegy harmincmilliárd forintot veszítettek.

Csécsi László
2009. 12. 20. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Negyvenmillió forintra büntette a GVH a K&H Bankot, mert megtévesztette a privátbanki ügyfeleit. A pénzintézet a nagyon bonyolult és kockázatos kötvényeket azzal a tájékoztatással adta el, hogy ezek még az állampapíroknál is biztonságosabb, ám nagyobb hozamot ígérő befektetések. A versenyhivatal szerint ez az állítás nem állja meg a helyét. A GVH szakemberei szerint a bank a kötvények portfóliójának összetételéről sem tájékoztatta megfelelően a károsultakat, pedig ezeknél a különösen összetett és nehezen átlátható termékeknél még nagyobb figyelmet kellene fordítania arra, hogy a kötvény vásárlói megtudják, mibe fektetik a pénzüket. A döntésnél súlyosbító körülménynek számított, hogy nem ez volt az első eset, amikor a K&H Bank megtévesztette az ügyfeleit.
Mint azt a panaszosoktól megtudtuk, a pénzintézet munkatársai úgy mutatták be a K&H belga anyavállalata, a KBC által kibocsátott CDO-kötvényeket, hogy ezek mögött erős cégek szerepelnek, amelyeket nem fenyeget a csőd veszélye, ám arról már nem tájékoztatták őket, hogy idővel a portfólió összetétele megváltozhat. Az ügyfeleknek így fogalmuk sem volt róla, hogy a befektetéseikbe magánszemélyek rossz hitelei is belekerültek, amelyek jelentősen lerontották a kötvények megítélését. A befektetések értéke 2008 végén az eredeti ár három-öt százalékára esett, az ügyfelek veszteségei pedig meghaladják a harmincmilliárd forintot. A bank azonban az értékvesztés ismeretében sem tájékoztatta ügyfeleit az őket ért károkról, többen is azt állítják, csak akkor szembesültek a pénzük elvesztésével, amikor a bank munkatársait megkérték, mutassák meg, hogy miként áll a portfóliójuk. A tájékoztatás elmaradása már csak azért is érthetetlen, mert a befektetések összeomlása nem egyik napról a másikra történt. Akadtak olyan CDO-kötvények, amelyeket a Fitch hitelminősítő intézet már 2008 márciusában figyelőlistára tett, sőt volt olyan papír is, amelyet a legjobbnak számító AAA besorolásról öt fokozattal vetett vissza a Fitch.
Miután kiderültek a veszteségek, a bank egyezkedni kezdett az ügyfeleivel, s némelyeknek ötvenszázalékos, másoknak magasabb kártérítést helyezett kilátásba. A károsultak egy része el is fogadta az ajánlatokat, de sokan nem hajlandók alkudozni a kártérítés mértékéről, mivel úgy gondolják, a bank követte el a hibát, ezért a teljes veszteséget meg kell térítenie. Véleményük szerint a versenyhivatal döntése alátámasztja azt az állításukat, miszerint a bank jogtalanul járt el velük szemben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.