Nőből vagyok

Anyanyelvünk

Minya Károly
2009. 12. 21. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Én is nőből vagyok – mondta az ABC-ben egy hölgy, aki népszavazási kezdeményezése okán a politikai színtérre és a lapok hasábjaira került. Önironikusan azt akarta a pénztáros tudtára adni, hogy már megint a fizetéskor jutott eszébe valami vásárolnivaló. Szokatlan, ugyanakkor divatossá vált ez a szószerkezet. Eddig az ismert slágerben az hangzott el, hogy jégből vagyok, ez azonban semmi újszerűt nem rejt magában. Azonban az, hogy emberből vagyok én is, azaz tévedhetek, már sokkal meghökkentőbb. Szószerkezet-neologizmusnak is nevezhetjük az effajta kifejezéseket, s korántsem egyedi eset, hogy az új kifejezésmódot már-már hibának tekinti a nyelvhelyességi megítélés. Azonban ez alkalommal ne tekintsük annak, csupán divatos szokatlanságnak.
Az egyik közszolgálati rádió szlogenje a Nagyon zene. A szószerkezet újdonsága és nyilvánvaló reklámereje abban rejlik, hogy egy főnév (zene) kapott fok- és mértékhatározói bővítményt (nagyon). De a fok- és mértékhatározó elsősorban igével, igenévvel alkothat szószerkezetet (nagyon siet, nagyon izgulni), néha egyéb szófajú szóval. Azonban főnévvel szinte soha. A ritkaság figyelemfelhívó erejű, és egyedítő funkciója van.
A reklámok jellegzetes eszköze a fokozás. Nem csupán átvitt, hanem grammatikai értelemben is. Az egyik csokoládé szlogenjében főnevet fokoznak melléknév módjára: legcsokoládébb csokoládé. Sokan kifogásolták nyelvhelyességi szempontból, ám – ha nem is túl gyakran – fokozhatunk főneveket: pápább a pápánál. Szépirodalmi példát is találhatunk. Szerb Antal írja A Pendragon-legendában: „A téma az ő legtémább témája lehetett.” Ilyen esetekben a játékosság, az egyediség és az egyszeriség a cél, így elfogadható egy másik reklámban is: „a legcsúcsabb sajtos chips”. Igaz, csúcs szavunk főnévi szófajisága mellett egyre gyakrabban melléknév: „csúcs ez az érzés!” Pozsgai Zsolt Razzia című drámájában az egyik szereplőről kiderül, hogy férfi, csak nővé műttette magát. Mire a következő bókot kapja társától: „Soha nem láttam nőbb nőt nála!” Ez a fajta fokozás stilisztikai, illetve alkalmi neologizmusnak tekinthető.
Léteznek más jellegű szószerkezet-neologizmusok, elsősorban minőségjelzős szókapcsolatok, amelyek szó értékűek, hiszen egyik tag sem hagyható el közülük: térfigyelő kamera, önbarnító krém, életvezetési tanácsadó, fájlcserélő hálózat, digitális bennszülött, rapid randi, zónázó vonat, láthatósági mellény, talajterhelési díj. Ezek a mindennapi kommunikáció szükségleteképpen keletkeznek, s nap mint nap létrejönnek újabbnál újabbak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.