Stilizált őrület, avagy Anna di New York

Ókovács Szilveszter
2009. 12. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Teli szlávval a Metropolitan Lammermoori Lucia-produkciója, amely február 7-én újra premierérdeklődést vívott ki: ekkor, ebbe tért vissza az „isteni” Anna Nyetrebko röpke szülési szünetéről. Nyelvrokonaival mind a négy főszerepet uralja e gálaoperában. A kimondhatatlan nevű orosz basszista, Ildar Abdrazakov (Raimundo) és Mariusz Kwiecien (Enrico) is hozza a bőtorkú hagyományt. Hagymakupolásan zengő, zsíros hanggal megáldottak – ugyanakkor egyszínűek. Kwiecienben a bosszúszomj is oly egyetemleges, hogy a kifejezésnek más nüanszaihoz nem is fér. („Lépj közelebb!” – hívja egyszer húgát a partitúra szerint, s ez apróság leleplezhetné a legbelül még mindig bensőséges testvéri viszonyt, de sajnos, ide is dörgés jut.) Következésképp felkapott énekes lesz, és egyre jobban fog ordítani – de ne legyen igazam. Ez a matériafetisiszta típus tartja túl a záróhangokat, s durrant még a szó végére nem létező vokálisokat: „dolorrrö”.
A másik lengyel, Piotr Beczala afféle tenor, akiből korszakos művész biztosan nem lesz, ám becsülettel teljesíti, amit kérnek tőle. Enricója kényelmes-aggodalmas dandy, akinek útiköpenye akkor is pormentes, ha szerelmét máshoz erőltetik, s a lány gyilkolni kezd. Disztingvál a végtelenségig, csereszabatos a szerepet máskor éneklő Marcello Giordanival. Utóbbinak a bemutatón Natalie Dessay volt a partnere, aki most is feltűnik, ám a Met operaközvetítéseinek pikáns hagyománya szerint ezúttal nem cím-, hanem szpíkerszerepben. Csetlik-botlik a szünetek alatt, a főelektrikustól kezdve boldog-boldogtalannal interjúz. És persze, Annába is belefut.
Hát igen, Anna… Nyetrebko újólagos Lucia-vállalása a kissé elporladt gyakorlatot éleszti fel, miszerint nemcsak csicsergő koloratúrok, de dúsabb anyagú spinto szopránok is belébújhatnak Lucia jelmezébe – számukra viszont „terhesebb” a csúcshangok magasa. Ám ne féltse senki e krasznodari kismamát: muzikalitása mélyebb, technikája kiérleltebb, mint korábban. Ugyanakkor Lucia őrületét csak erősen stilizálva kapjuk: a Nyetrebko-porcelánbaba – megejtő éneklése mellett – jelzések szintjén hajlik csak habarodásra.
De nagy gond-e ez ott, ahol a műmohával gondosan beültetett színpadot ugyan igazi vadászkutyák népesítik, ám a szerelmi dráma egy csapat sildes sapkás skótkocka, megannyi Sherlock Holmes rejtelmes erdei közlekedése közepette zajlik? Az e helyütt megszokott kulisszának jót tesz, hogy Lucia fiatal és mutatós, a báty bátynak, a dada dadának látszik. A Metropolitan drágakőgyűjtő közönsége nem szeret absztrahálni, ezért szemérmes Lammermoorit kapunk – és még így is feldolgozandó, hogy halálos extázisig növekvő őrületében a legvirtuózabb belcantót énekli a címszereplő, miközben a legfigyelmesebb fuvolaconcertálást hajtja végre. Bonyolultnak tűnik, pedig egyszerű, a darab címét kell csak helyére csavarni: valójában Anna di New York a show neve.
(Donizetti: Lucia di Lammermoor. Deutsche Grammophon 2 DVD, 2009)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.