BKV-s érdekvédők belső vitája

Egy hét káosz után tegnap a BKV valamennyi járata a normál menetrend szerint közlekedett, miután vasárnap este a sztrájkoló szakszervezetek és a BKV menedzsmentje megállapodtak a kollektív szerződésről, és felfüggesztették a munkabeszüntetést. A nem sztrájkolók azonban nem írták alá a szerződést, mondván, az rosszabb, mint amiről ők decemberben megállapodtak. A hatalom ismét a dolgozók megosztására játszik.

Bákonyi Ádám
2010. 01. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Csak akkor fújják le teljesen a sztrájkkészültséget a nyomásgyakorlással eddig élő szakszervezetek, ha mindenki aláírja a megállapodást. A nem sztrájkoló érdekvédők tegnap azt javasolták, hogy a sztrájkmegállapodásban szereplő hatezer forintos havi melegétkeztetési utalvány összegét emeljék fel hétezer forintra. Most tehát a troli, a HÉV, a metró- és és a villamosvezetőket képviselő, eddig nem sztrájkoló érdekvédők jelentették be: ha a cégvezetés nulla vagy ahhoz közeli bérfejlesztést ajánl az idénre, akkor megfontolják a sztrájk lehetőségét. Ugyanakkor valamennyi érdekképviselet hangsúlyozta, hogy tárgyalásos úton akarják rendezni a vitás kérdéseket. A BKV Zrt. menedzsmentje szerint egyébként a sztrájkolók részéről elfogadott ajánlatuk mindkét fél számára előnyös, mert a BKV tudja tartani az üzleti modellben elfogadott kiadások kereteit, de megtalálta azokat a „csatornákat”, amelyeken keresztül a szakszervezeteknek meg tudja adni azt, amit követelnek. Ennek tartalmáról azonban a bértárgyalásokon állapodnak meg.
– Elértük azt a célt, amit kitűztünk magunk elé, hogy a személyi jellegű összes ráfordítások 2010-re tervezett összegén, 60 milliárd forinton belül maradjon, s a rendelkezésre álló pénzügyi keretet a társaság számára ésszerűen, a dolgozók számára optimálisan ossza el. A bérjellegű költségeket – köztük számos juttatást végre nem a kollektív szerződésben, hanem a bértárgyalásokon határozzuk meg, és olyan megállapodást dolgoztunk ki, amellyel a tulajdonos, a kormány és a dolgozók is elégedettek – olvasható a BKV közleményében.
Ezzel szemben a Főpolgármesteri Hivatal felszólította a kollektív szerződést alá nem író szakszervezeteket, lássák be: nem lehet hitelből finanszírozni a béreket, amikor arra több pénz nincs. A balliberális vezetésű városháza egyébként továbbra is az érdekvédők megosztására épít, amikor azt állítják: „A sztrájkot meghirdető szakszervezeti vezetők tegnap belátták, hogy a város megbénítása nem vezet eredményre. Erre a belátásra jórészt a nem sztrájkoló dolgozók felelős magatartása vezette a munkát beszüntetőket.”
Horváth Csaba (MSZP) volt főpolgármester-helyettes kormánybiztosként hasonló nyilatkozatot tett, és most azt állította: a kormány 17 plusz 5 milliárd forint támogatást nyújt a BKV-nak, ha megteremtik az átlátható és takarékos működést. Ugyancsak ő tavaly decemberben kijelentette, hogy három hónap alatt „rendbe tette” a BKV-t.
Tarlós István, a Fidesz fővárosi frakcióvezetője szerint a BKV-nál ma minden van, csak rend nincs. „A budapestiek érdekében örülök, hogy véget ért a sztrájk” – mondta, s emlékeztetett: a fővárosban a városüzemeltetésért 15 éven át felelős MSZP ismét a következő kormányzat és városvezetés nevében ígérget, fedezet nélkül.

Térítsék meg a károkat! Komoly károkat okozott a BKV-sztrájk az utasoknak, az adófizetőknek – szögezte le Vitézy Dávid, a Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület szóvivője. A szervezet ezért a BKV-t a károk megtérítésére, a fővárost a tarifaemelés visszavonására, az Országgyűlést pedig a sztrájktörvény módosítására szólította fel.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.