Ezermilliárdos hazugságok

A bíróság által közérdekűnek nyilvánított, így most kényszerűségből nyilvánosságra hozott államháztartási jelentésekben döbbenetesen nagy, olykor ezermilliárd forintos eltérések vannak a tervezett, előzetesen bejelentett és a valós hiányadatok között. Természetesen végül mindig a valós hiány lett a magasabb.

Szabó Eszter
2010. 01. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Alapos oka volt annak, hogy a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) eddig titkolta az Európai Uniónak elküldött eredeti jelentéseit hazánk államadósságáról, a költségvetés hiányáról és a kormányzati szektor hitelfelvételéről. A Fővárosi Bíróság jogerős ítélete által közérdekűnek nyilvánított, így most kényszerűségből nyilvánosságra hozott dokumentumokból egyértelműen kiderül: az EU joggal fejezte ki több alkalommal kételyét a magyar kimutatások hitelességét illetően, hiszen 2003 óta a valós hiány a legtöbb esetben több száz-, olykor ezermilliárd forinttal haladta meg a tervezett, illetve az előzetesen bejelentett deficit mértékét. A tervszámok egyetlen évben sem teljesültek, sőt két esztendőben a végleges hiány duplája lett a Brüsszel számára jelzett terveknek. A negatív rekordot a 2006-os választási év tartja: erre az esztendőre az EU-nak 1156 milliárd forintos túlköltekezési tervet küldtek el a magyar hatóságok, a valós deficit azonban csaknem ugyanennyivel, 1056 milliárd forinttal lett magasabb.
Érdekes változáson mentek keresztül a 2005-re vonatkozó kimutatások is. A terv itt 802,3 milliárd forintos mínuszt tartalmazott, ám az előzetes adatokat mutató későbbi jelentések évről évre nagyobb deficitet adtak meg az uniós illetékesek számára. A túlköltés valós mértéke, mint az egy évekkel későbbi jelentésből kiderül, végül ennek több mint duplája, 1737,2 milliárd forint lett.
*
A több száz milliárd forintos eltérések szinte minden esztendőre jellemzők voltak. 2003-ban például 264 milliárd forintra rúgott az eltérés az évet követően megadott előzetes és a jóval később közölt, végleges hiányszám között, tehát a kiadások és a bevételek utólagos „tologatása” már ekkor elkezdődött. (Emlékezetes, 2003 végén és 2004 elején távolították el a KSH teljes régi vezetését, a jogerős bírósági ítélet szerint törvénytelenül.) A „nagyüzem” a 2004-es év könyvelésénél indult be: a 2005. februári előzetes jelentés 854,8 milliárd forintos hiányról tájékoztatta az uniós illetékeseket, míg a három évvel később készült jelentés ugyanerre az évre már 481,5 milliárd forinttal több, vagyis 1336,3 milliárd forintos mínuszt adott meg.
Az államadósság tekintetében jóval alacsonyabbak a különbségek az előzetes és a végleges kimutatások között. Ennek oka, hogy itt gyakorlatilag nincs lehetőség az utólagos manőverezésre. Az adatok szerint a kormányzati szektor adóssága a 2001 végén mért 7951 milliárd forintról 2009-re 20 335 milliárd forintra duzzadt, vagyis az utóbbi nyolc évben az adósságállomány megháromszorozódott. Rekordévnek itt is a 2006-os esztendő számít: ekkor a KSH 13 751 milliárd forintos tervezett adósságról tájékoztatta az EU-t, ám két évvel később már majdnem 2000 milliárddal több, 15 592 milliárd forintos adósságállományt közöltek jelentésükben. 2005-ben a különbség 1042 milliárd, 2004-ben pedig 646 milliárd forint volt, természetesen úgy, hogy mindig a végleges számok mutatták a nagyobb eladósodást.
A bődületes különbségeknek a terven felüli folyamatos költekezés volt a fő oka, ám a hiánykimutatásokat érdemben tudták befolyásolni a költségvetési trükközések is. Az egyik legnagyobb tételt ezek közül az autópálya-építések kreatív könyvelése jelentette, amely során a kormány a sztrádaépítések kiadásait a költségvetésen kívül számolta el annak érdekében, hogy azok ne növeljék a hiányt. A manőverrel a kabinet két alkalommal is megpróbálkozott, ám Brüsszel mindkét esetben nemet mondott a mérlegszépítő trükkökre. Sikerült viszont a Ferihegyi repülőteret üzemeltető Budapest Airport Zrt. eladásából befolyt bevételt kozmetikára fordítani: az Állami Számvevőszék által is kifogásolt tranzakcióval a 2005-ös büdzsét mentették meg az összeomlástól. Az áfa-visszatérítés botránya, a hiányszámítási módszer megváltoztatása és a közalkalmazottak 13. havi bérének trükkös elszámolása szintén a 2004–2005-ös éveket érinti, a kifizetések tologatása azonban valamennyi esztendőre érvényes volt.
A most közzétett KSH-jelentések nyilvánosságát jogi úton kikényszerítő Langmár Ferenc újságíró lapunknak tegnap úgy fogalmazott, hogy az EU-nak elküldött dokumentumokban a kormány és a statisztikai hivatal egyértelműen manipulálta a költségvetés adatait. Langmár emlékeztetett, hogy az uniós hatóságok éppen a magyar és a görög trükközések miatt szigorították meg az elszámolási szabályokat és az adatok ellenőrzését.
– A manőverezés egyik eszközét beszüntető jogerős bírósági ítélet újabb bizonyítéka annak, hogy a költségvetési trükkök korszakát egyszer s mindenkorra le kell zárni – jelentette ki lapunknak Tállai András, a Fidesz szakpolitikusa. Mint mondta, gazdasági és politikai fordulatra van szükség annak érdekében, hogy a hazánk iránti bizalom újra visszatérjen.
Ahogyan arról a Magyar Nemzet korábban beszámolt, a jelentések közzétételét – két és fél évnyi pereskedés után – tavaly áprilisban rendelte el a Fővárosi Bíróság, ám a döntést a hivatal megtámadta. A jogerős ítéletre tavaly december elejéig kellett várni, ekkor a Fővárosi Ítélőtábla mondta ki, hogy a jelentések közérdekű adatokat tartalmaznak, ezért nyilvánosak. A dokumentumok közzétételére azért kellett idáig várni, mert a KSH csak az írásbeli ítélet kézhezvétele után volt hajlandó feltenni honlapjára a jelentéseket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.