Feszített szellem

Szakolczay Lajos
2010. 01. 18. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha az istenek kicsit türelmesebbek, és várnak Bényi László árnyékvilágból való elszólításával, a festőművész-gondolkodó megérte volna születésének századik évfordulóját. Ám úgy dőlt ki kilencvenöt éves korában, elméjét szürreális világban megforgatva, hogy bármikor visszatérhet, és folytathatja a közösség művelődését szolgáló feladatát. Nem akarta hagyni azt a tevékenységet, amely (legalábbis az ő optikájával) sors volt, az önkifejezésen jóval túllépő toborzó erő volt: értékgyűjtő s fölmutató cselekedet. Gondolta volna a kisgyermek, amikor rákosligeti házuk kertjében napnyugtakor meglátott egy fehér lovat föltűnni az égen, hogy a képzelet szülte titok – lent paradicsomi kert, fönt felhők árnyat kiemelő fényjátéka – maga a megjelöltség? Az álmodozó arra hivatott, hogy teremtsen és szolgáljon. Abban a művelődéstörténeti, kiállításrendezői munkában, amely a politika által épp elnyomott Egry Józsefnek (Keszthely, 1949), a Honfoglalással veszélyes Munkácsy Mihálynak (Budapest, 1952), a hetvenöt éves Rudnay Gyulának (Országos Szépművészeti Múzeum, 1953) és a százhúsz évvel azelőtt született Székely Bertalannak (ugyancsak Szépművészeti, 1955) és a nagybányai festőknek (Magyar Nemzeti Galéria, 1962) fényt adott, abban benne volt az álomban magát megnövesztő hajdani gyermek is.
Még csak a fehér lovat látta, de már arról ábrándozott, hogy felnőttként be fogja barangolni a fél világot. „Akvarell- és pasztellképeimmel érkeztem el a szín birodalmába” – írja Körhinta című visszaemlékezésében. Ám ebben a művészi magára ébredésben már benne szunnyad a későbbi nagy barangolások áhítata-ígérete is.
Akinek néhány tájképét megvették a Bajor Gizi szervezte, művészek támogatását segítendő tárlaton (1935), az már a legtudatosabb önépítő volt. S a jászszentandrási templom tornyából is már a későbbi utazások helyszíneire: Róma tornyaira, Párizs egére, a görög partokra és Thaiföld egzotikumára látott. S nem utolsósorban arra a Tengerre – Nolde hánykolódó hajója várta így a hullámok általi megváltást, mint Bényi a kékben való megfeszített föloldódást –, amely látványnak lenyűgöző, ám megérzett mérge a melankólia korbácsával űzi – harcba? riadalomba? – a gyanútlan látogatót.
A Nyár című olajfestmény (1980) feketében kifejeződő halálélménye attól olyan szívszorító, hogy festője – belső szemmel is – látta a tengert. S a feketék tengermoraja is inkább jön valaminő határtalan, ésszel alig fölfogható letargiából, mint a kivonulást jelképező elszáradás őszi szomorúságából (Napraforgók – 1966). És a Kalotaszegi esküvő (1975) – mutatis mutandis – nem expresszív létmagyarázatként ható „tengerkép”-e? Az élet és művészlét artisztikus gesztusai éppúgy nem voltak idegenek tőle – sokáig a Fészek Művészklub háznagyhelyettese volt (az elnöki tanács tagjai közt olyan nevek olvashatók, mint Kodály Zoltán, Tamási Áron, Székely Mihály, Szőnyi István, Major Tamás) –, mint a közművelődési csaták. És szembemenvén a politika viharával (különösen az ötvenes évek hoztak az igazi értékre sanyarúságot), cselekedett is. Nem is annyira az 1958-as brüsszeli világkiállítás magyar pavilonjában megrendezett képzőművészeti kiállításra gondolok – Csontváry, Derkovits, Egry, Ferenczy Béni művei fölöttébb vitték a jó hírünket –, hanem azokra az „életmentő akciókra”, amelyek révén sok kincs óvatott meg a pusztulástól. (A Zsolnay-gyűjtemény megőrzésétől a sárospataki vár épületének helyreállításán át a zalai Zichy-kúria talpra állításáig.)
Védhető-e Aba Novák Vilmos – akinek tanítványa volt, akinek színes palettáját mindvégig csodálta –, ha apácát fest, ha vásznának vásári sokadalma és a népéletet valódi nyüzsgésében visszaadó vurstlija, körhintája nem hordja magán a sarló és kalapács (a zsdánovi szűkkeblű művészetfelfogás) bélyegét? Munkácsy Honfoglalás című festménye – azért, mert a politika begyepesedett kobakjainak nem tetszik a rajta ábrázolt néptömeg – kitagadható-e az életműből?
Bényi László pályáján alig választható külön a művészet és a sors, az artisztikum és a magatartás. Aki 1969-ben, Paál László halálának kilencvenedik évfordulóján megkoszorúzta a festőművész egykori barbizoni lakóházán lévő emléktáblát, az tudta, hogy Barbizon mit adott a magyar művészetnek, hogy a természet szelleme és fénye miként költözött az új Jeruzsálem, Nagybánya közvetítésével honi (kis-magyarországi) tájakra. Hogy Szentendre, amely Nagybánya örökét átvette, sokat kapott ebből a friss sugallatból, az vitán fölül áll. Nevezhető-e Bényi, a posztimpresszionistából izgatóvá, vagyis expresszionistává váló festő úgy alföldinek, miként például Tornyai János vagy Koszta József? Aligha. Jóllehet, kötődik az Alföld tájához és népéhez, és a sík vidéki festészet mint problematika is fölöttébb foglalkoztatja, drámai színeiben a mediterrán éppúgy világoló nap, mint Nagy István erdélyi tájköltészetének „rácsozott” feketéje.
Aba Novák virtuóz ecsetkezelése és a magyar vadak lekerekített, kubisztikus formái csak annyira érintik meg, hogy mind mélyebbre önmagába áshasson. Mit ér a dekorativitás, ha nincs feszített szellem – az orosz irodalom klasszikusai azt mondanák, irgalom – mögötte? És meddig visz a lendület, ha az expresszivitás csökkenni kezd, és az egzotikus látványelem csupán a felszín ragyogtatója? A halála utáni, a BÁV Kortárs Galériában rendezett kamarakiállítás a szín- és érzéstömbök drámaiságát mutatta. A jobbára virágcsendélet-arzenál az éj sötét színeiben – a barna-fekete tónusú kiúttalan menetelésben – tobzódott.
Hogy égő tüzű koloritja meddig fog élni, nem tudhatni, de hogy monográfiái (a Zichy-, a Rudnay- és a két Paál László-portré) addig fognak hatni, amíg lesz magyar művészettörténet, az mindennél biztosabb. Feleségének-társának, a magyar művészettörténet nagyasszonyának, Supka Magdolnának szelleme vigyázza a szövegeket.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.