Halál és élet

Hegyi Zoltán
2010. 01. 25. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Minden zene. Élet és halál, szív és lélek, vers és próza. Utánlövés a Kálvin-évre. A kemény genfi énekesről az a legenda is elterjedt, hogy még az orgonát is kidobta a templomból, annyira nem érdekelte a zene. Ehhez képest íme egy idézet Kálvintól: Amikor zenéről beszélek, mindig két dolgot értek: az egyik a szöveg, amely a tárgy és a tartalom, a másik pedig az ének, vagyis a dallam. Igaz, hogy – amint Pál apostol mondja – már a puszta gonosz szó is megrontja a jó erkölcsöket. De amikor a szóval együtt jár a dallam is, akkor az a szó sokkal hatalmasabb erővel be tud fúródni az emberi szív közepébe: mint ahogy a bort tölcsérrel töltik a hordóba, úgy a mérget és a romlást a dallam csepegteti be a szívnek a legmélyére.
Nem szeretném összemosni a következővel mindezt, de Bertrand Cantat körül megint vibrál a levegő. A Noir Désir (nem kimondottan frankofon olvasóink kedvéért Sötét Vágy) nevű zenekar énekese akkor került azok látókörébe is, akik nem mélyültek el kellőképpen a francia rock and roll szépségeiben, amikor 2003-ban egy litvániai hotelszobában összeverekedett élettársával, Marie Trintignant színésznővel, aki az eset következtében előbb kómába esett, majd agyödéma következtében meghalt.
Az a helyzet, hogy a rock and roll sztárok sajnos viszonylag gyakran keverednek hasonló helyzetekbe, de én már rájöttem, mi a megoldás. Inkább cikcakkban futkározni a röpködő tárgyak és szavak elől minél messzebbre, feledve méltóságot és hímsoviniszta megnyilvánulásokat, mint nyolc évet lehúzni egy sportos togói szobatárssal. Cantat büntetését felezték, most viszont az a baj, hogy mialatt békésen szundikált egy bordeaux-i lakásban, volt felesége, Rády Krisztina műfordító, szerkesztő, producer, rendező, fesztiválok művészeti igazgatója, kétgyermekes édesanya a szomszéd szobában egyszerűen felakasztotta magát. Tettének okára egyelőre nem találtak magyarázatot. A Párizsi Magyar Intézet egykori művészeti vezetője 42 éves volt. Na most ez milyen karma? Mármint a Cantat-é. Mindenki szebbről álmodik. Hogy is írja Müller Péter Mester (más összefüggésben persze) Gondviselés című könyvében: „És mindig eszembe jut Füst Milán drámájának öreg hőse, a vén, szomorú Henrik király, akit a jóságos apácák szép lantzenével próbálnak felvidítani, s ő azt mondja őszintén és mogorván: »Én ennél szebb zenét képzelek.«”
Van egy szakácskönyv, a szerzője Charlie Trotter, a címe A főzés öröme. Amit a szerző művel, ma úgy hívják, csúcsgasztronómia, de a hangsúly az öröm szócskán van, a boldogságon, hogy adhatok, és aztán egy csendes sarokból nézhetem, hogy: na? Milyen? Ez maga a rajongás. Trotter a nevét viselő, legendává vált chicagói étterem mesterfogásait tálalja egy könyvészetileg is pompás kiadványban. Egyik étel elkészítése sem egy könnyű John Malkovich-menet, pedig autodidaktával állunk szemben. Vagy tán éppen ezért. Van, amit nem lehet iskolában tanítani, vagy legalábbis nem érdemes: ilyen a kreativitás, a rögtönzés, a ritmusérzék. Ha kimondom azt a mondatot, hogy kék sajtos ravioli bazsalikomos paradicsomlével, esetleg dobva rázott, szezámolajban marinált kacsa és sítake gomba csillagánizsos szilvamártással, mintha Art Tatumot hallanám játszani bakeliten. De maradjunk Trotternél, aki ezt mondja: „Nem hiszem, hogy létezik tökéletes konyhaművészet. A főzés az önkifejezés egy formája, melyben a főzésre és evésre vonatkozó vélekedés ötvöződik oly módon, hogy a hobbiszakácstól a profiig sokan megértsék.” Közeledünk, de nem ez a lényeg. Az most jön: „Nagy hatással voltak rám a negyvenes-ötvenes és hatvanas évek dzsesszzenészei, akik rendszeresen azért jöttek össze a stúdiókban, klubokban, hogy élőben játsszanak. Ezek az örömzenélések a pillanat varázsáról szóltak. Miles Davis több százszor is eljátszotta a Stella by Starlightot vagy a My Funny Valentine-t, de minden alkalommal másképp. Főzni éppen olyan, mint zenélni, ha egyszer az ember megértette a hagyományokat és a klasszikus elképzeléseket, a lehetőségeknek már csak az alkotó fantáziája szabhat határt.”
Prózában is sokan írnak zenét. A legjobban talán Boris Vian tette ezt, mielőtt szívrohamot nem kapott attól, hogy elszúrták egy forgatókönyvét. Már bocs, de aki olvas Viant, az tudja, ezen a mondaton nem sértődne meg, sőt újra halálra röhögné magát. Vian zenész is volt, így persze könnyű, játszott Miles Davisszel is, de legtöbbször a közvetlen haverjaival gorombult be valami kocsmában. Nekem van egy válogatásom tőle, úgy fújt, mint egy macska a csatornában. Az utóbbi évek egyik legnagyobb kiadói teljesítménye, hogy a Cartaphilus olyan sorozatot állított össze Boris Vian regényeiből és novelláiból, hogy azóta ismét érdemes hangosan röhögni a villamoson. Példának okáért a Blues egy fekete macskáért című köteten, amely néha szving, néha bebop, esetenként free jazz. És ami itt fordításban történt, ahhoz nem elég franciául tudni, az lett, mint a Micimackóval, lehet, hogy jobb, mint az eredeti.

Charlie Trotter: A főzés öröme (Alexandra, 2009) l l l l l
Boris Vian-sorozat (Cartaphilus) l l l l l

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.