Ján Budaj fotói a Szlovák Intézetben

Ján Budaj pozsonyi művész 39 fotográfiájából, a 70-es és 80-as évek alternatív kulturális, politikai és társadalmi akcióiról készített képeiből látható kiállítás Jóllakottak és éhesek címmel a budapesti Szlovák Intézetben.

P. Szabó Ernő
2010. 01. 30. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Állítólag Ján Budaj volt az, aki a legnagyobb – és kétségtelenül a leginkább közösségi jellegű – performanszt szervezte a XX. századi szlovák művészet történetében, akkor, amikor a bársonyos forradalom eredményeként megnyílt a Pozsonyhoz ugyancsak közeli osztrák határ, s akárcsak a kelet-berliniek a város nyugati felében, a szlovákok tízezrei Bécsben ünnepeltek. 1989-ben Budaj a Nyilvánosság az erőszak ellen/Verejnost proti násiliu szóvivője és elnöke lett, azóta pedig a szlovák kultúra és közélet tekintélyes személyisége. Mindenekelőtt azonban ma is művész, aki – ahogyan egymás mellé helyezett, vagy éppen egyetlen egységgé, installációvá összefűzött művei a Szlovák Intézetben mutatják –, nemcsak következetesen, de igencsak bátran futotta be pályáját.
Autodidakta volt, fűtőként dolgozott, közben szamizdatokat adott ki és terjesztett, amikor az országot megszállták a Szovjetunió és a Varsói Szerződés hadseregei, és az események „fenegyerekévé” vált. A 70-es és 80-as években számtalan utcai akciót szervezett. Ki akarta provokálni a véletlenszerű publikum részéről, hogy megütközzön a mindennapok abszurditásán. Alkotótársaival egy alkalommal az úttestre feküdtek, egy szűk sikátorban, úgy, hogy a járókelőknek a testek felett kellett átlépniük, a színház hete keretében – amelyet Budaj szintén utcai akcióként szervezett – kollégája, Vladimír Archleb kerítéshez kötözve függött a város központjában.
A budapesti Szlovák Intézetben megrendezett kiállítás címe – Jóllakottak és éhesek – azon nézet többjelentésű párhuzama, amely szerint az ember nemcsak étellel él, hanem sokan a teljes élethez, azaz a jóllakottsághoz igénylik a szabadságot, mélyebb megismerést és a szellemi gyarapodást is. Olykor gyilkos irónia jellemzi műveit, máskor a hétköznapi élet abszurd képeit dolgozza föl, mint a tojásvásárt a város központjában. Ezek a képek dokumentumfotók voltak születésükkor, megörökítették a pillanatot, amikor megérkezett a ritka kincs – hogy az emberek azonnal elkapkodják. Jól példázza ez a mű, hogyan válik a dokumentum műalkotássá, jelentésrétegei hogyan gazdagodnak, kapcsolódik bennük össze az egyetemes és a Közép-Európában ma is igen aktuális mondandó.
(A kiállítás január 29-ig tart nyitva a Szlovák Intézetben.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.