Magas szintű „szórakozás”?

A Händel-év méltó záróakkordjaként hallhatta a közönség a mester örökzöld Messiásának első változatát advent utolsó keddjén, a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar tolmácsolásában, Vashegyi György vezényletével a Bartók Béla Nemzeti Hangversenyteremben.

Biás Zoltán Barna
2010. 01. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Charles Jennensnek, a mű librettistájának tulajdonított megjegyzés jutott eszembe a zsúfolásig telt terembe lépve, amely szerint a Messiás Händel egyetlen egyházi oratóriuma, mégis, bármilyen magas szinten is, „szórakozás” marad, nem válik az istentisztelet részévé. Az első ütemek felcsendülésekor azonnal nyilvánvalóvá vált, hogy az élménytől, legalábbis részben, megfosztattam. A „szórakozás” ugyanis kemény munkát igényelt a többség hallóidegeitől, azon szerencsés keveseket leszámítva, akik a színpad közelében foglalhattak helyet. Egyszerűen arról van szó, hogy egy régizenei apparátus képtelen megfelelően betölteni egy ekkora termet. S a fentieken az sem segített, hogy a színpad fölé az oratórium angol és magyar nyelvű szövegét egyaránt kivetítették.
A szólisták között Szabóki Tünde volt az egyetlen, aki hangjával képes volt megtölteni a termet. Ez önmagában sem kis teljesítmény, de nem az egyetlen, amellyel megörvendeztette a közönséget: drámai erő és lírai szépség bontakozott ki előadása során, telivér zeneiséggel. Schöck Atala zavarba ejtő volt az est folyamán. Egyébként telt, meleg hangja, úgy tűnik, nem alkalmas a barokk repertoár mozgékony szólamainak interpretálására. Kár, mert a lírai részek alatt szép pillanatokban lehetett részünk. Jeffrey Thompson amerikai showmanként vetette rá magát a tenor szólamra. Sajnálatos, hogy – egy-két kivételtől eltekintve – vokálisan nem igazán állt a helyzet magaslatán. Úgy tűnik, inkább csapatjátékos, mint szólista, hangi adottságait tekintve mindenképpen. A XXI. századi közönségnek pedig el kellene döntenie, hogy hangverseny alatt beéri a látvánnyal, vagy ama verseny hangi részére is kíváncsi… Még akkor is, ha hangszegény időket élünk. Csizmár Dávid beugrása a váratlanul megbetegedett Raimund Nolte helyett szerencsés megoldásnak bizonyult, mert a mérleg egyértelműen az előbbi felé billen. Tehetségén és technikáján túl kiváló angolságról is tanúbizonyságot tett. (Várjuk a folytatást.)
A zenekar és a kórus kifogástalanul működött együtt, mint azt megszokhattuk. Jó volt látni-hallani a theorbát, viszont hiányzott a két-két oboa és fagott. Ám így is differenciált, gazdag hangzásban lehetett részünk, amit csak némiképp árnyalt a visszafogott játék. Több dinamizmust vártam volna a turbulens, ujjongó kórusok esetében, és némileg több költészetet a lírai részeknél, de mindkét kifogás ízlés dolga, és akár az akusztikai probléma rovására (is) írható.
Vashegyi György ismét bebizonyította, hogy nem véletlenül kapta az idei Gramofon-díjat. Összefogott, koncentrált vezénylése (a hagyományoknak megfelelően, a csembaló mellől), az előadói apparátus „autentikus szűkmarkúsága” még inkább feltárta Händel zsenijét. A megrögzött, veterán händeliánusok, így e sorok írója is, akik igen kritikus füllel hallgatják a zenei piacot ellepő Händel-lemezeket (úgy tűnik, lassan mindenki kötelességének érzi, hogy megjelentessen egyet…), ezen az estén olyan finomságokkal ajándékoztattak meg, amelyeket sok felvételen hiába kerestek. Ismét rácsodálkozhattak – immár sokadszor – a zene és a szöveg leheletfinom összefüggéseire, a géniusz praktikusságára, ökonomikusságára és nagyvonalúságára. (Magas szintű) „szórakozás”? Igen, az. De annál jóval több is, szerencsés esetben…
(Händel: Messiás – a Purcell Kórus és az Orfeo Zenekar hangversenye. Művészetek Palotája, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, december 22.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.