Romantika, Kurtággal fűszerezve

Biás Zoltán Barna
2010. 01. 29. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Brahms-művek és egy Kurtág-darab csendült fel a Magyar Szimfonikus Körkép hétfői hangversenyén a Concerto Budapest tolmácsolásában, foghíjas széksorok előtt. Sokan távoztak a szünetben. Nem tudni, mi volt az oka az érdeklődés hiányának, mert a műsor biztosan nem indokolta.
A „szimfonikus zongoraverseny” komponálása nem ment zökkenőmentesen a zeneszerzőnek, és legendás magyar hegedűművész-barátja, Joachim József beavatkozását igényelte, hogy a mű megszülethessen. Könnyen megtéveszti a laikus közönséget, hiszen a zenekar és a zongora nem választható szét, szervesen összefüggő egészet alkot, s az utóbbinak nincs lehetősége „szólisztikus pompázásra”. Várjon Dénes ismert és elismert pianista, aki tisztességgel oldotta meg a nehéz feladatot, ám valamiféle halvány hiányérzet végig megmaradt a sorok írójában. Ilyen gigászi feladat után elismerésre méltó, hogy ráadásra futotta erejéből. Hiába, ez már a késő romantika dzsungele.
A lassan vajúdó I. szimfónia után Brahms gyorsan írta meg a másodikat, a Wörthi-tó melletti üdülés eredményeként, s a hely szellemének köszönhetően sokkal derűsebb mű született az előzőnél. Ilyen derűs, humánus, rendkívül szimpatikus kommunikációnak lehettünk szem- és fültanúi a karmester (a legendás Takács Quartet alapítója és egykori primáriusa) és a zenekar között. Nem véletlen, hogy az előbbi néha szó szerint hegedűként bánt az utóbbival, s figyelemre méltó szövedékeket produkáltak mindkét műben, de az összhatás töredezett maradt. A szimfonikus körkép előadói számára kötelező beilleszteni egy XX–XXI. századi magyar művet a koncertműsorba. Ez ebben az esetben Kurtág György Új üzenetek című zenekari ciklusa volt, amely alapvetően régebbi darabok újrafogalmazása, de a dirigens elmondása szerint a szerző két hónappal a budapesti koncert előtt átdolgozta a művet (elsősorban a hangszerelésen változtatott), így az magyarországi bemutató is volt egyben. Elhangzott, de anélkül is egyértelmű volt mester és tanítvány szoros viszonya az előadás alatt. Kurtág a hegedűs-karmester egykori tanára volt, és nyilvánvalóan előzetes egyeztetés után került sor Miranda és Caliban álmának, a ködös-párás, hidegen vibráló műnek a bemutatására. Itt volt igazán elemében a zenekar és a dirigens! Az interpretációban érhető tetten a magyar előadók, karmesterek óriási előnye, hogy mindenkinél autentikusabban közvetíthetik a kortárs magyar zenét. Jó lenne élni ezzel a lehetőséggel, de ehhez befogadásra kész, nyitott közönség (is) szükségeltetik.
(Concerto Budapest, Várjon Dénes zongora, vezényelt: Takács-Nagy Gábor, Bartók Béla Nemzeti Hangversenyterem, január 11.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.