Végveszélyben van a Duna-delta?

A Bystroye-csatorna építésével veszélyezteti a Duna-delta élővilágát az ukrán kormány, állítja a WWF nemzetközi természetvédelmi szervezet. A helyzet súlyosnak tűnik, mivel a felelőtlen beruházások már az előző évtized elejére tönkretették a torkolat ár- és hullámterének nyolcvan százalékát – figyelmeztetett egy tanulmány. A környezetvédők tárgyalásokat kezdeményeztek a kijevi vezetéssel az ökológiai katasztrófa elkerülése érdekében.

Nagy Áron
2010. 01. 28. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Folytatja a hajóút fejlesztésére szolgáló Bystroye-csatorna építését a Duna-delta bioszféra rezervátum magterületének közepén az ukrán kormány. A WWF nemzetközi természetvédelmi szervezet úgy véli, a beruházás komoly veszélyt jelent a térség törékeny természeti egyensúlyára, ezért tárgyalásokat kezdeményeztek az ukrán hatóságokkal – tájékoztatta lapunkat a WWF Duna-referense. Gruber Tamás elmondta: a folyó nem csak gazdasági szempontból jelentős, hiszen hét olyan hal-, valamint tizennyolc olyan puhatestű fajnak ad otthon, amelyet sehol másutt nem találni a Földön.
Mindez azonban aligha hatja meg azokat az ukrán hajósokat, akik útjukat, jelentős kerülővel és borsos áron a romániai ágon kénytelenek megtenni. Mivel az ukrán szakaszok egyelőre nem hajózhatók, Kijev e fejlesztéssel szeretné elérni, hogy a Fekete-tenger felől saját vizeken tudják megközelíteni a hazai kikötőket. A projekt első fázisában kialakítottak egy csaknem hatméteres mélységű hajóutat, a most tervezett beavatkozással további két méterrel mélyítenék a medret.
A WWF és több román, valamint ukrán civil szervezet is ellenzi e törekvéseket. Javaslatuk, hogy a térségében kizárólag olyan fejlesztési tervet fogadjanak el, amely szem előtt tartja a Duna-delta páratlan élővilágát, és tiszteletben tartja a kijelölt természetvédelmi területeket – közölte a referens. Gruber Tamás elismerte, hogy a gazdasági szempontok sem elhanyagolhatók, de egy tanulmány szerint a jelenlegi ukrán tervekben szereplő javaslat e téren is megkérdőjelezhető. Azt szeretnénk elérni, hogy a tervezésnél több alternatívát dolgozzanak ki. Kijevnek jelentős forrásokat kellene elkülöníteni annak vizsgálatára, hogy miként lehet kompenzálni a mesterséges beavatkozásokat. Ukrajna az Európai Bizottságtól kapott olyan támogatást, amelyet erre lehet fordítani – hangsúlyozta a szervezet munkatársa.
Ukrajna 2004-ben kezdte kotorni a Duna-deltát átszelő Bystroye-hajócsatornát, s a WWF már akkor jelezte, hogy ezzel tönkreteszik a költöző madarak lakóhelyét, megváltoztatják a természetes vízáramlást a deltában, és károsítják azokat a helyeket, amelyekből a halászok élnek. A szervezet számításokat végzett, s e szerint a folyó medrében és környezetében véghez vitt drasztikus változások több mint nyolcvan százalékát tönkretették az értékes ár- és hullámtérnek, valamint a folyó menti erdőségeknek. Az ökológiai katasztrófa elkerülése érdekében a WWF több helyi, román és ukrán szervezettel együtt tárgyalásokat szorgalmazott a kijevi kormánykabinetnél. Legutóbb december végén találkoztak a felek, s a résztvevők egyetértettek abban, hogy a jövőben hatékonyabb együttműködés és kommunikáció kísérje a tervezési folyamatot. A természetvédők ugyanakkor sajnálják, hogy eddig csak a külügyminisztérium állt szóba velük. Most arra szólították fel az ukrán felet, hogy a jövőben a környezetvédelemért és a közlekedésért felelős tárca se maradjon távol az egyeztetésektől.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.