Az angyalok Debrecen felé szállnak

A debreceni Modemben, másfél évi előkészület után, ma délután nyílik meg Aknay János festőművész gyűjteményes kiállítása az alkotó hatvanadik születésnapja alkalmából. A március 28-ig nyitva tartó bemutatóhoz kapcsolódva a művész egy helyspecifikus installációt is létrehozott a kiállítótérben: egy külön ide épített és csak itt látható szobát festett ki angyalokkal.

P. Szabó Ernő
2010. 02. 08. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kiállításnak ugyanaz a címe, mint ami az elmúlt év őszén a szentendrei MűvészetMalomban rendezett születésnapi tárlaté is volt: Szentendrei múzsa. Az anyag azonban nem ugyanaz. A korábbi bemutatónak mintegy az esszenciája kerül Debrecenbe, abba a városba, amelyhez erősen kötődik.
– Harminchét évvel ezelőtt onnan jöttem el a budapesti képzőművészeti gimnáziumba, de a rendszerváltozás után egyre többször hívtak haza kiállításokra, nyári tárlatokra. A Modem felkérése – születésnapi ajándéka – is függetlenül jött a szentendreitől, aminek annál is inkább örülök, mert korábban a cívisvárosban nem feltétlenül az volt a jellemző, hogy figyelnek az elszármazottakra, visszahívják őket. A Modem eddigi munkája ráadásul azt jelzi, hogy a minőségigény a döntő szempont, egy olyan szemlélet, amely alapot jelent ahhoz, hogy a város bekapcsolódjon a kortárs művészet határokat nem ismerő folyamataiba.
– Valami olyasmi történik, mint amit megéltek azok a fiatal művészek, akik Szentendrére érkeztek a hatvanas-hetvenes évek fordulója táján? Mi ragadta meg a legjobban?
– Huszonkét évesen belecsöppentem egy olyan világba, amely teljesen más volt, mint amilyenben a gimnáziumi évek és a katonaság alatt mozogtam. A városhoz kötődő nagy művészekről, Vajdáról, Kornissról, Bálintról, Barcsayról persze korábban is hallottam már, de első látásra így is meglepő volt, milyen iszonyúan gazdag világ volt az ottani művészeké. Azt a fajta zsongást, ami az akkori művészeti életet jellemezte, semmi mással nem lehet összehasonlítani, a jelennel sem. Meghívtak az 1971-es szabadtéri kiállításra, ahol számos kortársam vett részt, olyanok is, akikkel máig együtt dolgozunk. A nálunk idősebbek közül művészileg, emberileg erősen kötődtem Deim Pálhoz, akinek műveit műcsarnoki gyűjteményes kiállításán fedeztem föl.
– Ő a szentendrei konstruktív hagyományok egyik leghitelesebb továbbvivője és -örökítője. Néhány év múlva hasonló jelenséget körvonalaztak az Aknay-művek is…
– Azzal együtt, hogy erősen kötődtem a figurális motívumokhoz is, az emberfejek, portrék, alakok, majd a bábuvá alakult figura mindvégig jelen volt és van a műveimen. Ugyanakkor valóban erősen hatott rám a szentendrei architektúra, olyan erővel ragadott meg, hogy jellegzetességeit kutatva más városokkal is összehasonlítottam motívumait. Az is előfordult, hogy Sopronban, az akkor még tilos gyümölcsnek számító határvárosban a rendőrök kivették a tekercset a fényképezőgépemből. Minden részletben meg lehetett érezni Szentendre sajátos világát; ha a Templomdombról lenézett az ember, szinte úgy érezhette, a kicsit kusza, mégis rendezett tetők, tűzfalak együttese megadja egy-egy kép szerkezetét. A szentendrei festészet megjelenésekor mintha valaki megtalálta volna a város kulcsát, és a többieknek is továbbadta volna.
– A fiatalokban élő lelkesedést az akkori hivatal, a rend őrei nem nézték túlságosan jó szemmel. A Vajda Lajos Stúdió védelem volt velük szemben, vagy éppen ők terelték be a közösségbe a fiatal művészeket, hogy azután ellenőrizhessék őket?
– Erről ma is sokféle nézet él, tény, hogy a stúdió megalakulása előtt többször is meghurcoltak néhány embert. 1972-ben például azt akarták, hogy vegyük le a munkáinkat a falról, amikor a Metró Klubban rendeztünk tárlatot. A Vajda Lajos Stúdióban is figyeltek bennünket, néhányunkat március 15-re rendszeresen berendeltek a rendőrségre. Bármit is tettek azonban, néhány év múlva jó néhányan már országos kiállításokon szerepeltünk, nem nagyon lehetett szoros ellenőrzés alatt tartani bennünket. Az én lakásomat azonban még 1982-ben is bemikrofonozták, ügynökök írtak jelentéseket – sajnos, kolléga is volt közöttük. A rendszerváltozás után mindenki egy kicsit magára maradt, ami bennünket azért nem nagyon érintett, mert volt állásunk, nem függtünk a képkereskedelemtől. Voltak már külföldi gyűjtőink is, Roland Ries, az ismert dél-tiroli osztrák gyűjtő például két nagy művet vásárolt tőlem is, az Erdélyi trilógiát és a Diptichont, nagy örömömre most kölcsön adta őket a kiállításra. A nyolcvanas évek közepe óta szabadúszó vagyok, s úgy tudok dolgozni, hogy nem kellett különböző ízléseknek megfelelnem. Azt látom, ha következetes és kitartó valaki, képes lehet a falak áttörésére, bár kétségtelen, hogy az utóbbi évekre megállt az a prosperitás, ami a kilencvenes évek első felére igen jellemző volt. Tavaly megszűnt az Artéria Galéria is, amely a szentendrei művészek egy részének komoly erkölcsi hátteret jelentett.
– A kilencvenes években energiája egy részét a közéletre fordította. A festészetért? Vagy a festészet helyett?
– Mindig megvolt bennem a vágy a véleménynyilvánításra, amit az is mutat, hogy a hetvenes évek elején felkeltettem a BM érdeklődését. A rendszerváltozás előtt is igyekeztünk részt venni a jó ügyekben, jótékonysági kiállítást csináltunk erdélyi menekültek javára például a Vajda Pincében, Nagy Imre újratemetése előtt egy nappal nyílt meg ’56-os tárlatunk. A kilencvenes években az elsők között hoztuk létre a városi demokrata fórumot – de lassan kihátráltam a politikából, mert a legfontosabb számomra mindig is a festészet volt, még akkor is, ha úgy gondolom, az országot, a nemzetet, a művészetet nem lehet szétválasztani. Ezeknek az értékeknek, az értékek egységének a hangsúlyozása nagyon fontos.
– Milyen érzés ma művészként élni Szentendrén, amelyet sokan már nem a festők városának, hanem egészen máshogyan neveznek?
– Amikor ilyen kiállításokat rendeznek az ember műveiből, akkor nagyon jó, és jó akkor is, ha arra gondolok, milyen nagy elődök munkáját folytatja az ember. Más dolog valóban, hogy ez a Szentendre egészen más már, mint amilyen a régi volt. Talán ellen lehetett volna állni annak, hogy a város így túlnője magát. A régi város megszűnt, egy csomó ember, aki itt él, sosem érezte meg a hely szellemét, ez meg is látszik a város életén – vagy éppen az élet hiányán, hiszen a városközpontból eltűnt az élet, nem élnek ott emberek, s este hét után, amikor a butikok bezárnak, minden kihalt lesz.
– A művészek mit tehetnek e szomorú folyamat ellen?
– Vannak közöttük néhányan – például Deim Pál, Balogh László –, akik kezdettől fogva küzdenek a közös ügyekért, a közöny ellen, de eszközeik nincsenek, csak a józan észre és az ízlésre, az emberi élet minőségére apellálhatnak. A művész műveivel tehet talán a legtöbbet, s ha visszhangot kelt a munkáival, akkor újra és újra tesz valamit a változásokért. Ezért is örülök, hogy sokan látták a tárlatomat a MűvészetMalomban, s ezért remélem, hogy jól sikerül a debreceni kiállítás is. Közben Pécsett is lehetőséget kaptam a bemutatkozásra, mégpedig az egyik legbecsesebb régészeti együttesben, a Cella Septichorában, ahol Vincze László papírmerítő mesterrel közösen mutatkozunk be: hatvan lézerprintet állítok ki, amelyek révén angyalok, festő angyalok jelennek meg a szakrális térben.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.