Az infláció a szocialisták öröksége

Cinkotai János
2010. 02. 26. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A mai magyar inflációs folyamat a szocializmus egyik tipikus öröksége. A rendszer a) a valódi tulajdonos nélküli tulajdon koncepciójára; b) elvben a javaknak nem az azok előállításában való hozzájárulás arányában, hanem egyenlő elosztására; és c) arra épült, hogy az új társadalompolitikai rendszernek sikerül olyan „új embert kovácsolnia”, aki képességeinek legjavát adja a közösbe, de onnan csak anynyit vételez, amire valóban szüksége van. Az ember természete azonban az önzés, a gazdaság alapvető mozgatórugója is ez. Ezért a fentiekkel jellemzett, szocializmusnak nevezett rendszer súlyos versenyképességi hátrányba került a valódi tulajdonra épülő, tendenciájában a javaknak a tulajdon gyarapítására ösztönző és azokhoz való hozzájárulás arányában elosztó koncepciójával, a kapitalizmussal szemben. Lényegében ez vezetett a bukásához.
A nyolcvanas évek végére a rendszer természetéből fakadóan már rendkívül súlyos gondokkal küszködött a megújulásra való készség és a termelékenység elégtelensége miatt. Mindezt csak fokozta az 1973. és az 1980. évi energia és más nyersanyagok világpiaci árrobbanása. Ezek együttesen már olyan kihívást jelentettek a szocializmussal szemben, amire már nem volt válasza. Mindez, a hatalmi logika szerint a tartalékok, s amikor már ez is kevés volt, a jövő generációja életfeltételeinek a feléléséhez (külföldi kölcsönök zabolátlan felvételéhez) vezetett. Végül 1990-ben a Németh-kormány (addig eltitkolt) hatalmas államadóssággal, és már csak néhány napi deviza- és egy heti benzinkészlettel adta át a hatalmat az új, szabadon választott kormánynak.
A szocialisták és kései utódainak hat évtizedes tevékenységének eredményét jól jellemzi, hogy a második világháború előtti utolsó békeévben, Ausztriában az egy főre jutó nemzeti jövedelem 58 százalékkal volt magasabb, mint Magyarországon. Fél évszázad alatt a szocializmus nemhogy ledolgozta volna a hátrányt, hanem azt mintegy kétszeresére növelte. A távolság a rendszerváltást követően sem csökkent, mert a szocializmus bukása szükségképpen a nemzeti jövedelem nagyarányú visszaesését vonta maga után valamennyi szocialista országban. Ugyancsak ebbe az irányba hatott, hogy a jelzett ciklus végén (2007–2008-ban) az MSZMP kései utódainak politikája lényegében leállította a gazdaság növekedését. Így a második világháborút követően a szocialista kormányzás mintegy hat évtizede alatt nőtt a szakadék Ausztria és Magyarország között. Ez az, amit a szocialistáknak köszönhetünk, és azt a százmilliárd dollárra duzzasztott bruttó államháztartási hiányt, amivel a világ egyik legeladósodottabb országává tettek bennünket. (Megjegyzem, hogy az Eurostat adatai alapján a két ország közötti távolság 2000 és 2003 között csökkent; az összes nemzeti jövedelem árhatásoktól megtisztított növekedési üteme Magyarországon 13,4 százalékkal, Ausztriában csak három százalékkal nőtt.)

Történelmi örökségünk:
zsigereikben az infláció
Az elmúlt három-négy évtizedben a baloldali kormányzati magatartás következményeit elemezve bizonyítható, hogy a külső kihívásokra (olajárrobbanás) vagy a saját maguk által elkövetett gazdaságpolitikai hibák kiigazítására nagyon is rutinszerűen visszatérő a válasz. Első helyen mindig a hatalmi logika szempontjából legkisebb politikai kockázattal járó infláció felgyorsítása, majd az ország eladósítása áll, illetve amikor erre lehetőség nyílt, akkor a múltban megtermelt nemzeti vagyon felélése, más szóval a családi ezüst kiárusítása. Ez volt többek között Bokros–Surányi nagy ötlete, amelylyel lélektanilag hallatlan károkat okoztak. A rendszerváltás után ugyanis elsők voltak, akik a szocializmus bukása után megüzenték, hogy következmények nélkül lehet ott folytatni, ahol saját (mármint az MSZMP) 45 éves regnálásukat 1990-ben abbahagyták.
Magyarországot 2008 őszén a világgazdasági válság olyan körülmények között érte, amikor saját kormánya már ezt megelőzően a klinikai halál állapotába kormányozta. A kormány a 2006–2007-es években a gazdasági növekedés ütemét lényegében leállította, miközben valamennyi, EU-hoz csatlakozott országban a nemzetközi konjunktúrát is meglovagolva nagyarányú volt a gazdasági fejlődés. A kormány szerint a választott út, a megszorító intézkedések újra növekedési pályára állították volna a magyar gazdaságot. A konjunktúrát azonban mindig visszaesés követi, s amikor Európa növekedett, mi stagnáltunk. Mi viszont éppen akkor szerettünk volna növekedni, amikor Európában már csökkent a gazdasági teljesítmény. Ily módon a mélyponton kaptuk el az európai fejlődést. Ez súlyosbította a már kialakult válságot, mivel a megszorító intézkedések láthatóan sehova sem vezettek. A kedvezőtlen tényezők pedig összeadódtak, ezért a pénzügyi válság szükségképpen államcsőd közeli állapotot eredményezett, amelyet 2008 év végén csak egy azonnali nemzetközi segítség tudott elleplezni. Az államháztartás hiányának a belföldi megtakarítás híján való (lásd a kamatadót) finanszírozása ugyanis szinte teljes egészében a külföldi tőkebeáramlás nagyságától függött. 2008 ősze előtt a nemzetközi pénzpiacon olyan pénzbőség volt a jellemző, amely lehetővé tette, hogy még a rendkívül rossz állapotú magyar gazdaságba is áramlott a tőke (lásd őszödi beszéd). Így ez a körülmény, mintegy fátyol, mindent eltakart, ami az ország valóságos állapotát jellemezte. Várható volt, ha a befektetési környezet megváltozik, vagy a végtelenül bonyolult és szinte már áttekinthetetlen nemzetközi pénzügyi rendszer összeomlik, akkor minden eltűnik, ami eltűnhet, csak az marad meg, ami nem tűnhet el, ez pedig a gazdaságunk meztelen valósága.
A súlyos gazdasági és pénzügyi válság körülményei között az infláció kérdése háttérbe szorult mind a kormány, mind a jegybank politikájában.

Az EU-csatlakozás hatása
Az Európai Unióhoz való csatlakozásnak legfőbb célja, hogy a nemzeti jövedelemben mért fejlettségi szint tekintetében felzárkózzon az élen járó uniós tagállamokhoz. Bizonyítható, hogy minél alacsonyabb egy ország egy főre eső nemzeti jövedelme, annál nagyobb lesz a felzárkózás ideje alatt az árszínvonal növekedési üteme. Vannak más tényezők is, ilyen hatás például a fogyasztás eltolódása a jobb minőségű, de magasabb árú termékek felé, az egészségügyi és oktatásügyi reformok, a tömegközlekedés csökkenő állami támogatása. A belépéskor tehát azzal kellett számolni, hogy a magyar infláció néhány esztendeig magasabb lesz, mint az uniós átlag.

Kormányzati viselkedés és árpolitika
A valódi verseny nélkül felszabadított villamosenergia-piac esetében (hiszen a térségben nem kapacitásfelesleg, hanem -hiány van) jogosan vetődik fel a kérdés: miként kerülhetett sor a válság kirobbanásakor 2008. év végére 25 százalékos áremelésre a villamosenergia-termelés, -elosztás és -kereskedelem területén? Melyik kormány engedte volna meg ezt Európában? A gázárak esetében a hazai kitermelésű földgáz önköltsége és az import földgáz ára közötti különbséget a költségvetés bányajáradékként elvonta. Majd a bányajáradékot beépítette a fogyasztói árakba, amit aztán, azért hogy az árindex növekedését elkerülje, „támogatásként” levonatott a gázszámlák összegéből. A Gyurcsány-kormány ezt a nem valódi támogatást vonta meg (már szinte teljesen), ugyanakkor a bányajáradékot változatlanul beszedte.
Ami pedig az egyes szolgáltatásokat illeti, a statisztikai adatok szerint az elmúlt 21 évben az infláció tizennégyszeresére, ezen belül a vízdíjak – nem tévedés – százhúszszorosára (!), a csatornadíjak kétszázszorosára (!), a helyi közlekedési tarifák negyvenszeresére (!), a köztisztasági szolgáltatások ugyancsak negyvenegyszeresére (!) emelkedtek. Ráadásul Magyarországon gyakori az erőfölénnyel való visszaélés, mert a piacnyitás, a liberalizáció, a privatizáció anélkül történt, hogy a megváltozott helyzetben a közérdeket szolgáló szabályozásra sor került volna.
Ezek és más súlyos gazdaságpolitikai hibák az elmúlt időszakban összességében mintegy ezermilliárd forint nagyságrendű jövedelemkivonást eredményeztek a magyar gazdaságból. Nem is szólva arról, hogy a Magyarországon működő külföldi bankok (valódi verseny nélkül, egyoldalú szerződésekkel, az erőfölénnyel való visszaéléssel stb.) egész Európában kiemelkedő, összességében egy másik ezermilliárd forintos nagyságrendű profitot realizálhattak és kivihettek hazánkból. Amikor pedig a pénzügyi válság bekövetkezett, az anyabankok csak saját pénzintézeteiket tőkésítették fel, magyarországi leánybankjaik konszolidálásának terheit elegánsan magukra, pontosabban a magyar adófizetőkre hagyták.
Számításokkal bizonyítható, hogy a gazdaságpolitikai hibák kiigazítása kapcsán az árakat érintő pénzügyi intézkedések mintegy tíz százalékponttal, az elmúlt nyolc év alatt az energia, a gyógyszer és egyes szolgáltatások díjainak az átlagos inflációt meghaladó emelésnek engedélyezése szintén tíz százalékkal növelte az inflációt. Az említett termékek és szolgáltatások esetében a termelői árak is emelkedtek, és azok tovagyűrűző hatásai megjelentek más fogyasztási cikkek és szolgáltatások áraiban is, amelyből nyolc év alatt további mintegy öt százalék inflációs hatás adódik. (Lásd a táblázatot.)
A táblázat azt mutatja, hogy a Medgyessy– Gyurcsány–Bajnai-kormányok gazdaságpolitikája nélkül Magyarországnak nem lett volna szüksége megszorítócsomagokra, s teljesíthette volna az euró bevezetéséhez szükséges inflációs feltételt.

A szerző ny. kormányfő-tanácsadó

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.