A Tutanhamon sírkamrájában 3300 évig megbúvó eredeti műtárgyak jelentős részét a kairói Egyiptomi Múzeumban őrzik. A leletanyagból a hetvenes évek végén, valamint 2008-ban rendeztek utazótárlatot, de ezek, a több mint ötezer darabot számláló gyűjteményből csupán néhány műtárgyat vonultattak fel. A kiállítást a német Semmel Concerts GmbH produceri munkája mellett nemzetközi egyiptológus és művészcsoport állította össze Wolfgang Wettengel és Martin von Flack történész vezetésével. A látványtervező a párizsi Rainer Verbizh volt. A budapesti kiállítás létrejöttét Liptay Éva, a Szépművészeti Múzeum egyiptomi osztályának vezetője segítette.
A Tutanhamon kincse című replikatárlat célja annak a pillanatnak a rekonstruálása, amelyben Howard Carter brit archeológus 1922. november 4-én – napra pontosan száz évvel azután, hogy Champollion megfejtette a hieroglifaírást – felfedezte a sírrablók által felforgatott Királyok-völgyi temetkezési kamrát. A kiállítást kísérő három rövidfilm bemutatja a királyi családot, Tutanhamon trónra kerülésének körülményeit, a történelmi összefüggéseket, valamint Howard Carter és Lord Carnavon expedíciójának történetét. Az utóbbi igencsak soványra sikeredett, pedig a koncepció hangsúlya pont az ásatásra helyeződött.
A kiállítótérben műanyag plexik mögött kialakított kincs- és sírkamra az expedíció fotósának, Harry Burton képeinek segítségével a helyszín eredeti állapotát mutatja be. A halotti ágyak, amulettek, székek, hangszerek, usébtik, azaz halotti, „válaszoló” szobrocskák, Tutanhamon múmiáját őrző háromrészes aranykoporsó, a maszkok és a kanopusztartó-szekrény méretarányos másolatait egyiptológusok ellenőrzésével kairói kézművesek készítették. A látványvilág, a replikatárgyak megmunkálása a legerősebb oldala a kiállításnak. Az ébenfa, alabástrom és arany utánzatok mind viszszaadják az eredeti anyagok textúrájának érzetét. A kiállítás segít jobban megismerni az óegyiptomi tárgykultúrát és további elmélyülésre ösztönöz.
Bármennyire is magas színvonalú, koncepcióját tekintve is fontos kiállításról van szó, egy szarvashibát mégis csak elkövettek a szervezők, legyen szó akár a német cégről, akár a magyar társrendezőről. A jegyárak nagyon borsosnak számítanak a hazai kiállítások viszonylatában. A családi jegy közel kilencezer forintot kóstál, a diák- és nyugdíjasjegy kétezer-ötszáz forintos ára sem tartozik a legolcsóbbak közé. Hét végén pedig még ennél is többet kell fizetni a replikakiállításért – míg az eredeti műtárgyakat bemutató múzeumok nem kérnek el ennyit a nézőktől. És hogy mi a legnagyobb probléma: pont a célközönség az, amely nem nagyon engedheti meg magának, hogy eljusson Tutanhamon újdonsült sírkamrájába.
(Tutanhamon kincse. Vam Design Center, április 25-ig.)

A magyargyűlölő román elnökjelölt útját járja Magyar Péter