Vízrúgató

Jégtörő hajók állomásoznak a Bodrogon Tokajnál. A melegen tartott hajóhad a Tisza gátrendszerét, partszakaszát, műtárgyait védi jeges árhullám, jégtorlódás esetén. Mudri Mihály hajóvezető huszonhat éve van a fedélzeten, a jégnél kártékonyabbat nem ismer. Látott olyat, hogy a partnak futó táblák csaknem új medret vájtak a folyónak, s borotvaként szelték ketté a méteres törzsátmérőjű fákat.

Varga Attila
2010. 02. 22. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jégzajlás
Az a jelenség, midőn valamely folyóvíz úszó jégdarabokat visz magával. A jégképződés a sekélyebb helyeken és a partszéleken szokott leghamarább megkezdődni, hol a folyás sebessége legkisebb. Állandó hideg mellett az érintkező jégtáblák összefagynak, míg végre a jég valahol (leginkább kanyarodásokban, szigeteknél, hidak fölött stb.) megáll. Minthogy az ily módon, néha élivel fölfelé fordult táblákból keletkezett jégburok igen erős súrlódást okoz: ez a vízfolyást annyira meglassítja, hogy a vízállás több méterrel is fölemelkedik. Az ilyen jégtorlódások következése rendesen kártékony árvíz szokott lenni; mígnem a növekvő víznyomás keresztültöri vagy fölemeli a torlaszt, s így magamagának csinál utat. Ha azonban a torlasz nem enged, a víz kénytelen kétoldalt a partokon keresztül venni útját. Ilyenkor megtörténik az is, hogy a folyó egész új medret váj magának.
(Forrás: Pallas-nagylexikon)


Folyón mindig hidegebb van, éjfélkor mínusz tizenhat fokot mutatott a hőmérő. Uszályok, kotróhajók, mérőhajók, szemétszállítók és jégtörők ringatóznak Tokajnál, a Bodrog most még híg vizes szakaszán. Megfagytak a vasmonstrumok, dermesztő a csend is, csak egy fekete kárókatona húz aprót csobbantva a víz felszínén. Három jégtörőn viszont fűtenek, tartják a meleget. Az Észak-magyarországi Környezetvédelmi és Vízügyi Igazgatóság hajózási szakszolgálatának matrózai gázolajjal fűtik a motort, a csörlőrendszert s az áramfejlesztő akkumulátorokat. Készenlétük lényege, hogy az ukrán határtól, a Tisza magyar területre való belépésétől Kisköréig bármikor törhessék, döngölhessék a jeget. Szaknyelven szólva: a jeges árvizek kártétel nélküli levezetését segítik.
A jeges árvíz szintje lényegesen magasabb, mint a nyári árvízé. A jégtorlasz olyan, mint egy gát, visszaduzzaszthatja a felső szakaszt, s rettenetes károkat okozhat. Ilyenkor muszáj beavatkozni, törni viszont csak nagy vízhozamnál érdemes, amely el is szállítja a jeget. Előfordul olyan év, hogy nincs is szükség jégtörésre; legutóbb tavaly januárban kellett beavatkozni. Viszont 1985-ben a jeges árvíznek olyan ereje volt, hogy még a jégtörő hajókat is elvitte. Azóta 2003-ban alakult ki úgynevezett haváriahelyzet (természeti csapás vagy emberi tevékenység során előállt vészhelyzet), amikor a tiszalöki erőműnél föltorlódott a jég. Mivel a robbantás sem vezetett eredményre, a kisebb méretű hajókat közúton kellett leszállítani trélerekkel fentebbi állomáshelyükről, majd Tiszadobnál vízre tenni. Így is majdnem egy hónapig tartott, amíg kiszabadították a vízlépcsőt.
Mudri Mihály telelőparancsnok, a készenlétes jégtörő hajó vezetője kísér körül a kikötőben. Huszonhat éve áll a fedélzeten, végigjárta a ranglétra minden fokát: tanuló matrózként kezdte, három évvel később matrózból uszálykormányos lett, majd kishajó-vezető, később pedig A és B kategóriás nagyhajó-vezetővé válhatott. Mondhatni, mindig ott volt, amikor a part szakadt…
– Az emberek el sem tudják képzelni, milyen az, amikor menekülni kell a jég elől. Én is átéltem már 2000-ben, amikor a jégtörésből nem tudtunk viszszamenni a kikötőbe. Kiütöttünk egy jégdugót, amely a meder aljáig érő, hét-nyolc méter mélyen összetorlódott jégtáblákból állt Tiszacsermelynél, de közben ránk esteledett. Megálltunk egy biztonságosnak tűnő derékszögű kanyarulat alatt, kikötöttük a három hajót a part menti hatalmas fákhoz. Egész éjszaka járattuk a motorokat a folyásiránnyal szemben, mert bármikor elszakadhattak volna a kötelek. Szerencsére a hajót megemelve elsiklott alattunk a jég. És hogy mekkora ereje van! Láttam, ahogy a jégtáblák a méteres átmérőjű fák törzsét borotvaként vágták ketté.
Most még senki sem tudja megmondani, hogy februárban szükség lesz-e beavatkozásra, de decembertől márciusig készenlétben állnak. A jégtörőket gázolajjal fűtik, hogy állandóan üzemkészek legyenek a csörlők, az áramfejlesztő generátorok s az akkumulátorok. A hajókkal időnként meg kell rúgatni a vizet, azaz előre-hátra kell mozogni, hogy ne alakulhasson ki összefüggő jég a vízbe merülő felületek körül. Várakozás közben nyolcóránként áttekerik a hidraulikus kormánylapátot, hogy az olaj ne dermedjen meg a berendezésben, megmozgatják a hajócsavart, s elvégzik a hajótest légtelenítését, a járófelületek takarítását, de feladatuk az uszadék eltávolítása s a kazánok felügyelete is. Van televíziójuk, ha marad rá idejük, a sportcsatornákat s a horgász-vadász műsorokat nézik. Hajónként naponta kétszáz liter gázolaj elmegy a fűtésre, a berendezések megmozgatására. Egy telelő időszakra az üzemképesség fenntartása a hét jégtörő hajóra számolva több tízmilliós költséget jelent a vízügyi igazgatóságnak.
A telelőparancsnok végigfuttatja tekintetét a parton, ahogy felénk nyújtózik az összefüggő jég.
– Holnap reggelre beáll a híg víz, újra törjük a kikötő hosszán a jeget, hogy ne szorítsa a hajók testét – állapítja meg.
A rövid – 18 méter hosszú – és fürge Jégvirág 1-es és 2-es korábban az arhangelszki kikötőben rendezte a hajókat. Korábbi harckocsimotorjukat Rába motorokra cserélték.
– Fordulékonyak, a hajótest egy méter hatvan centis része kerül víz alá, és jól törik a jeget – dicséri őket a szakember. Nagyobb hajók is vesztegelnek itt, mint például a balatonfüredi hajógyárban készített csaknem százötven tonnás Jégtörő 4-es. A Jégtörő 9-es döngölő is, azaz ráfut az összefüggő jégre, s alul egy tengelyen futó, egymással ellentétesen forgó kalapácsokkal töri a jeget, miközben a hajó nyolcas alakzatot ír le. Ember legyen a talpán, aki egy ilyen döngölős műszakot átél tengeribetegség nélkül. Bármilyen abszurd, a készenlétis matrózok és hajóvezetők alig várják, hogy kifuthassanak. Nemcsak a „vadászszenvedély”, hanem inkább a döngölési pótlék miatt, amely jócskán megdobja a fizetést.
Óhatatlanul felvetődik bennem a kérdés, ha elsősorban a Tisza vizén törik a jeget, miért a Bodrogon állomásoznak. Még akkor is, ha a Bodrog néhány kilométerrel lejjebb a Tiszába ömlik. Meglepő választ kapok. Azért lett a Bodrog a téli menedékhely, mert a múlt rendszerben egy szlovák bőrgyár ebbe a folyóba engedte a szennyvizét, így csak nagyon ritkán fagyott be. Mióta Magyarország és Szlovákia csatlakozott az Európai Unióhoz, megszigorodtak az előírások, a bőrgyár bezárt, s itt is hamarabb jegesedik a víz. Mégis enyhébb klímájú folyószakasz még így is, hiszen huszonhat éve, mióta jégtörőn szolgál, Mudri Mihály az idén tapasztalta először, hogy akár teljesen befagyhat a folyó.
Egyik hajóról a másikra csúszkálunk a jeges felületen. Kísérőm figyelmeztet is, kapaszkodjam minden lehetséges dologba. Felmegyünk a készenlétes hajó, a Tarcal fedélzetére, majd a kormányállás fülkéjébe, megcsodáljuk a kapcsolószerkezetet s az öntöttvasból készült, „Óragyár” feliratú felhúzható faliórát. Bekukkantok a hajóvezető-, illetve a gépészkabinba, majd a pihenőbe. Van jól felszerelt konyhájuk is. Két évvel ezelőtt még heti váltásban dolgoztak itt az emberek, főzőcskéztek maguknak. Nem lehet ugyanis arra várni, hogy az asszony vagy a gyerek lebiciklizik az ételhordóval, hiszen az itt dolgozók között akad nyíregyházi és debreceni is. Mert a jégtörő hajókra nem az utca emberét veszik fel, speciális képesítés szükséges ehhez. A vízügyisek közalkalmazottak, bértáblázat alapján kapnak fizetést. A gépészek, kormányosok a jobb jövedelem miatt inkább a Dunára mennek hajózni, a maszek hajózási vállalkozók magasabb bért kínálnak. Amikor Mudri Mihály idejött, 72 ember jutott erre a hajóparkra, s bár azóta nőtt a hajók száma, ma már csak tizenhatan vannak. Igaz, a három hónapos telelési időszakra külső segéderőt vesznek fel melléjük.
A 24 órás műszakokban lehetetlenség állandóan talpon lenni, felváltva pihennek, de éjjelente egy embernek feltétlenül ébren kell lennie, hogy járja a kikötő területét.
Most a Bodrogon és a Tiszán álló-zajló jeges szakaszok váltják egymást. Ha felenged a jég, a nemzetközi vizekre érvényes hajózóút-, gázlószakasz- és homokpadkitűzést, bójalerakást végeznek majd. Bár a határok messze vannak Tokajtól, azért nemzetközi víz ez, mert nemzetközi forgalma van. Egy szlovák vállalkozó a szomszédos országból turistákat hoz a Bodrogon Sárospatakig, a többnyire francia utasokkal teli Victor Hugo luxushajó pedig Budapestről leereszkedik Szerbiáig a Dunán, majd a Tiszára fordulva felhajózik Tokajig egy pincelátogatással egybekötött bórkóstolásra. Amikor nyílnak a virágok, Mudri Mihály a jégtörőjével uszályt és kotróhajót húz a Keleti-főcsatornára. A vízleeresztő zsilipekhez hajózik, s ott tisztítja a folyót. Debrecennek csak így lehet biztonságos ivóvízellátása.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.