Angyali bosszútörténet Erdélyből

Múltbeli erőszak, egy titok lelepleződése, a végzet tapos mindenki lábnyomában. Peter Strickland első filmje, a Varga Katalin balladája a múlt évben aratott sikert a Berlinalén, és most végre a magyar mozikba is megérkezett.

Tölgyesi Gábor
2010. 03. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Reklámfilmes, rövidfilmes, nem ismeretlen rendező egész estés alkotás tervével. A lelkes ifjú sokáig nem kap támogatást, mégis, a 2000. év első napjaiban belevág a munkába. A forgatás többször leáll, végül lesz pénz is, többek között a mozgókép közalapítványtól. Zárt körben levetítik. A játékfilmes szakkollégium egyik prominense dühöng: ez az a film, amelyet sosem szabadna bemutatni. Mégis mozikba kerül. A film szakmai és közönségsiker: Antal Nimród Kontrollja. Talán sorolni is felesleges a díjakat. A rendező azóta Hollywoodban múlatja napjait.
Az elsőfilmes Peter Strickland alkotása, a Varga Katalin balladája teljesen más típusú film, mégis több szempontból a Kontrollt idézi. Egyrészt a sorsa miatt. A Magyarországon élő, angol és görög felmenőkkel bíró rendező lassan két évtizede próbál megkapaszkodni a magyar filmszakmában, hiába, játékfilmje se kellett itthon senkinek. Pedig a Varga Katalin balladája magyar stábbal, remek erdélyi színészekkel készült, jórészt magyar nyelven. A rendező, amit csak lehetett, feláldozott, végül két román producer segítségével tudta befejezni a balladát. A mű a múlt évi Berlinalén Ezüstmedvét kapott, az alkotót az Európai Filmakadémia díjazta a legjobb elsőfilmesként. Itthon a magyar filmszemle információs vetítéseibe se fért be.
Másrészt a Varga Katalin balladájáról se mondaná senki, hogy elsőfilmes munka. Nem a véletlen műve, hanem zsigerből született, ráadásul jól átgondolt mű, amely azonnal bevonja a nézőjét világába. Hatni képes, varázsolni, van íze, zamata. Képei, hangulatai, kérdései sokáig felidézhetők, nyugtalanítók. Sok tekintetben egyedi és eredeti.
Története elején egy tízéves titok lepleződik le, de a néző csak sejtheti, mi az valójában. Nyomasztó lelki teher, amely alól a szerető feleségnek lehetetlennek tűnik felszabadulni. A falu kiközösíti, a férj elüldözi a házból kisfiával együtt. Mi a bűn, ki a bűnös? – ezt a ballada csak szép lassan fedi fel.
Varga Katalin története nem szokványos bosszúdráma, amelyben a hős módszeresen megtorolja a bűnt. A bűnös és az ártatlan szinte észrevétlenül itt többször is szerepet cserél. A valódi főszereplő, az antik tragédiákat idéző végzet az, amely láthatatlanul, állandóan jelen van e történetben. Ott lopódzik a tücsökmuzsikás réten, az isten háta mögötti falvak útjának sarában, lobog a tűz körüli táncban, sötét, végtelen erdők mélyén áll lesben. A végzet és a lelkekben lappangó gonosz, amely hajtja Varga Katalint és üldözőit, tapos itt mindenki lábnyomában, amely elől senki sem menekülhet. És egy ősi törvény – szemet szemért – szüli az újabb tragédiát.
Mesebeli tájak tündérmesékkel, bukott angyalokkal. Péter Hilda és Pálffy Tibor árnyalt színészi játéka mellett elismerésre méltó Győri Márk operatőri remeklése, s természetesen nem hagyhatjuk említetlenül a Berlinalén díjazott hangmérnöki munkát sem. Ahogy zenél a táj, szinte hallhatjuk a nézőtéren a szívünk dobbanását is.
(Varga Katalin balladája. Színes, magyarul beszélő, román– angol thriller, 82 perc, 2009. Rendező: Peter Strickland. Forgalmazó: Filmklik)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.