Elvarázsolt feleségek

Varga Klára
2010. 03. 07. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Fritz Graf, a latin filológia és a vallástörténet professzora, az Ohio State University oktatója tollából nemrégiben magyarul is megjelent az antikmágia-kutatás öszszegzése. A szerző nem állítja szembe a mágiát a vallással, inkább azt mutatja meg, hogy előbbi is az isten–ember kapcsolat egyik formája. (Lényeges persze, hogy a kereszténység előtti korról és annak tarka hitvilágáról beszélünk, amely a késő görög archaikus kortól a római császárság végéig terjed.) Tehát a mágus nem ateista, hanem hívő, gyakran hasonló beavatásokban részesül, mint a kor hétköznapi figurái, olykor kiforgatja a vallási rituálékat, átfordítja, nevetségessé, botrányossá, kultuszrombolóvá változtatva őket, hogy valamely istenséget fel tudjon használni a céljaira.
Graf tudományos igényű, ám élményszerű és olvasmányos kötete középpontjában a mágus áll, akinek helyzete marginális az antik társadalmakban. Azonban nemcsak félelmetes és időről időre tiltott foglalkozása, idegensége tartja a társadalom szélén, hanem a beavatások révén elért sajátos tudatállapota is, amely képessé teszi különös tettekre. Tágabb értelemben mágusnak tartják a goészeket, vagyis a halottsiratókat, halottkísérőket, akik állítólag fel tudnak támasztani halottakat, és jósolni is képesek. Szűkebb értelemben azok a mágusok, akiktől a görögök, rómaiak főként per- és versenyátkokat, szerelmi kötéseket rendelnek meg. Tevékenységük iszonyú: ólomtáblácskára írják a kötéseket, hogy melyik tanú ne tudjon elmenni a tárgyalásra, ne tudjon megszólalni, vagy ne számítson semmit, amit mond. A táblácskát pedig bedobják egy fiatalon, még házassága előtt elhunyt halott sírjába, hogy ő legyen a közvetítő a végrehajtó istenséghez vagy démonhoz. Azért a fiatal halottakra és az erőszakos halált haltakra vadásznak, mert úgy tartják, őket annyira bántja életük korai elvesztése, hogy könnyen rávehetők az élők bántalmazására. Fiatal halottakra lesnek a jósok is, megszerzik a testet, aztán az alvilágba letérve megszerzik a lelket, és jóslásra kényszerítik.
A kötetben szereplő mágikus technikák egy része később elterjedt egész Európában, s a kutatások tanúsága szerint túlélte a keresztény századokat. Ha Fritz Graf dermesztő összegzését a köztudatba eljutott különös magyarországi esetek szempontjából faggatjuk, hát arra is van válasz, mire kellhet többek között egy valaha nagy hatalmú és/vagy köztiszteletben álló ember koponyája. Például jóslásra. Graf ír a rituális gyermekgyilkosságokról is, amelyeket azért követtek el a mágusok, hogy a tettel a megrendelő ellenségét vádolják meg egy istenség előtt, s így a mágus által megidézett felsőbb hatalom haragját az ellenség fejére vonják.
A kötet londoni, párizsi és egyéb nagyvárosok könyvtáraiban őrzött varázskönyveket, papiruszokat, régészeti leleteket, antik irodalmi anyagokat vallat és idéz. Meglepetésünkre kiderül például, hogy a szerelmi kötések megrendelői szinte kizárólag férfiak, akik mind házasság reményében rendelnek meg varázslatokat. Az ok pedig: a társadalmi felemelkedés reménye az elvarázsolt, jómódú feleség révén.
(Fritz Graf: A mágia a görög–római világban. Ford.: Torma Péter. Gondolat Kiadó, Budapest, 2009. Ára: 3590 forint)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.