Fókuszban az unió Duna-stratégiája

Johannes Hahn
2010. 03. 06. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jurópa egyik legtöbbször felidézett folyója, a Duna impozáns keringőkre és elmúlt korok eleganciájára emlékeztet. De a Duna Európa egyik ütőere is. Az Európai Bizottság most azon dolgozik, hogy sikerüljön hasznosítani azt a mérhetetlen gazdasági, társadalmi és környezeti potenciált, amely az Európa második leghosszabb – és egyedülálló módon négy fővárost, Bécset, Pozsonyt, Budapestet és Belgrádot is érintő – folyója mentén húzódó kiterjedt térségben rejlik.
A 14 országot – köztük nyolc az Európai Unió tagja, hat pedig egyelőre nem – összekötő Duna közös érdekeket is jelent a partjai mentén élő 115 millió embernek. Ezek az érdekek pedig nem ismerik a hivatalos országhatárokat. Ha a hajózási útvonal egy szakaszán valami történik, az több száz kilométerrel távolabb is pusztító hatással járhat, amiről a környezetszennyezés, az árvizek és a közlekedési torlódások áldozatai hosszasan tudnak mesélni.
A Duna-stratégiát 2010 végén mutatja be a bizottság, végrehajtása pedig várhatóan a jövő év elején indul, amikor hat hónapig Magyarország fogja betölteni az EU soros elnökségét. Először a részt- vevő EU-tagországokban működő érintettektől várunk elképzeléseket, a folyamatba azonban másokat is szeretnénk bevonni: miután világosabb képünk lesz arról, merre is tartunk, aktívan be fogjuk vonni az EU határain túli szomszédainkat is. Az ötletfolyam előtt hivatalosan a február eleji ulmi (Németország) konferencia nyitotta meg a kapukat. A magas szintű politikai képviselet és az összes résztvevő elkötelezettsége mind ékes bizonyítéka a stratégia fontosságának. A figyelem ezen a héten Magyarország felé fordul, hiszen február 25–26-án Budapest ad helyszínt a megbeszélések következő fordulójának.
A területen élő és működő partnerek számára a stratégia olyan új együttműködési formát jelent, amely messze túlmutat a meglévő tevékenységeken. Új intézmények és bürokrácia létrehozása nélkül fogja kiaknázni a makrorégió erősségeit, hogy ezeket az egész közösség javára fejlessze. A kezdeményezés segíthet megszüntetni a múlt egyenlőtlen örökségét: hatalmas gazdasági, társadalmi és infrastrukturális különbségek alakultak ki az országok között, amelyek egykoron természetes partnerek voltak, de a vasfüggöny évtizedekre mesterségesen elválasztotta őket.
Az első lépésre júniusban került sor, amikor az EU vezetői felkérték a bizottságot, hogy készítsen stratégiát a Duna térségére. Ez azonban nem felülről vezérelt folyamat, amelynek keretében brüszszeli hivatalnokok döntenék el, hogy mi a legjobb azoknak, akiket nem is ismernek. Épp ellenkezőleg: a kezdeményezés sikere attól függ, mennyi kreatív és lendületes hozzájárulást adnak azok az emberek, szervezetek és intézmények, amelyek jól ismerik a helyi problémákat, és tudatában vannak a potenciális lehetőségeknek is. A bizottságnál csupán koherens stratégiává rendezzük azokat az elképzeléseket, amelyeket a regionális és egyéb hatóságoktól, az üzleti közösségtől, a civil társadalomtól és másoktól kapunk.
A folyamat seregnyi témára terjedhet ki: közlekedés, energia, környezet, kockázatmegelőzés, társadalmi-gazdasági fejlődés, oktatás, illetve nemzeti és regionális identitás és kultúra. A sikerre a lehető leggyakorlatiasabb és legkonkrétabb javaslatoknak van a legnagyobb esélyük. A Duna-medence például több mint 300 madárfajnak ad otthont, köztük néhány rendkívül ritkának is. Sürgősen cselekednünk kell, hogy az ipari és a mezőgazdasági környezetszennyezés ne fenyegesse létüket. A belvízi útvonalak hálózata szintén megérett egy alapos fejlesztésre: a dunai hajózás jelenleg alig 10 százalékát teszi ki a rajnainak. Magyarország máris hozzájárult a stratégia megformálásához, amikor például rámutatott arra, mekkora szükség van az ivóvízminőség javítására, a gázvezetékek és az elektromos hálózatok összekapcsolására, illetve a tengerparti és kikötői fejlesztések ösztönzésére.
A térség országai közötti együttműködés egyre intenzívebbé válik, amint az a Délkelet-európai transznacionális együttműködési program által támogatott első projektekből is látható: közülük hét – a hajókon keletkező hulladék kezelésétől kezdve az árvízi kockázatértékelésig – a Dunára fókuszál. A végül kiválasztott projektek már meglévő európai, nemzeti és regionális költségvetésekből és programokból kapnak pénzügyi támogatást, nem kell hozzájuk új finanszírozást találni. A stratégia azonban szeretné maximalizálni a térség számára rendelkezésre álló jelentős összegű uniós pénz hatását – 2007–2013 között csak a strukturális alapokból mintegy 100 milliárd euró –, és azt is demonstrálni kívánja, hogyan segíthet a helyi problémák kezelésében a makroregionális együttműködés.
Szeretném hangsúlyozni, hogy nem a semmiből indulunk. A térségben már számos partnertől kaptunk konstruktív hozzászólásokat. Ezenkívül építünk az első makrorégió, a balti-tengeri stratégia tapasztalataira is: most válik hasznunkra az a jártasság, amelyet a számtalan különböző érdek összeegyeztetése során szereztünk. A folyamat a nyár elejéig folytatódik további rendezvényekkel, amelyeknek Ausztria és Szlovákia (április), Bulgária (május) és Románia (július) fog helyet adni. Ezenkívül szeretnénk minél több gondolatot kapni a polgároktól is, akiket ezúton kérek, hogy küldjék el észrevételeiket a következő e-mail címre: [email protected].

A szerző a regionális politikáért felelős európai biztos

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.