Száz év azonosság, száz év változás

Torday Emil etnográfus munkásságának állít emléket a Néprajzi Múzeum nemrégiben megnyílt kiállítása. A Száz év azonosság, száz év változás című tárlaton a világhírű Afrika-kutató fényképeit, feljegyzéseit és az expedíciói során összegyűjtött műtárgyakat most száz évvel későbbi követőinek anyaggyűjtésével együtt tekintheti meg a közönség.

R. Kiss Kornélia
2010. 03. 17. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Száz évvel ezelőtt, 1909-ben tette utolsó, legjelentősebb kutatóútját a Kongó-medencében Torday Emil néprajztudós, aki saját korában egyedülálló módon tisztelettel közelített a belga gyarmatosítók által vadaknak tartott őslakossághoz, és először mutatott rá arra, hogy mennyire komplex és értékes kultúra rejtőzik az afrikai kontinens mélyén. „Munkásságát ismerjük, becsüljük. Leírta a kultúrát, és amit írt, még ma is igaz” – mondta róla az ezredfordulón a kongói kuba népcsoport uralkodóházának hercege. Torday Emil méltán volt népszerű a négerek között: nyolc kongói nyelvet beszélt, az ott élő őslakosságról pedig azt tartotta, hogy „gentlemanek a szó nemes értelmében”. Kutatómunkájáról számos feljegyzés és fénykép tanúskodik: ezekből készített reprezentatív válogatást az a Szilasi Ildikó antropológus vezette kutatócsoport, amely 2009-ben, a Torday-Kongó-expedíció során tett kísérletet arra, hogy Torday útvonalának egy részét bejárja. A Torday által összegyűjtött anyag ilyen módon Lóránt Attila jelenkori fotográfiáival és a Reisinger Dávid operatőr közreműködésével készült két rövidfilmmel, valamint tárgyi illusztrációkkal is bővült.
Utóbbiak közül legbeszédesebbek azok a játékok és hangszerek, amelyeket a legkülönbözőbb hulladék anyagokból készítettek a felnőttek kézművestechnikáit korán elsajátító afrikai gyermekek. A jellegzetes motívumokból fölépülő karácsonyfadíszek pedig jól mutatják a kongói kultúra különös kettősségét, amelyben a boszorkányűző szertartás és a vasárnapi mise még napjainkban is összefér. A 2009 nyarán készült rövidfilmek egyikét a Gunguban évente megrendezett nemzetközi táncfesztiválon forgatták: a rendezvény azért jött létre, hogy az egyesült, békés Kongó eszméjét képviselje azzal a főleg külföldön elterjedt vélekedéssel szemben, amely az ország nevét a háborúkkal és az éhezéssel azonosítja. A felvételeken a helyi értelmiség képviselői számolnak be a kongói társadalom problémáiról: a területet napjainkban is sújtja a munkanélküliség, a gyermekek nem járnak iskolába, és legtöbbször még az alapvető létfeltételek is hiányoznak. A lakosság ilyen körülmények között próbál egyensúlyozni hagyományőrzés és modernizáció között, és – mint az a kiállítás anyagából kiderül – egyre tudatosabban igyekszik visszanyúlni az ősi kultúra identitásteremtő hagyományaihoz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.