Szent László és a kun

Égbe nyúló hegyek és gyors patakok, festői várak és romantikus utcácskákból álló városok, gótikus templomok és reneszánsz paloták teszik vonzóvá ma is a Szepességet az utazó előtt. No meg a festmények a szárnyas oltárokon és a falakon. Prokopp Mária és Méry Gábor könyve, amelyet a Magyar Tudományos Akadémia tudósklubjában mutattak be, nyolc szepességi város középkori falképeit gyűjti egybe.

P. Szabó Ernő
2010. 03. 04. 23:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Újabb közös szellemi kalandra vállalkozik a művészettörténész Prokopp Mária és a fotóművész, kiadó Méry Gábor a Középkori falképek a Szepességben című kötettel. 2002-ben ugyanis publikálták már a „mosoly, derű, halk szívesség” vidéke, azaz Gömörország többé-kevésbé ismeretlen, rejtőzködő templomainak freskóit – ahogyan a korábbival, a mostani kötettel is jóval többet adnak annál, mint amennyit az egy-egy térség nevezetességeit szisztematikusan bemutató útikönyvek. Történelmet idéznek a kiváló műalkotásokat vallatva, előfeltevésük és kötetük végkövetkeztetése egyben az, hogy abban a korban, amelyben a művek születtek, a Magyar Királyság a képzőművészetben is kivívta európai egyenrangúságát, s az, hogy ott, ahol a könyvben szereplő művek (számos, a könyv keretei közé be nem férő társukkal együtt) megszülettek, nagyon gazdag városi, polgári kultúra alakult ki, amelynek tanulmányozása a XXI. század elején sem haszontalan.
A városok mellett az egyházi és a világi hatalmasságoknak – például a szepeshelyi káptalannak, az országos méltóságokat viselő Drugetheknek, Szapolyaiaknak – is jelentős szerepük volt az építészeti értéket képviselő templomok építésében, a helyi mecénások udvarhoz kötődő vagy épp nemzetközi kapcsolatainak köszönhető például, hogy olyan remekművek születtek meg, mint a csütörtökhelyi Szapolyai-kápolna, amelyhez egyes vélemények szerint a korban csak a párizsi Sainte-Chapelle fogható.
Olyan gazdag az emlékanyag, hogy bár a Szepesség fénykora – a XV–XVI. század – óta eltelt időszakban sok minden elpusztult a falképek közül is, a kutatók ma is új, lefalazott, lefestett műveket tárnak fel, a művek restaurálása folytán is gazdagodik az összkép. A kötet nyolc régi szepességi város templomainak a freskóit közli, közülük a legrészletesebben a Szepesség egykori fővárosa, Lőcse híres Szent Jakab-templomának 1350– 60 körül keletkezhetett képsorait: a Szent Dorottya életét végigkövető együttest, az irgalmasság cselekedetei és a hét főbűn ábrázolásait. A középkori magyar művészet jellegzetes képtípusát képviselik a Szent László és a kun harcát fölidéző művek, a kötet két képsorozatot is ismertet. Az egyik a kakaslomnici Szent Katalin-templomban maradt fenn, ahogyan Prokopp Mária írja, az 1300 körüli évek európai festészetének legjobb színvonalát képviseli, a másik, megejtően naiv hangulatú sorozat Vitfalván található. A szepeshelyi prépostsági templom fő értéke az I. Károly magyar király megkoronázását ábrázoló nagyszabású 1317-es freskó, Szepesdaróc falképei Remete Szent Antal tiszteletéről beszélnek, Zsigrán páratlanul szép utolsó vacsora kompozíció látható, Poprádon és Podolinban a többi között a gyermek Jézus életének jeleneteit felidéző képek érdemesek a figyelemre. Olyannyira, hogy a könyv, a képek átböngészése után szívesen tanulmányozzuk őket in situ, azaz a helyszínen, „élőben” is.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.