Atommetró

Fél órával az után, hogy szerda este elment az utolsó metró, újságírók ereszkedhettek le a sínek közé a Kossuth téri metrómegállóban, hogy az alagútban mintegy kétszáz métert sétálva eljussanak Rákosi Mátyás egykori szupertitkos atombunkeréhez. A háromezer-ötszáz négyzetméteres objektumot kilencvenezer forintért béreli a Nokia egyik leányvállalata.

György Zsombor
2010. 04. 05. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha tudunk az F5, F6 létezéséről, az F4-et be is járhattuk szerdáról csütörtökre virradó éjszaka, vajon hol és mi lehet az F1, F2 és F3? Ez nem találós kérdés, nem is sakkjátszma, hanem a Budapest alatti, egykor szigorúan titkos bunkerek kódjai. A négyes, ötös és hatos a metróvonalakhoz kapcsolódik, az előbbi különleges atombunker, ahová a BKV polgári védelmi irányító központját, a városfejlesztési és kereskedelmi minisztérium apparátusát, no meg persze a pártelitet menekítették volna, összesen mintegy kétezer embert, ha a gonosz imperialista Nyugat netán atomcsapást mért volna székesfővárosunkra. A nagyjából a Szabadság tér alatt negyven-ötven méteres mélységben kiépített létesítmény nukleáris védelem szempontjából hármas fokozatú – egyes, legmagasabb fokozatút állítólag csak hegy gyomrában lehetne biztosítani. A 2-es metró vonala négyes, a felszínhez közelebb futó 3-as pedig ötös fokozatú, vagyis például a Kossuth téri megállóba terelt emberek nagyobb eséllyel éltek volna túl egy atomcsapást, mint az Élmunkás, bocsánat, Lehel téren meglepettek. A járatokban összesen 220 ezren fértek volna el, az elvtársakon kívül főként a metróvonal környékén lakók és a közelben dolgozó gyári munkások. A vonalakat átlagosan hárommegállónként szektorokra lehetett osztani, minden egység önálló áram-, levegő-, víz- és egészségügyi ellátással rendelkezett. Riadó esetén viszont mindenkinek magának kellett volna gondoskodnia háromnapi hideg élelemről.
A metróvonalak építésén a legkülönfélébb emberek dolgoztak, a BKV főmérnöke szerint a vidékről lefüggönyözött buszokkal felhozott bányászok a bunker ásásakor úgy tudták, a földalatti gyorsvasút (egykor így hívták) alagútján dolgoznak. A munkások között politikai okokból félreállított értelmiségiek, művészek is voltak, Darvas Iván például egy időben az Astoriánál csákányozott. A munka 1949-ben kezdődött, az acéltübbingeken az 1951-es évszám látható. A munka 1953-ban lett kész. Feltehetőleg a Parlament felé is vágtak járatot, de Vajda Zoltán főmérnök azt mondja, ennek nem leltek a nyomára, olyan térképet sem kaptak, amely feltünteti az alagutakat. Ugyanígy a sejtelmes F1, F2, F3 objektumról sem tudnak – legalábbis a főmérnök állítása szerint – semmit a vállalatnál.
Vajon újabb BKV-botrány várható? – tanakodunk séta közben, keresve az okát, hogy vajon miért hívott meg a közlekedési vállalat harminchárom újságírót a korábban szupertitkos védmű bejárására. De Székelyné Pásztor Erzsébet, a BKV kommunikációs igazgatója állítja, pusztán arról van szó, hogy az egyik bulvárlaptól megkeresték őket, és engedélyt kértek a lejutáshoz. A vállalatnál pedig azt gondolták, jöjjön inkább egy egész újságírócsoport. Kétségtelen, ebből az élményből kár lett volna kimaradni. Hiába használjuk naponta, a metró világa, főleg ami az állomásokon túl van, talán mindannyiunk számára egy kicsit misztikus. Bő fél órája ment el az utolsó metrószerelvény, amikor a sínek közé ereszkedünk a Kossuth téri megállóban, és a Deák Ferenc tér felé vesszük az irányt. Oda, ahová, azt hittük, nem öngyilkos szándékú civilként legfeljebb akkor juthatunk le, ha a Kontroll 2-ben Csányi Sándor helyett ránk osztják a föld alá visszatérő Bulcsú szerepét.
De aztán megtudjuk, bejutottak mások is, csakhogy előtte titoktartási nyilatkozatot írattak alá velük. Ettől persze még mindenki tudni vélte a Rákosi-bunker létezését. Más kérdés, hogy maga Rákosi elvtárs legfeljebb egyszer járt lent megtekinteni a létesítményt, szerencsére sosem kellett használni. A polgári védelem és 1981 óta a BKV – ekkor vette kezelésbe a közlekedési vállalat a bunkert – munkatársai viszont rendszeresen lejönnek ide, igaz, az utóbbi időkben jórészt csak a beszivárgó vizet szivattyúzzák, s a dohos levegőt próbálják frissíteni. (Bár találunk néhány kilapított sörösdobozt is, amely aligha származhat hajléktalanoktól.) A labirintus állapota rendkívül leromlott, az egykori berendezést eltüntették, s a BKV-nál vagy a fővárosi önkormányzatnál húsz év alatt sem jöttek rá, miként lehetne hasznosítani a bunkert. Bejutni csak a metró alagútján keresztül lehet, így kizárólag éjszaka megközelíthető, hacsak nem nyitnak újra lejáratot a Szabadság téri szellőzőtől vagy az épp fölötte található Steindl Imre utca 12.-ből. Utóbbi helyen jelenleg építkeznek, a valamikori lift nem használható.
Leleményes vállalkozók már kezdeményezték, hogy nyíljon meg itt a világ egyetlen atombunker-romkocsmája, egy egészen biztonságos hely, csakhogy a tűzoltóság szerint sehogy sem oldható meg, hogy a több száz szórakozó ember szükség esetén gyorsan ki tudjon menekülni. Egy másik társaság gombát termelt volna itt, ám ez a terv is meghiúsult. Többen azt javasoljuk, alakítsák borospincévé az egész labirintust, csakhogy Bolla Tibor, a BKV gazdasági vezérigazgató-helyettese a bunker pocsolyájában tocsogva elmondja: a Nokia Siemens Networks TraffiCOM Kft. nevű cég, amelyben a BKV egyszázalékos tulajdoni résszel rendelkezik, már kibérelte a létesítményt. (A társaság 99 százalékos tulajdonrésze a Nokia Siemens Networks Kft.-é.) Állítása szerint a társaság telekommunikációs-távközlési célokra kívánja hasznosítani az alagútrendszert, de hogy tizenhat szintnyi mélységben a föld alatt miként lehet telekommunikálni, az nem derül ki. Fejlámpáinkkal próbálunk nem a szemébe világítani, nehogy félreértse a helyzetet. A vezérigazgató-helyettes így is elárulja, a cég havi mintegy kilencvenezer forintért béreli a körülbelül 3500 négyzetméteres objektumot, ami meglehetősen alacsony összegnek tűnik, többen licitálni is kezdünk rá. Gyorsan hozzáteszi: a társaság a bunkerből származó nyereségének húsz százalékát is átadja a BKV-nak. Csakhogy az utóbbi másfél évben semmit sem kezdtek vele, így a remélt haszon is elmaradt. A bunker most is üres, úgyhogy hiába keresünk, a bérlő cég neve ellenére még Nokia-dobozokat sem találunk odalent.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.