Kiszáradt diófa

Fáy Zoltán
2010. 05. 31. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Három nő ül a diófa alatt, egy nagy, elhanyagolt kertben, valahol Marakesben. Imádkozva várják a világvégét. Hogy hol van Marakes? Nem a távoli Marokkóban, hanem Szlovákiában, talán a lengyel határ közelében. Persze Marakes nem valóságos település, vagy legalábbis nem úgy valóságos, mint a térképen szereplő többi falu. A fiatalon elhunyt szlovák író, Václav Pankovcín alkotása, ahogyan a három nő is az. Különös, titokzatos világban élnek, amely csak néhány ponton érintkezik az élettel, de nehéz lenne megmondani, hogy tulajdonképpen melyek is ezek a pontok. Annyi bizonyos, hogy Szlovákiában tengetik napjaikat a XX. században. A történelem jószerével csak díszletszerűen vonul el mellettük, hiszen az ismétlődő tragédiák miatti önmagukba zárkózásuk lehetetlenné teszi a történelemben való valóságos létezésüket.
Elvonul mellettük a század, megnyomorítja életüket, de sohasem válik főszereplővé. A kisregény középpontjában a három nő bizarr magányossága áll. Nem úgy élnek ők, mint a század többi nyomorultja, akiket gazdasági kényszerek, társadalmi berendezkedések vagy ideológiák tesznek végtelenül magányossá és kiszolgáltatottá. A három nő magányossága tudatosan választott létforma, talán védekezés, de mindenképpen deformáció. A szegénység éppúgy díszlet körülöttük, mint a zsidók bevagonírozása, a kollektivizálás vagy Marakes részben archaikus élete.
Ülnek a diófa alatt, és imádkozva várják a világvégét. Vagy inkább az örök mennyei dicsőséget. De életük sokféle torzulása miatt vágyaik sem tiszták. A remélt mennyország végtelenül üres, sötét, reménytelen, ahonnan csak visszakívánkozni lehet a valóságos élet megpróbáltatásai közé. A nők élete szorosan kötődik a hagyományos falusi vallásossághoz, de nem tud belesimulni. A világgal szemben érzett gyűlölködő indulataik és az elfojtott szexualitás öntörvényűvé teszi őket, ami miatt a közösség sem tudja befogadni a három nőt – három generáció képviselőjét. A három boszorkányt.
Persze lehetetlen kideríteni, hogy a kisregényben mi is a valóságos élet része, hiszen a nők kertjében időről időre megjelennek az angyalok, s az Örök Zsidó is ott bolyong Marakes körül. De ezek az alakok nem a transzcendens valóság küldöttei. Martuska angyala egyszer csak borostásan jelenik meg, barnára sült arcából világít világoskék szeme, csodálatos illatot áraszt, és egyre többet simogatja a kislányt. Végül már egyáltalán nem hasonlít angyalhoz, néha ittas, és dohányzik, Martuskának pedig nagyon is tetszik a kert végében vagy a pajtában megtapasztalt „mennyei boldogság”. A három nő hiába várja lehunyt szemmel a világvégét, amelyet tulajdonképpen magukban hordoznak. Lassan megöregednek, a kiszáradt diófát motoros fűrésszel vágatják ki. Az elárvult padon várja őket az Örök Zsidó.
(Václav Pankovcín: Három nő a diófa alatt. Ford.: Ábrahám Barna. Magyar Napló, Budapest, 2010. Ára: 1260 forint)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.