Magyarországon épül Európa legokosabb autópálya-szakasza

A Magyar Közút, a BME és több ipari partner közös projektje Eureka Central System néven fut – és nem véletlenül hívják forradalminak.

2025. 05. 28. 11:41
Forrás: Magyar Közút
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az M1–M7 budaörsi szakaszán olyan digitális infrastruktúra valósul meg, ami valós időben érzékeli, értelmezi és modellezi a forgalmat. 39 csúcstechnológiás eszköz (LiDAR-ok, radarok, kamerák, hőkamerák) pásztázza az útpályát, amelyek 1,5 GB adat/másodperc tempóval küldik az információt a Magyar Közút központjába. Ezekből egy valós idejű digitális iker készül, ami szinte azonnal megmutatja, mi történik az adott szakaszon. A rendszer segíti az önvezető autók tesztelését és alapja lehet a jövő okos forgalomszervezésének.

A fejlesztés célja az, hogy a járművek és az infrastruktúra kommunikáljanak egymással. Ha egy autó lassít, sávot vált, vagy vészfékez, arról más járművek és az irányítóközpont is azonnal tudomást szerezhet. Ez nemcsak gyorsabb reakcióidőt jelent, hanem kevesebb balesetet, átláthatóbb közlekedést és kiszámíthatóbb forgalmat is. Ez teljesen új alapokra helyezi a forgalomszabályozást, ahol nemcsak a lámpák és táblák irányítanak, hanem az adat is.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.