A Domingo-elv

Ókovács Szilveszter
2010. 06. 07. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Jövőre tölti be a hetvenet, miközben nem egy, hanem két amerikai operaház intendánsa, ráérő idejében leginkább repked, a vezetés mellett a vezénylést is ambicionálja. Túl százharmincadik operaszerepén méteres por alól lemezre vette Leoncavallónak a Mediciekről írott opusát. Művész, akinek aktív korában már életműfejezeteit írják, s akinek DVD-kollekciója mellé a kiadó exkluzív, friss dokumentumfilmet mellékelni se restell. Megjelent Placido Domingo videopótkötete.
Chris Hunt rendezőtől tisztességes, nyolcvanpercnyi csokrot kapunk a pályára, sőt – ami ritkább és zeneileg sokkal érdekesebb –: a szerepekre koncentrálva.
Ma már szokványos és túl didaktikus volna, ha próza és zene elvágólag sorakozna, ezért bele-belebeszélnek zrikásabb áriák kidolgozási szakaszaiba – viszont mégiscsak lemennek egészben oly igényes, felépített számok, mint Enzo románca a Giocondából („a legfogósabb tenoráriák egyike!”), Chénier felizzó szerelmes áriája vagy a Come ruggiada cespite kezdetű szépséges monológ az Ernaniból („sürgősen visszaemelni a standard Verdi-repertoárba!”).
Az ősz tenorista benn jár már őszében: hol mattuló, hol könnyező szemmel fűzi kommentárjait, amelyek néha valóban meghatják. Tetszik, ahogy a műfajjal ápolt aktív kapcsolatot interjúba ékelt markírozásokkal bizonyítja, lágy falzettokkal elemzi végig Ramirez egy fontos megszólalását, ahogy a Nyugat lányában Minnie-t vigasztalja. Gyönyörű jelenet, hát még, ha illusztráltatik a Covent Garden negyedszázados premierkivágatával: Domingo westernhőse letaglózón hiteles, hangilag átütő, poétikus, tökéletes. Pedig nem rajongok mindig nazális, gyakran szűk, néha pedig gyarló tenorjáért – mint összművész azonban magával ragad. Semmiben sem a legjobb (matéria, technika, zeneiség, színművészet), ám a legjobb talentumkoktél az övé. A maga egyszerű módján ezt a komplexitást hangsúlyozza az archív kockákról bókoló – és szánni valón kifestett – Pavarotti, és a baszk honfitárs Carreras is személyiségét emeli ki.
Kulisszatitkok kapnak fényt az 1992-es Tosca kapcsán, amely eredeti helyszíneken és időben került színre, élő tévéadásban – az senkit se zavarjon, hogy Sardou drámája fikció, és az Angyalvár-teteji felvonást négy helyett hatkor kezdték a nyugat-európai lusta hajnalok miatt. Senkit ne zavarjon, mert Domingo nemcsak a Vatikán, de pályájának csúcsáról nézett szerte: az a film minden cirkuszi jelleg ellenére tankönyvi etalonja művészet és broadcast találkozásának.
Viszont Zubin Mehta, aki „mindig könnyek közt hallgatja Virágáriáját”, téved, hogy a zenei mindenevést elvként valló Domingo más hangszínt talál a német – értsd: wagneri – repertoárhoz. Nem talál, nem is találhat, sőt borzasztó idegenül mozog a germán közegben, hiába volt annak hagyománya, hogy italianitá tenorok legalább a Lohengrint elfújták. Tévedés ez, kínos pillanatokkal, s ha nem is ilyen előjellel szánták e filmbe, jó, hogy belekerült. Ha leszögezzük a kásás szövegű, szögletes és magasságproblémás nullpontot (momentán: Grál-elbeszélés), úgy méri és mutatja magát korszakos társalkotónk a csúcsalakításaiban. Elvégre nem csak a dudásoknak kell egyszer-egyszer pokolra is menniük.
(Domingo: My Greatest Roles – The Documentary – Warner DVD, 2010.)

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.