Csapdába kerülhetnek a kiszolgáltatottak

Könnyű pénzszerzési lehetőségnek tűnik, valójában viszont csapda, ahol a szerencse kegyeltjévé vagy áldozatává válik az, aki nem figyel. A fogyasztói csoportokról van szó, amelyek ellen számos hatósági eljárás indult a közelmúltban.

K. Tóth László
2010. 06. 16. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Pénzt keres? Van megoldás! – első látásra úgy tűnik, az ilyen hirdetések szóhasználata hitelre vonatkozik, ráadásul olyanra, amit a banki feketelistán szereplők és a nyugdíjasok is megkaphatnak. Ám a hirdető valójában vásárlási jogot ad el egy fogyasztói csoportban, ami akár azt is jelentheti, hogy soha nem kerül pénz a jelentkező nevére, ráadásul neki kell előlegeket befizetnie. Erre a csapdahelyzetre hívta fel a figyelmet a közelmúltban a Pénzügyi Szervezetek Állami Felügyelete, amely arra figyelmeztetett, hogy a kölcsönök iránt érdeklődőknek célszerű tisztában lenniük azzal, hogy a csoportszervezők sem a fogyasztói csoport keretében, sem azon kívül nem nyújthatnak hitelt.
A megtévesztő hirdetésekkel élő vállalkozásokat a Gazdasági Versenyhivatal (GVH) is időről időre megbírságolja. Legutóbb az Euro Correct Consulting Kft.-re szabtak ki 9,3 millió forintos büntetést, a közvetve e cég által alapított Group Saving Kft.-t 8,9 millió, a Group Center Kft.-t 21 millió, a New Face Média Kft.-t pedig 5 millió forint megfizetésére kötelezték. E vállalkozásokkal szemben a GVH azért indított vizsgálatot, mert a megjelent hirdetéseik révén az ügyfelek annak reményében köthettek szerződést a fogyasztói csoport szervezőjével, hogy hamarosan pénzhez jutnak, miközben ez nem feltétlenül felelt meg a valóságnak – szögezte le a versenyhivatal. Kiemelendő továbbá – fűzte hozzá a GVH –, hogy a reklámokban használt „BAR-listásoknak és nyugdíjasoknak is” szlogennek fontos figyelemfelkeltő hatása van, ráirányítja a hirdetésre azoknak a kiszolgáltatott embereknek a figyelmét, akiket elsősorban célba vettek a fogyasztói csoportok szervezői.
A GVH az elmúlt öt évben öszszesen tizenegy eljárást folytatott le a fogyasztói csoportokat szervező vállalkozásokkal szemben, amelyek ellen összesen 141 millió forintot meghaladó bírságot is kiszabott. Gyakran előfordult az is, hogy hiába mondta ki a GVH a jogsértést, a vállalkozások némileg módosították tájékoztatási gyakorlatukat, majd folytatták tovább, alapvetően változatlan formában. Nem ritka e körben az a jelenség sem, hogy e cégek egyik napról a másikra megszűnnek, majd új néven, ám azonos gyakorlatot folytatva működnek tovább. Ezért az sem meglepő, hogy jelenleg is öt eljárás van folyamatban a GVH előtt.
A fogyasztói csoport olyan társulás, ahol a résztvevők közös érdeke az, hogy bizonyos javakat – így lakást vagy gépjárművet – megszerezzenek. A kívánt cél elérése érdekében előtakarékosságot vállalnak, vagyis hosszabb-rövidebb ideig fizetik a megállapított részleteket. Emellett sorsolással választják ki azt a csoporttagot, aki az adott időszakban az árucikket megkapja. Részben tehát a szerencsétől, véletlentől függ, hogy ki kerül sorra a kiválasztásnál. Amennyiben a csoporttag nem fizeti a havi törlesztőrészleteket, úgy ez a szerződés felmondását jelenti. A főszabály szerint a kilépő csoporttaggal csak az 5, 10, illetve 15 éves futamidő végén kell elszámolni, s ekkor a viszszajuttatott összegből költséget vonnak le. A csoportból gyakorlatilag lehetetlen kilépni, arra csak akkor van mód, ha valaki más tagot állít maga helyett.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.