Könyvek ezreivel bélelt dolgozószobájában a 61 éves Baranyi Károly számítógépe elé ül. A baranyi.hu-n, az „Aktuális” fejezeten belül, a „Levél a szerkesztőtől” menüponton mutatja meg ezt a szövegrészletet: „Felhasználva a világháló nyújtotta lehetőségeket, a távoktatás módszereivel fizikát fogok tanítani, hogy a diákoknak lehetőségük legyen arra, hogy kiegészítsék iskolai tanulmányaikat, felkészüljenek az érettségi vizsgára fizikából és az egyetemi-főiskolai tanulmányokra.” Tehát a csaknem eddig aktív, legendás fizika-, matematika-, filozófia- és hittantanár – aki mellesleg az Antall-kormány idején a szaktárca közoktatási főosztályvezetője volt – nem elégszik meg a rokkantnyugdíjassággal (2007 karácsonyán jobb lábát amputálni kellett). De még a Nemzeti Pedagógus Műhely irányítása sem elég feladat számára. „Nem lehet megállni a konferenciáknál; gyakorlai téren is segítenem kell a hazánkban igen rossz helyzetbe került természettudományos oktatáson” – vallja Baranyi. Hiába: mindig is szívügye volt a fizika, 33 éven át tanította. Háromkötetes tankönyve – A fizikai gondolkodás iskolája –, amely 1992-ben az Akadémiai Kiadónál jelent meg, ma is fogalom a szaktanárok és a diákok körében.
De mi a baja a honlaptulajdonosnak a jelenlegi hazai fizikaoktatással?
– Miközben mindenki arról beszél, hogy erősíteni kellene a mérnökképzést, s lehetővé kéne tenni, hogy új Teller Edék, Neumann Jánosok, Wigner Jenők tűnjenek fel a hazai fizikatudomány horizontján, aközben, amint az kiderült, alig akad az egyetemisták között, aki tudná, mi történne egy tollal, ha leejtenék a Holdon – mutat rá Baranyi Károly. (Egyébként az írószerszám leesne; engedve az ottani tömegvonzásnak.) A pedagógus szerint abban is visszatükröződik a rossz helyzet, hogy míg 1973-ban vele együtt 150-nél is többen végeztek fizikatanárként csak az ELTE-n, addig újabban évi legfeljebb tíz. A szakember azt is felrója az utóbbi évtized közoktatás-irányítóinak, hogy nincs az érettségi évében fizikaoktatás, „Győzike-szintű” az értettségi követelmény, rosszak a tankönyvek és az ezekben feltett kérdések (például mert életidegen feleletválasztós tesztjellegűek), de a feladattípusok is lebutítók.
– Sajnos mindez nemcsak egyetlen tudomány középfokú ismeretének, művelésének az ellehetetlenüléséről szól, hanem arról is, hogy hozzáidomítsák a magyar fiatalokat a világ alacsony átlagszínvonalához. S persze arról is, hogy ne kerüljenek ki az iskolákból belülről vezérelt, döntésképes fiatalok. Holott mindennek, ami oktatás-nevelés címén folyik, azt kellene szolgálnia, hogy kibontakozzon az ifjú nemzedék tagjainak logikus gondolkodása, szabadsága, felelősségérzete – vallja Baranyi.
Abból, hogy milyenek a honlap fizikarovatára érkező visszajelzések, másik nagy haszna is megmutatkozik e kezdeményezésnek. Feltűnő, hogy leggyorsabban a határon túli magyar közösségek médiumai, szakmai közösségei és fiataljai figyeltek fel a rendhagyó tanulásai lehetőségre. A honlapkészítő tehát úgy érzékeli, magát a nemzeti integrációt is segítheti ez a világhálós távoktatás – a fizika tudományának középfokú erősítésén, rangjának növelésén túl. Hiszen egy magyar ajkú fiatal az elszakított országrészeken nem elsősorban szimbolikus dolgokért nyitna meg magyar nyelvű honlapokat. Sokkal inkább praktikus okból, például anyanyelvű oktatási segédanyagért.
Hetente új feladatsor – elméleti segítséggel –, egyhetes csúszással a megoldások – bő kommentárokkal. Nos, ez a Baranyi-féle távoktatás arculata. A szerző-szerkesztő tudomása szerint vannak diákok, akik önállóan kívánnak tanulni a baranyi.hu-n keresztül, mondván, ez még mindig jobb, mint egy rosszul magyarázó magántanár. Vannak aztán pedagógusok, akik az osztály számára kivetítik és heti tanítási programjuk vagy fakultációjuk „mankójává”, vezérfonalává teszik.
Baranyi Károly különleges honlapja éppen e napokban máris új rovattal bővült. Aki nyomon követi majd a Meta-fizika rovat történéseit, olyan kérdésekre nyerhet válaszokat, amelyek valóban túl (lásd: meta) vannak a fizikán. Hiszen – magyarázza a polihisztor pedagógus – a fizika alapfogalmai, például: anyag, mozgás, tér, idő, ok e tudományon kívül keresendők. A vadonatúj rovat azt a kérdést is feszegeti majd: van-e bizonyítéka Isten létének. Lesz itt szó ismeretelméletről, etikáról vagy éppen az ember társas vonatkozásairól a családtól a nemzetig.
– Igen, a nemzetig – kap a szón Baranyi Károly. – Hiszen érdekelne-e minket önmagában az, hogy milyen élet lesz itt, a Kárpát-medencében fél évszázad múlva, ha nem a mi utódaink fognak itt élni?!
A honlapkészítő szerint a hazaszeretet éppúgy elválaszthatatlan a család szeretetétől, mint bármifajta szeretet a felelősségvállalástól. Idevágó meglátása: a nemzet közösségében igen magas minőségű rend nyilvánul meg. Mindemiatt haragszik arra a fajta globalizmusra, amely – amint eredeti szakterületének szavával kifejezi – a mikrostruktúrákat feloldja valamiféle rövid távú, önös haszon kedvéért.

Harcosok Klubja: Bemutatkozott a BOK Csarnokban az Orbán Viktor által életre hívott online sereg