Jutalomfalat

Új tehetségeket keres a Rádiókabaré szerkesztősége, a szkeccspályázat elődöntői már folynak, a döntőt június közepén rendezik. Miért kell még több humorista, mikor túlkínálat van? A magyar stand-up comedy robbanásszerű fejlődése, a műfaj divattá válása nemcsak a színvonal rovására mehet, hanem azt is okozta, hogy túl gyorsan nagy öregek lettek a fiatalokból. A szkeccspályázat zsűrijében Fábry Sándor és Dolák-Saly Róbert mellett ott ül Litkai Gergely is.

Hanthy Kinga
2010. 06. 14. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lehet, hogy csak az idő szalad, de az a benyomásunk, hogy nemrég még a versenyzők között szorongott. Vannak gyorsan érő műfajok, ám a humor nem ilyen. Annak érleléséhez a tehetségen túl tapasztalat és tanulás is kell. Vagy rosszul gondolom?
– Pontosan így van. De az 1998-as humorfesztivál óta már eltelt tizenkét év, a Dumaszínház hatéves lesz, én 33 vagyok. Szokták mondani, hogy ez a krisztusi kor. Errefelé ez azt jelenti, hogy ilyen idős korában halt meg…
– Miért kellenek újabb kabarészerzők? Nem túl nagy már most is a tumultus a színpadon?
– Előadóból sok, de jelenetíróból hiány van. A szkeccsírópályázat a klasszikus kabaré műfaját fedi le. Minden tiszteletem a Magyar Rádió és a Rádiókabaré vezetéséé, hogy nem kevés pénzt, hírverést és energiát áldoz ennek a résnek az eltüntetésére. Több mint négyszázan neveztek, volt, aki több írással, végeredményben tehát ezer fölötti pályaművet olvastunk el. Ez a pályázat nem egyszeri lehetőség, hanem hosszú távú ígéret lehet azoknak, akik tehetségesnek, alkalmasnak bizonyulnak. És fontos még, hogy az írói képességeket néztük, tehát a szkeccseknek első körben színészi teljesítmény nélkül kellett helytállniuk.
– Sokan örültek a magyar kabaré újjáéledésének, a gyors generációváltásnak, ám most már aggódnak a színvonal miatt. Olyan nagy a kereslet, hogy az első vonal nem bírja, és lassan a harmadvonal is színpadot kap. Ezért pedig épp a stand-up fészke, a Dumaszínház, amelynek ön az egyik alapítója, tehető felelőssé, mivel mintha nem elég határozottan mondana nemet a jelentkezőknek.
– A Dumaszínházban a menedzseri módszer része a lehetőség megadása. Korábban nem volt előszűrés a tehetségkutatásokon, most már kérünk a jelentkezőtől egy írásos előzetest, mert aki írásban meg tudja fogalmazni, mit akar, talán esélyesebb a színpadon. A közönség minősít, vele tehetségkutatunk. Ezenkívül minden előadáson van értékelőlap is, amelyik az eladott jegyektől kezdve a videón látott produkción át a közönség reakciójáig terjedően adja ki az eredményt. A demokrácia szerintem a piachoz hasonlítható, végeredményben az igény dönti el, hogy ki a győztes, hiszen a felkérések alapján látható, ki mennyire kedvelt. Ennél jobb és folyamatosabb visszajelzésre nincs szükség. És ez el is indítja az egészséges versenyt a résztvevők között.
– Nem lenne mégis hasznos a szerkesztői kontroll?
– Az egyéni ízlésem nem mérvadó, mivel az a humorban elég sajátos. Vannak kedvenceim, akikben látom a humorszakmai zsenialitást, de ez nem jelenti azt, hogy kezdettől életképesek is a piacon. Tehát kénytelenek vagyunk a közönségre támaszkodni. Ha nem nevet, akkor nem vicces a produkció. A stand-up most kelendő, és ha egy műsorszám elhangzik a rádióban vagy a televízióban, nem adható elő még egyszer közönség előtt. Az ötven-hatvan tagú vidéki klubhálózatnak is megvan a törzsközönsége. Felgyorsult a tempó, kell az utánpótlás. A fiatalok is elérik a műsorokat az interneten, ez újabb korosztály a régi közönség mellé.
– A stand-up jött, látott és győzött Magyarországon. Néhány év alatt megreformálta a magyar kabarét. Ki kezdte el, és mi lehet a siker titka?
– Lehet elmélkedni azon, hogy már Nagy Endre is stand-upos volt-e, de a lényeg nem ez. Hanem hogy intézményrendszer nélkül, hiába erőltetik, nem tud megteremtődni a kultúrája. Azok a próbálkozások, amelyek arra irányultak, hogy gyorsan sok pénzt vagy eredményt realizáljanak – ilyen volt az Emberek a holdon című szomorú sorsú műsor is –, meg is buktak. A titok a türelem. A Dumaszínház 2004-ben létesült, és azóta él. Ma már a humoristák többsége eltartja magát a fellépéseiből. Számomra elsődleges, hogy hosszú távon nézzem a műfaj érdekeit, és ez csak a minőség fenntartásával lehet életképes. Ha valaki nem jó, azt nem hívják. Ez fontos változás. Évtizedekig a szűkös humorkínálatban mindenki addig volt mikrofonközelben, amíg meg nem halt, vagy önként el nem hagyta a szakmát. Már nincsenek örökbérletek. Jönnek az újak, és nehezebb végleg megtapadni. Ez nem a Megasztár. Jól énekelni, új dalokat megtanulni könnyebb, mint folyamatosan vicces dolgokat mondani.
– Nem árt-e a reklámszereplés a műfaj és művelői renoméjának?
– Nem hiszem, hogy ezek a reklámok rosszat tesznek. A humorista nem azt mondja, hogy valamit vegyenek meg, hanem a dolgát teszi, vagyis vicceset mond. Ha valaki nem hisz egy szövegben, akkor nem tudja hitelesen elmondani. A stand-uposok nem szerepelnek a bulvárcímlapokon vagy vacsoracsatákban, és a reklámban is a műfaji határon belül maradnak.
– Beszéltünk már piacról és egészséges versenyről, de a hírek szerint épp hogy nem rivalizálás, hanem barátság, véd- és dacszövetség van a fiatalok között.
– Az összetartás egyik alapja, hogy tiszta viszonyokat teremtő szerződést kötünk velük. Nyilvánvaló, hogy kit mi illet meg, kinek mi a joga, ez vonatkozik a szellemi és az anyagi természetű dolgokra is. Egyrészt a Dumaszínház mindig fizet, másrészt, ha jobb gázsit tudunk kiharcolni a fellépőnek, abból megkapja a jogos részét. De van ennek a szerződésnek szerzői jogi védelmi pontja is, tehát meghatározzuk, hogy melyik szellemi termék kié, mit lehet felhasználni. Egymástól, más humoristáktól, az internetről és úgy egyáltalán: nem lopunk. Fontosak a pontosan leírt szabályok. És nem lényegtelen tényező, hogy a humoristák kilencven százaléka egyetemet, főiskolát végzett, esetenként több nyelvet beszél, aminek hozadéka például egy angol stand-up műsor, egy Hunglish-est. Tehát ez a társaság együtt hoz létre valamit, egymásra van utalva, de nem úgy, mint egy zenekarban, mert itt mindenki szólót játszik. Magányos humor azonban nincs, a legjobb poénok közösségben születnek, és a születésüket megkönnyíti, ha egy társaság hasonló problémákkal küszködik, vagyis csoportszociológiailag azonos az érdeklődése. És nem mellékesen munka közben igen jól szórakozunk. Én egész életemben ötlet- és háttérember voltam, azt is szeretem jobban, általában olyasmit csináltam, amit korábban más nem. Minták keresése helyett jobban hittem abban, amit csapattal hoztunk létre. Ilyennek tartom a Dumaszínházat és működési rendszerét. Ilyenek a reggeli műsorok is, A bumeráng elválasztóinak többségét például még 1999-ben írtam, és máig használatosak. Nulláról építettük fel Fábry Sándor kósza ötletéből a Cadillac Drive-ot is, vagyis hogy hogyan utazzon keresztül két ember három földrészt egy autóval. Dolgoztam a Friderikusz-műsorokban, Hajós Andrásnak, az Esti showderben Fábry Sándornak, írtam forgatókönyvet, és most földrészeken átívelően a Comedy Central nevű televíziós társaság ügyeit intézem. Anyacégünk a világ legnagyobb tévétársaságainak egyike. Műsorokat adunk-veszünk, készítünk, csomagolunk.
– Hogy került színpadra? Nehéz elképzelni, hogy mindig oda vágyott. Mintha egy kicsit még ennyi év után is félszegen mozogna.
– Amikor gimnazista koromban Földessy Margit színitanodájába jártam, hamar kiderült, hogy képtelen vagyok színészileg más karaktert megformálni a magamén kívül. Ezért ott is műsort vezettem, írogattam. Véletlen volt, hogy elindultam a humorfesztiválon. Bordi András bemondó barátom mondta, hogy van ez a lehetőség, adjak neki pár írást. Mivel nem tudtam elmenni az előválogatóra, ő ismertette meg őket a szerkesztőkkel. Igen meglepődtem, hogy továbbjutottam.
– A humorfesztivál-győztes fiatalemberből azóta a magyar humor egyik főnöke lett. Hogy kell ezt elképzelni? Ül a fotelban, mint a filmeken, jönnek a jelentkezők, és a direktor rábólint: mehet, nem mehet?
– Nem minősítek fotelból, mert ha valaki egyszer rossz, nem biztos, hogy tényleg az. Lehet, hogy fotel előtt állva én is rossz lennék. A fontos, hogy lehetőséget kapjanak az utcáról bejövők, a zsűri pedig a közönség, amelyik ilyen esetekben ezt vállalja is. Ezeket az előadásokat így hirdetjük meg. Ezenkívül zajlik a Dumaszínházban a tehetségprogram, amely a gyakorlási lehetőségeket biztosítja. Az idén is lesz Nagyvázsonyban Dumavölgy, ami azt jelenti, hogy július 23-tól tíz napig minden este megy a vár mellett a stand-up, most már kínálunk mellé például humorista-idegenvezetést is. És mindig jön újabb ötlet. Kovács András Péter a tematikus estjét, amely az Evolúció címet kapta, már eljátszotta vakok mellett siketeknek és nagyothallóknak is. Számunkra fontos, hogy őket is bevonjuk a humor világába. Ugyanakkor nehéz műfaj; a jeltolmács a végére izomlázat kapott. És tervezzük, hogy újabb játszóhelyünkön, a New Orleansban kabarét indítunk.
– Ha mindezt összeadjuk, elég programdús napjai lehetnek. Melyik a legfontosabb: az üzlet, a menedzselés, a kreatív munka vagy a színpadi jelenlét?
– A Dumaszínház üzemeltetésében én már nem veszek részt napi szinten, inkább stratégiai kérdésekkel foglalkozom, vagy a fellépőkkel ötletelek. Mivel egész nap ülök az Excel-táblázatok előtt, jutalomfalat a kreatív munka, az írás és a fellépés. Az a szabad időm.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.