Mélyponton a kortárs tánc

A Gödör Klubban A kortárs tánc helyei Budapesten címmel rendeztek kerekasztal-beszélgetést a szakmai befogadó intézmények vezetői. Mindenki egyetértett abban, hogy teljes átalakulásra van szüksége a kortárs tánc világának, hogy túlélje saját magát.

Makrai Sonja
2010. 06. 09. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A formabontó nyolcvanas évek végérvényesen elmúltak. A kortárs táncművészet átalakulás előtt és alatt áll. Szabó György, a Trafó igazgatójának nyitógondolata a vita sommázataként is felfogható. Ebben a művészeti ágban nemcsak az intézményvezetők, hanem a művészek szerint is túltermelés figyelhető meg, egy hónapban több mint száz táncelőadás fut csak Budapesten, amely, bárhogy is vesszük, egy alternatív műfaj esetében több, mint amennyit a piac elbírna. Másfelől ez a mennyiség nagyfokú minőségi romlást is eredményez, ebben az elburjánzó tánctömegben képtelenség észrevenni az igazi minőségi alkotókat.
Ezt hangsúlyozta Erős Balázs, a MU Színház művészeti vezetője is, aki úgy fogalmazott, hogy a kortárs táncművészet jelenleg mélyrepülésben van. Erős is kiemelte, hogy rengeteg „társulat” van a piacon, ennek ellenére a színházakban nincs néző, illetve a közönségigényt sem tudják megfelelően kielégíteni. Erős felhívta a figyelmet arra is, hogy koreográfusi részről is egyre kevésbé érezhető az alkotói affinitás, a művészi koncepció átgondoltsága, kidolgozottsága. Az új művészeti vezető célja épp ezért az, hogy szegmentálják a MU műsorkínálatát, és nagyobb teret biztosítsanak a fiatalok nevelésének, a színház-pedagógiai képzéseknek, hisz a közönségépítés fontos e művészeti ág elfogadtatásában.
Török Jolán, a Nemzeti Táncszínház direktora is a közönségépítés fontosságára hívta fel kollégái figyelmét, illetve rávilágított arra is, hogy Magyarországon a művek belföldi forgalmazása szinte a nullával egyenlő, a vidéki közönség megteremtése nemcsak időigényes, de erősen pénzfüggő.
A beszélgetésen jelen volt Kenesei Edina, a Nemzeti Kulturális Alap (NKA) táncművészeti szakmai kollégiumának vezetője, aki mellesleg a Nemzeti Színházban a nemzetközi kapcsolatokért felelős kurátori posztját is betölti. Tömören fogalmazott: a szakma stagnál, osztódással szaporodik, ezáltal finanszírozhatatlanná kezd válni. A kollégium vezetője hangsúlyozta, hogy a táncszakma társadalmi megbecsülése itthon még mindig nagyon alacsony. Kenesei szerint ezen csak erős szakmai összefogás tudna segíteni. A Török Jolán által felvetett forgalmazási problémával kapcsolatban azt mondta, az NKA-nál másodrendű a darabok disztribúciójának támogatása, amelyhez, saját szavaival élve, nevetséges öszszeg rendelhető.
A Gödör Klub 2003 óta foglalkozik táncelőadások befogadásával, fokozatosan bővülő lehetőségekkel. Vezetője, Filep Ákos szerint is a probléma gyökere a támogatási rendszer strukturálatlanságában keresendő, hisz óriási aránytalanság figyelhető meg az intézmények finanszírozása között. Példaként erre a MűPa nyolcmilliárdos támogatását említette.
A kerekasztal-beszélgetés konklúziója szerint a megoldás tehát a befogadóhelyek és a finanszírozó szervek közötti összehangolt működés lenne, de Szabó György szerint a megújulást segítené, ha a magyar művészek nyitnának a nemzetközi alkotók felé, másfelől ki kellene dolgozni a finanszírozás megfelelő alapelveit.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.