A rongylabda virtuózai

A magyar foci régóta nem tényező a futball-világbajnokságokon. Ám az a dunai iskola, amelyet kezdetben a közép-európai csapatok képviseltek a nemzetközi labdarúgásban, fájóan hiányzik a futballviadalokról. Igaz, nem teljesen: meglepő módon most a korábban gyakran ötlettelenséggel vádolt német csapat élesztette fel a régi idők fociját.

Tefner Zoltán
2010. 07. 19. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Iskolák a tudományban és a művészetben jelentős alkotó személyiségek körül alakulnak ki. Becsvágyó, fiatal emberek, akik többet akarnak tudni, mint az átlag, megpróbálják ellesni tőlük azt a tudást, amelynek révén majd ők maguk is meghatározó személyiségekké válnak. És ez így megy nemzedékről nemzedékre, amióta világ a világ. Az egyetem, az univerzitás ősi modellje is ebből a műhelymunkából, illetve az iránta támasztott igényből alakult ki.
A labdarúgás persze kicsit más. A modern világ mégis kitermelte a futballegyetemeket. Mára már minden futballnagyhatalom felépítette a maga futballakadémiáját. A legismertebb talán a Majna-Frankfurtban működő Német Futballakadémia, ahol a német labdarúgó-játékfelfogást oktatják, amely az 1954-es világbajnokság megnyerését követően megdönthetetlen doktrínává vált. Tökéletes fizikum, tökéletes atletikus felkészítés, és csak egyetlen cél van: a győzelem.
Semmi más nem számít.
Ennek aztán meg is lett az eredménye: a játék elszürkülése. Az elszürkülésben a hatvanas évek nyugatnémet futballja is „szép eredményeket” ért el, de ami a fantáziátlanságot és a jellegtelen játékot illeti, abban az NDK labdarúgása járt elöl. Amit a csapatok az Oberliga meccsein műveltek, azt egyszerűen rossz volt nézni.
Később persze – a külföldi kritikák hatására – rájöttek arra, hogy a játékkal is kellene foglalkozni. Így aztán a nyugatnémetek kidolgoztak egy háromlépcsős képzési rendszert, amely az alapok lerakásától az alapok edzésén keresztül a teljesítmény edzéséig tartott az egészen kicsi kortól a 14 éves korosztályig. „Leistungstraining” – a teljesítmény edzése –: szörnyű akusztikájú szó, amelyet magyarra le sem lehet fordítani.
Az NDK-sok, akiknek nem volt futballakadémiájuk, idegen edzőkkel próbálták megoldani a megoldhatatlant. Számukra ugyanis a futballsikereknek sokkal nagyobb lett a jelentőségük, mint az 1954-es vb-n diadalmaskodó NSZK-nak. Politikai ügy lett a siker.


*

Meghívták a válogatott élére a magyar Soós Károlyt, aki azonban semmit sem tudott kezdeni velük. Elfogadható eredmények születtek ugyan, de a játék maradt a régi. Sok hiábavaló fáradságot takarítottak volna meg, illetve takarítanának meg ma is, ha idejében rájönnek, hogy a futball nem tanulás, „megtanítás” dolga, hanem szocializációs kérdés.
A németeknek a hetvenes évek elején valahogy mégis lett egy jó csapatuk, a Helmut Schön által vezetett, világbajnokságot nyert együttes. Beckenbauer, Netzer, Gerd Müller. A játékukban volt valami, ami ezt a Leistung-doktrínát meghaladta, de attól ez a csapat még ugyanolyan német maradt, mint a többi előző. Még korai ítélni, de a nagy áttörést – úgy tűnik – napjainkban éli át a futballvilág. A dél-afrikai vb-n a fiatal német csapat mindeddig szárnyalt, a múlt héten szellemdús játékkal 4:0-ra lemosta Argentínát. A fokvárosi negyeddöntőn az argentinok csak szaladgáltak utánuk. Azok, akik korábban besorolták őket a brusztolós csapatok közé, meglepve vetették fel a fejüket. Mi ez? Mi történt? Kik is ők tulajdonképpen? Hogy is állunk ezzel a szocializációval?

Erőfutball – művészi futball

A lényeg egy rövid mondatban foglalható össze, amely a nagy osztrák labdarúgó-menedzsertől, Hugo Meisltől származik: „A magyarok a labdarúgás művészei.” Ez a mondat tökéletes ellentéte mindannak, amit a németekről a fentiekben leírtunk. A modern futball születésétől kezdődően ugyanis fokozatosan két irányzatra bomlott, az egyik az úgynevezett erőfutball, ahol a fizikai képességek alkalmazása dominált, a másik az úgynevezett „football artistique”, a művészi futball, amelynek csúcsát egykoron még a nagy rivális, Hugo Meisl szerint is a magyarok jelentették. Az előbbi csoportba elsősorban az angol, a későbbi szovjet és az észak-európai nemzetek labdarúgása tartozik, beleértve a hollandokét is.
S itt ki kell egészítenünk azt, amit az előzőekben a futballiskolákról mondtunk. A szónak ugyanis létezik egy másik jelentése is, ami azt takarja, hogy a futball kulturális jelenség, tehát élesen veti fel a – talán okoskodóan hangzó – „világelsajátítás” kérdését. Módot, utat jelent, amelyet bejárva az emberek megpróbálnak megállni a lábukon a számukra nem minden esetben barátságos világban. A személyiség érvényre jutásának egyik lehetséges módja azok számára, akik ezt a sportot választották.
Ez az út földrajzilag változik, mindenütt más és más. Ily módon a különféle futballiskolákon tulajdonképpen futballkultúrákat értünk. Futballkultúrából sokféle létezett és létezik ma is, amelyek változnak, eltűnnek, helyükbe jönnek újak.
Valamikor a XIX. és a XX. század fordulóján kicsírázott egy olyan futballiskola, amely pár évtized múltán elkápráztatta a világot. A labdarúgás dunai iskolája, amelyet közép-európai iskolának is neveztek. A nevet a szakemberek és a sajtó találta ki, s a világ sportközvéleménye átvette. Földrajzilag maguk a kortársak is csak nehezen tudták behatárolni (Olaszország hovatartozása máig vitákat vált ki), de azt hiszem, nem tévedünk nagyot, ha azt mondjuk, a dunai iskola az egykori Osztrák–Magyar Monarchiát jelentette. Bécset, Prágát és Budapestet.
Mi volt az, ami a Duna menti iskolát megkülönböztette a világ többi részének futballjától? Sebes Gusztáv 1955-ben megjelentetett egy könyvet a magyar labdarúgásról. (Nem tudjuk, korábban megírta-e már, vagy csak 1954 után, amikor hirtelen rengeteg ideje lett? – az 1954-es berni kudarc után ugyanis menesztették.) „[…] A magyar játékosanyag fizikai és atlétikai képességei mellett a labdarúgás szellemi részében is ritka adottságokat, rátermettséget árult el. A magyar játékost virtuóz technikája mellett ötletessége, szellemes helyzetmegoldásai, sziporkázó akciószövése és játékának természetes könnyedsége, eredményessége tette elsősorban világhírűvé. A magyar játékszellem nem tűri el semmiféle játéksablon bilincseit. A legnagyobb bravúrokra is képes, ha a zöld gyepen kiélheti tehetségét, ha úgy játszhat, ahogyan az megfelel tudásának és játékfelfogásának. Játékában tehát fellelhetők a sajátos népi tulajdonságok, mint a küzdőszellem, a bátorság, az ötletesség, a művészi hajlam, a gyors felfogóképesség és a lovagiasság.”
A „football artistique” jellemzőit nem is lehetett volna jobban összefoglalni. A problémát csupán az jelenti, hogy ma ugyanez a művészi futball más nemzetekre is elmondható, a dél-európaiakra éppúgy, mint a brazilokra. A magyarázatot a futballtörténet adja meg: ezekben az időkben ugyanis mindezek a nemzetek még az angol–skót mintát követték. A brazilok is. 1873-ban játszották le a világ első válogatottmérkőzését Skóciában az angol és a skót nemzeti csapatok. A meccsen messze nem a maihoz hasonló futballkörülmények uralkodtak. A játékosok nem viseltek egységes ruházatot, a labda is inkább egy felfújt, idomtalan hólyaghoz hasonlított, mint a középkori futballban. De ami a sporttörténelmi fordulatot előidézte, az a skótok szokatlan játékstílusából eredt. Az angolok, akik a statikus „állófutballt” akarták játszani, igencsak meglepődtek, amikor az ellenfél játékosai nagyot rúgtak a labdába, aztán futottak előre az angol kapu felé. Ahogyan Csanádi Árpád írja Labdarúgás című tankönyvében, „a játék elsődleges célját tartották szem előtt: gyors futással és nagy rúgásokkal igyekeztek minél nagyobb teret nyerni az ellenfél irányában”.
A skót találmány hatása nem múlt el nyomtalanul. A „rúgd, és fuss tovább!” elvét az angolok is átvették, majd a stílus az egész világon megkérdőjelezhetetlen doktrínává vált. Az 1890-es években a brazilok is átvették. A tengerpart városaiba, Rióba és Sao Paulóba fehérek hozták be a labdarúgást, s hosszú ideig kizárólag ők is játszották. Brit módon. A brazilok csak akkor kezdtek el igazán jól, a maihoz hasonló, utánozhatatlan stílusban futballozni, amikor mintegy negyven év múltán a fekete brazilok is lehetőséget kaptak arra, hogy játsszanak, s hogy megalapítsanak egy egészen kivételes futballkultúrát, amely nagyon hasonlított a közép-európai stílusra. S mégis más utakat járt be, más lett a játékfilozófiája.
Ez idő alatt a brit stílus dübörgött tovább. Mindenütt. Még jelen sorok írójának gyermekkorában is virágzott a szigetországi pályákon, és a dögunalmas, kapu elé ívelgetésben nyilvánult meg. A hátsó alakzatokból valaki egy jól fejelő, magas termetű csatár fejére ívelte a labdát, az lefejelte, s az érkező belső csatárok közül valaki kapura lőtte. Ezt váltogatták a szélekre kilőtt, hosszú labdákkal. Tény, hogy nagyon jól csinálták. A sematikus szertartás kilencven percig tartott. A nyers fizikai erő dominált. A brit közönség, amely nem tudta, hogy lehet ennél jobb is, remekül szórakozott.

A város peremén, ahol élek…

S ez az állapot minden bizonnyal így is marad, ha közben a kelet-európai társadalmak mélyén futballügyben forradalmi változások nem mennek végbe. Szinte észrevétlenül nőtt ki a földből egy új futballkultúra, amelyről a világ többi része akkor még nem vett tudomást. A dunai iskola kialakulásában – megfigyelésünk szerint – két tényező lett döntő. Az Osztrák–Magyar Monarchiában kiéleződtek a nemzeti konfliktusok, s sokkal rosszabb szociális körülmények váltak uralkodóvá, mint nyugaton. Európa „boldogabb” nyugati országaiban a szociális kérdéseket akkor már állami szerepvállalással igyekeztek kezelni, míg a Monarchiában ez késett. A szegénység a nagy iparvárosok, elsősorban Budapest külső kerületeiben tömegméretűvé vált, s a szegénygondozás elavult, osztogatós, jótékonyságra alapozott módszereivel a nyomort nemhogy megszüntetni, de még enyhíteni sem nagyon lehetett. A felnövekvő ifjúság a nemzeti alávetettség (Prága), a nemzeti másodrendűség (Budapest), valamint a szegénység hármas harapófogójában vergődött. Kitörési utat kellett találni.
Minden szegénységben élő gyerek ma is érzi, hogy a kitöréshez a futball nagy lehetőség. Hogy a farkastörvényű világban ő is számít valakinek. A grundon, majd sztárként a stadionokban is. A lefojtott ego lázadása több, mint egyszerű igény a testedzésre. A háromszínű lobogó szebb, mint a „schwarzgelb”, a cseh és a német gyávább, ügyetlenebb és butább, mint a magyar, az éhező kültelki gyerek ügyesebb a labdával, mint a mindenben dúskáló budai polgárgyerek.

Szállt, szállt, de nem mindig oda

Hogy miért nevezhetők forradalminak azok a változások, amelyek Sebes meghatározásának egyes elemeit, az ötletgazdagságot, a virtuozitást a világra segítették? Mindenekelőtt azért, mert a három országban hamarosan teret nyert a labdarúgásnak egy új válfaja, a rövid passzos játék. A helyzet egyszerű számtanpéldával megmagyarázható: ha egy csapatban több a virtuóz, ötletekkel operáló, kreatív játékos, akkor ez a csapat nyer, mert adott idő alatt ez a csapat ér többet a labdához. Honnan eredt a „rúgd előre, és fuss!” szisztéma ellenpontjaként a rövid passzos játékstílus? Előteszteléseim eredményei alapján tisztában vagyok azzal, hogy sokan fogják vitatni, de kénytelen vagyok leírni: a rendszer születését én egy egyszerű kis találmányból, a rongylabdából vezetem le.
Nem tudom, ki élte már át valaha azt a kudarcot, amit jelen sorok írója többször, hogy a rongylabda hosszú távon nem irányítható. Nagyot rúgni azért nem szabad vele, mert nem oda megy, ahová akarjuk. S ezzel a kör be is zárult. A múlt század elején a Külső Mester utca hosszában végig hatalmas grundokon nagy létszámú csapatok játszottak rongylabdával. Hogy rövid passzokkal el lehessen jutni az ellenfél kapujáig, mindenkinek hozzá kellett érnie a labdához legalább egyszer. De inkább kétszer. Közben meg lehetett állni, trükközni, cselezgetni, improvizatív passzolgatással eldugni a labdát az ellenfél elől. Kicsit meg is alázni. Bebizonyítani, még plasztikusabban kidomborítani, hogy a jó én vagyok. A jó, és nem a jobb. Az ellenfél tehát nem lehet más, csak rossz. A kelet-európai futball mélylélektanában, a kölcsönös megalázottságban és lefojtottságban vergődő személyiségben ez is benne van. Ez a fő dolog. A német grundokon – a hetvenes évek elején még lehetett belőlük látni párat – az ilyesféle elképzelhetetlen volt. A grund szintjén és a stadionokban egyenrangú partnernek tekintették és tisztelték az ellenfelet: „Hja, man muss sportlich sein.” Fő a sportszerűség.
A rövid passzos játékkultúrát egyik nemzedék adta a másiknak. Persze nem állítjuk, hogy ebben a stílusban kizárt lett volna a fizikai erő, a sok futás és a hosszú előreadás. Volt ez is, de a rendszer lényegét a rövid passz jelentette. Gurigázás laposan. A világhír csúcsaira emelkedett Schlosser, Orth, Sárosi, Puskás miért is játszott volna mást, mint a többi magyar akkori élvonalbeli játékos, hiszen valamennyit a grund nevelte! Amikor bekerültek a nagy csapatokba, az idősebb játékosok ugyanezt játszották.
Schlosser Imre, a Ferencváros és az MTK világhírű sztárjának visszaemlékezése, 1897, Budapest, Petőfi téri grund. A Schlosser által összeverbuvált gyerekcsapat rongylabdával vívja mérkőzését egy szomszédos grund csapatával. „Ez a gömb alakú rongy a rongylabda volt. Inkább rongy, mint labda, mert igen nagy jóindulat és költői fantázia kellett ahhoz, hogy labdának nevezhessék. A rongylabda legfontosabb alkatrésze rendszerint egy hazulról elcsent harisnya volt. A harisnyát meg lehetett tölteni különböző, szintén hazai eredetű egyéb rongydarabokkal. Egy ügyes csavarás, egy kevés spárga, és kész volt a rongylabda, amely azok céljaira, akik használták, ideálisan megfelelt: belé lehetett rúgni, és a labda szállt. Szállt-szállt, de nem mindig oda, ahova rúgni akartuk, és sohasem ahová a körülöttünk sétálók szerették volna.” Európa gazdagabb országaiban az ifjúság számára biztosított futballkörülmények is jobbak voltak. A bőrlabda és a rongylabda különbözőségéből más játékfilozófia formálódott ki.
S hogy az olvasó ne kételkedjék a történelmi folytonosságban, még egy idézet. Bányai Nándor, Puskás barátja szerint „az Öcsi” számára ez a kezdetleges játékszer adta az alapképzést ahhoz, ami „[…] kellett a labdával kapcsolatos dolgokhoz”. S hogy mik voltak ezek a dolgok? Borsi-Kálmán Béla írja Puskásról szóló munkájában, hogy a Real Madrid öltözőjében, a zuhanyozóban egy darab szappannal is tudott dekázni. Egészen elképesztő mutatvány. Még a nagy Di Stefano és Gento sem tudta ezt a produkciót utánacsinálni.

Magyarország a világ élén

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.