Finánc a sárban

Balázs Géza
2010. 07. 05. 20:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Simon István A pálinkások esete című versében (1947) bájos leírását adja a feketefőzők lelkivilágának. Az atyafiak vizeshordóból, üstből és rézcsőből eszkábált készüléken párolták a cseresznyét, szilvát, seprőt. A finánc elkapta és megbüntette őket, de az új évben ismét főzték a pálinkát, hogy pocsékba ne menjen a gyümölcs. Másodszor a bíró, harmadszorra a vármegye büntetett, s megfenyegették őket, hogy negyedszer börtön lesz a vége. S mi történt: „Jöttek kifelé szomorkásan / az ajtón a jó földiek, / hallgatták, hogy a zuzmorában / az ablak hogyan zizeg. / Aztán egyikük megszólalt, még / a lépcsőn lefelé jövet: tudunk-e majd szerezni, szomszéd, / ollan príma rézcsövet…?”
A pálinkafőzés részben értékmentés, részben értéktermelés, ezért szinte mindenkor igyekeztek az emberek a hullott vagy felesleges gyümölcsből, a borkészítés mellékanyagából (borseprő, törköly) pálinkát készíteni, s ezt a tevékenységet a mindenkori hatalom igyekezett korlátozni vagy maga számára fenntartani.
A XX. század elejéig pálinkát falun vagy városon a helyi szabályok figyelembevételével bárki főzhetett. A középkorban a pálinkafőzés terén a földesuraknak, a városoknak előjogaik voltak; hatáskörükben korlátozták, adóztatták ezt a tevékenységet. Olykor a király is kiadott korlátozó rendeletet. A XX. század elejéig sok helyen, különösen a gyümölcsösökben, szőlőhegyeken voltak pálinkaégető (pálinkafőző) kunyhók, házak, amelyekben „kisüstön” (kazánban) főzték a pálinkát. A kisüstös korszak megteremtette a nevezetes népi, táji pálinkaféleségeket, például a gönci, kecskeméti („fütyülős”) barackot, a szatmári szilvát, a göcseji körtét.
Az első központi pálinkaszabályozás 1836-ban született meg. A törvény kimondja, hogy a jobbágy gabona kivételével mindenből főzhet pálinkát, de mivel a főzetési jog a földesúré, évenként két forint üstpénzt köteles fizetni. A pálinka felhasználását nem korlátozta a törvény. Saját szükségletre és eladásra egyaránt lehetett főzni. Mint látható, ez a törvény a korábbi gyakorlatot emeli a központi szabályozás szintjére.
A közteherviselés alapján megszületett 1849. évi V. törvénycikk bevezeti a pálinkaadót. A pénzügyőrséget 1850 után szervezték meg, a szesz állami monopóliumának ellenőrzésére. Az elmúlt másfél évszázadban volt cefreadó, terményadó (a szesz mennyisége és foka után), az első világháborúban hadi célra gyűjtötték össze a házi üstöket, a tanácskormány szesztilalmat vezetett be, hogy „ne mérgezzék a testvéri proletariátust”, ám 1919 nyarán a tiltakozások miatt mégis adtak szeszfejadagot. A tanácsdiktatúra bukásához a végig nem gondolt szesztilalom is hozzájárult.
Majd elérkezett a trianoni döntés, a Monarchia s azon belül Magyarország szétdarabolása, valamint rögvest újabb, immár belső csapás: az 1920. évi IV. törvény az addig szabadon gyakorolt házi főzést megtiltotta, csak az intézményesített községi főzdékben engedélyezte. Elhagyták a pálinkafőző kunyhókat, véget ért a hagyományos kisüstös korszak, és az ellenőrzött községi főzdék mellett megjelent a fekete- vagy zugfőzés. Ez a rendelkezés különösen a határok mentén okozott feszültséget. Kardos László megemlíti, hogy a Szerb–Horvát–Szlovén Királyságban (később Jugoszlávia) szabadon készíthettek otthon az emberek pálinkát: így a magyarországi őrségi falvakban tilos volt a főzés, a szomszédos szlovéniai faluban viszont szabad. A második világháború után Bácskában mindenki annyi pálinkát készíthetett és árulhatott, amennyit akart. Hasonlóan szabad maradt a főzés Romániában. A nagyobb vásárokban napjainkban is rézművesek árulják pálinkapárolóikat. Egy néprajzkutató Kolozs megyéről írja: „A román megszállás (1918) alatt szabad lett a pálinkafőzés. Minden jómódú családnál volt szeszfőző üst. A szeszfőzést leginkább a folyóparton gyakorolták. A főző gazdák 4–5 méter távolságban foglaltak helyet egymástól. Október közepétől november közepéig tartott a főzőszezon.” Ausztriában, így a magyarok lakta Felső-Őrségben ugyancsak szabadon tarthattak az emberek házi berendezést.
Egy tiszakécskei adatközlő 1961-ben így emlékezett: „Hát aztán főztük szilvábú, főztük barackbó, szintén miko így kiforrott, akko voltak itten az én gyerekkoromba még kisüstök, ugyhogy magán üstök voltak, magán emberek tulajdona volt. Aztán akkor a tizedik litert kivették belőle, az volt a vám, amibő megfizettük az államnak a kifőzési engedélyt, oszt akkor kifőztük, aztán hát eladtuk, abba az időbe egy forintír literjét vagy ilyesmi.”
Kilencszázhúsz óta Magyarországon rendeletekkel tovább szabályozták, szorongatták a pálinkafőzést. A visszaélések csökkentésére 1924-től bevezették a szeszmérő gépeket, a termelési adót, 1952-től a „feles főzés” intézményét (a főzető az állami főzdében pálinkája felét köteles volt az államnak átadni), 1965-ben szorítottak még egyet a gyeplőn, aminek hatására az engedélyezett (állami, termelőszövetkezeti) pálinkafőzés negyven százalékkal megcsappant, a feketefőzés viszont megugrott. 1970-ben megszüntették a „feles főzést”, és bevezették az adófizetéssel járó bérfőzést, amely több-kevesebb változtatásokkal máig tart, sőt részben európai uniós unikumnak is számít – legalábbis 2015-ig, amikor az unióval kötött megállapodás szerint a jelenlegi keretek között megszűnik. Ez a döntés sok kis főzde halálát jelentheti. Mivel ma a saját cefre lefőzésének egyetlen legális módja a kedvezményes adózású bérfőzés, a pálinkatermelés újraszabályozása – beleértve a házi főzés engedélyezését, illetve a bérfőzés további lehetőségeinek keresését – sürgető.
Ameddig a szeszfőzést az egyének szabadon gyakorolhatták, nem is lehetett szó a mai értelemben vett zugfőzésről. Az ésszerűtlenül korlátozó, a hagyományokat, az emberek értékmentő, értéktermelő mentalitását figyelembe nem vevő rendelkezések mindig a feketegazdaságnak kedveznek. Így Magyarországon az 1920-as rendeletet követően kivirágzott a fekete- vagy zugfőzés. A mai állapotot a hivatalos, engedélyezett, ellenőrzött szeszfőzdék és a tiltott vagy zugfőzés kettőssége jellemzi.
Zugpálinkafőzéssel a mai Magyarország minden területén találkozunk. A gyakorlatot sarkallja az ősi népi törvény, hogy ne vesszen kárba a hullott gyümölcs, illetve az is, hogy az ember nem dob ki olyanért pénzt, amit saját maga olcsóbban tud előállítani. A kelet-közép-európai történelemben végigsöprő elszegényedési, illetve „hiánykorszakok” idején a nép körében mindig lábra kapott a zugfőzés. Sok adatközlőm említette, hogy a második világháború, illetve az ötvenes évek időszakában különösen gyakori volt az otthoni készítés. A Szovjetunióban a gorbacsovi korszak elején még határozott szesztilalommal kívánták a népet az alkoholról leszoktatni – ennek hatására viszont rendkívül megugrott a „zugüzem”. A skandináv országokban a tömény szesz forgalmazásának radikális korlátozása miatt föllendült a Dániába, Lengyelországba, Szovjetunióba (Észtországba, Oroszországba) irányuló szeszturizmus.
Magyarországon a zugfőzés társadalmi méretűnek tekinthető a XX. század második felében. A törvény kijátszását a népi értékítélet ezen a téren sem tartja bűnnek, csak akkor ítélik el, ha a termelés már kimondottan a meggazdagodást szolgálja. Az 1980-as években végzett néprajzi kutatómunkám feltárta a jellegzetes magyarországi zug-pálinkafőzési módszereket. A jellemző típusok különböző fejlődési fokozatot képviselnek. A familiáris vagy „kuktatípus” vidéken és városon egyaránt ismert volt, még lakótelepi konyhában is gyakorolható. A pálinkafőzőt egyszerű konyhai edényekből (kuktából) állítják össze. A hagyományos paraszti főzés az úgynevezett primitív pálinkafőző készülékkel történt. Kellett hozzá horganyzott fazék vagy lekvárfőző üst, hűtőnek fahordó vagy mosdólavór, egy vagy két réz szeszpáracső. A hagyományos paraszti gyártással gyümölcs alapanyagú pálinkát készítenek, ami a törkölyre, borseprőre is vonatkozik. Ha a technológiát betartják, akkor „kisüsti” típusú, minőségi pálinkát nyerhetnek. A főzők rendszerint a házban vagy különböző melléképületekben helyezik el a készüléket. Csehimindszenten mesélték: „Az ötvenes években többet lefőztek a hegyben, mint a szeszfőzdében. Este a kultúrházban jártuk a tvisztet, éjjel mentünk és pálinkáztunk.” Kustánszegen a minap hallott szólás: „Pálinkafőzési idő van. Akkora a sár, hogy nem tud lejönni a finánc.”
Az 1960-as évektől alakult ki a tiltott szeszkészítés modern, kisüzemi, iparosodott változata, amelyet elterjedési területéről alföldi típusnak nevezhetünk el. A tréfás megnevezés szerint a „Bermuda-háromszögben” (Kecel–Soltvadkert–Kiskőrös) folyik a legnagyobb mennyiségben a bor- és pálinkahamisítás. Zám Tibor szociográfus nyomozása szerint az 1960-as évek elején még az Alföldön is a hagyományos szeszfőzést gyakorolták. Gyümölcsöt és borászati mellékterméket dolgoztak föl, fával tüzeltek. A hetvenes évek első felére (riportjainak születési ideje) minden megváltozott. Áttértek a cukorcefrére. Mint írja: „A termelői főzés minden literjét 35 forint adó és 15 forint főzetési díj terheli. Ha a hullott gyümölcs összeszedését, a cefre érlelését, a fuvart, a ráfordított időt is felszámoljuk, a termelőnek legalább 80 forintjában van egy liter pálinka – aminek a zugpiaci ára 40–50 forint. Ha a termelőnek nincs szüksége tömény italra, a fa alatt hagyja a hullott gyümölcsöt, és kiönti a törkölyt, a seprőt. (Esetleg bort csinál belőle.) Ha szüksége van pálinkára, vagy beállít egy üstöt, vagy kölcsönöz egyet. A pénzügyőrök tudomása szerint a bócsai és a bugaci tanyavilágban némelyik ember 3-4 főzőkészüléket is vándoroltat.”
Olcsósága mellett további „előnye” a cukorcefréből készülő pálinkának, hogy nem marad utána moslék; ami a rendes cefréből készülő pálinka esetében árulkodó jel. Ezzel a tiltott szeszfőzési eljárással kevesebb munkával nagyobb mennyiségű pálinka állítható elő. Nyilvánvaló, hogy ez már nem saját fogyasztásra készül, hanem eladásra. Éppen ezért a pénzügyőrök az alföldi pálinkamaffia felszámolását tűzték ki fő célul, s akcióikkal begyűjtötték a tpf-eket, azaz tiltott pálinkafőző készülékeket. A XX. század elejére a szabad vállalkozás engedélyezése és a cukor árának megemelése miatt ez a fajta tiltott főzés visszaszorult, ám nagyüzemű „pálinkapancsolásról” napjainkig hallani.
A szeszfogyasztás visszaszorítására mindenütt változatos, ám rendszerint felszínes rendelkezések születtek. Ilyen hazai példa volt a 9 órás rendelet (reggel 9 óráig nem lehetett szeszes italt kimérni, vásárolni), az 1978-ban hozott „féldecis” rendelet (megszüntették a fél deciliteres pálinkásüvegeket), és ma is él a kiskorúak védelmében a 18 év alattiak szeszvásárlási tilalma. Ezeket a rendeleteket egytől egyig kijátszották és kijátsszák.
Kilencven éve az egyéni, házi főzés betiltása a zugfőzés elterjedését hozta magával. A házi főzés ésszerű keretek közötti engedélyezése a környező európai uniós országok gyakorlatához igazítva semmilyen bajt nem jelenthet, és a még létező zugfőzést is visszaszoríthatja. Ám talán még ennél is fontosabb a jelenlegi bérfőzetési rendszer magyar jogának fönntartása, hiszen a szakmai ismeretekkel bíró, a kor színvonalán álló kis főzdékben való pálinkafőzés egészségügyi szempontból kívánatos. A csaknem egy évtizede felfutó minőségi magyar pálinkakultúra további okos hazai és külföldi népszerűsítése pedig stratégiai feladat, hiszen a magyar embernek többet ártott már a torok, mint a török, s ne feledjük: az alkoholizmus ellen nem tiltással, hanem nagyon jó, minőségi italokkal, például remek magyar, hungarikumként bejegyzett pálinkával kell küzdeni.

A szerző nyelvész, néprajzkutató, egyetemi tanár. 2011-ben jelenik meg negyedik pálinkakönyve, a Nagy pálinkakönyv című monográfia.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.