Balesetveszélyes és környezetszennyező volt a 2008-as és 2009-es augusztus 19–20-i Red Bull-légiparádé, ráadásul a rendezvény kérelmezője nem is rendelkezett a légtér használatára és a verseny megtartására jogosító engedéllyel a rendezvény első napján, amikor az edzések már megkezdődtek – derül ki Fülöp Sándor, a jövő nemzedékek országgyűlési biztosának tegnap kiadott állásfoglalásából. Eszerint hiányoztak azok az engedélyek, amelyek „a légi közlekedés biztonságának védelmét hivatottak garantálni, így a rendezvény veszélyeztette a légi közlekedés biztonságát, az élet- és vagyonbiztonságot.”
Az országgyűlési biztos megállapította, hogy a légi verseny a zajhatárérték túllépése miatt az egészséges környezethez való alapvető joggal összefüggő visszásságot okozott. Fülöp Sándor felhívta a figyelmet, hogy a rendezvény veszélyt jelentett a Lánchídra – amely alatt a repülőgépek körülbelül 300 km/h sebességgel repültek el. Állásfoglalása szerint az engedélyezés során a jövőben vizsgálni kellene a műemlékek védelmét is.
A jövő nemzedékek országgyűlési biztosa úgy véli, a repülőrendezvényekre vonatkozó szabályozás rendkívül hiányos, és ez is vezetett a jogalkalmazási problémákhoz, visszásságokhoz.
Fülöp Sándor kezdeményezi a Nemzeti Közlekedési Hatóság Légiközlekedési Igazgatóságnál, hogy a jövőben esetlegesen megrendezendő Red Bull Air Race rendezvény engedélyezésekor a jogszabályok, valamint az ombudsman állásfoglalása maradéktalan figyelembevételével járjon el. A biztos továbbá kezdeményezte a nemzeti fejlesztési miniszternél a nem állami célú nyilvános repülőrendezvényekre vonatkozó részletes szabályozás megalkotását, és javasolta, hogy az érintett önkormányzatok módosítsák a közterületi rendezvényekre és a zajvédelemre vonatkozó helyi rendeleteket.
Azzal az ajánlással fordult a Master Sky Kft.-hez, mint a rendezvény szervezőjéhez, hogy a jövőben a Red Bull Air Race versenyt olyan helyszínen tervezze, ahol a zaj- és műemlékvédelmi követelmények maradéktalanul érvényesíthetőek, ahol a verseny az egészséges környezethez való jogból fakadó követelményeket nem sérti, továbbá a szervező a rendezvényt jogerős engedélyek birtokában, azoknak és a határértéknek megfelelően tartsa meg.
Mint arról lapunk korábban már több ízben is beszámolt, a légi parádé ellen tiltakozott a Levegő Munkacsoport is, amely a környezetszennyezés, a balesetveszély és a műemlékvédelem miatt felelőtlenségnek nevezte a légi parádé megrendezését. Továbbá felvetődött, hogy a világörökséghez tartozó Duna-parton olyan helyekre is reklámokat helyeztek el, ahová egyébként az ENSZ és a magyar állam közötti egyezmény nem ad felhatalmazást. Légügyi szakértők szerint az időjárási tényezők, az alacsony repülési magasság és a motorok esetleges meghibásodása is óriási kockázatot jelent, mivel az ünnepségen sok ember kis helyen zsúfolódik össze.
Lapuknak nyilatkozva Babai Belánszky Tamás, az ombudsman hivatalának jogi főosztályvezetője elmondta: szeretnék, ha ajánlásaikat már az idei ünnepen figyelembe vennék.

Mohács, Berlin, Szent István – Évszámok, amiket illene tudni