Svájci mérnökök rácáfoltak arra a hiedelemre, hogy a napenergiával táplált repülők nem alkalmasak hosszabb légi utakra. Az egykori pilóta, Andre Borschberg által irányított tervezőgárda kísérleti repülője szerda reggel huszonhat órai repülés után landolt a Bern közelében lévő repülőtéren – adta hírül a BBC.
A karcsú, együléses gép szárnyainak fesztávolsága ugyanakkora, mint a Boeing 777-es utasszállítóé. Tizenkétezer napelemet szereltek fel rá, s bár útjának csaknem a felét sötétben tette meg, még mindig háromórai éjszakai repüléshez elegendő napenergiát tárolt. (Nappal nincs szüksége a tárolt energiára.) Ilyen hosszú időt eddig egyetlen napelemes légi jármű sem töltött a levegőben, s a négymotoros svájci szerkezet a hasonló masinák magassági rekordját is megdöntötte: 8700 méter magasságba tudott felemelkedni.
A gép sebessége azonban egyelőre nem nevezhető szédítőnek: mindössze százhúsz kilométert gyűr le egy óra alatt. Nem valószínű, hogy az új technológia a közeljövőben kiválthatja az utasszállítók hagyományos, környezetszennyező hajtóanyagát, ám mégis vérmes reményeket táplálnak a sikeres tesztrepülés után a tervezők. A legközelebbi tesztrepüléssel átszelnék az óceánt, 2013-ra pedig új, korszerűbb modellt akarnak létrehozni, amely – mindössze öt megállással – az egész Földet megkerülheti, pusztán a napenergia segítségével.

Mérget fecskendeztek Kecskemét ősi fájába