Légi triatlont szervez a műrepülő-rekorder

Veres Zoltán a repülés megszállottja. Eddig összesen 15ezer órát repült, 110 géptípussal , műrepülő Európa-bajnoki címmel büszkélkedhet. Utasszállítóval vagy kisgéppel, neki mindegy. Egy a lényeg, hogy fent legyen a levegőben. Jelenleg a légügyi hatóságnál dolgozik, a munkája során is járja a világot. Persze hogy repülőgépekkel! Amikor hazajön, akkor meg irány a sportrepülőtér, és készül valamelyik versenyre vagy bemutatóra. Most éppen a második Grand Aero Challenge elnevezésű versenyre, amelyet július 1-jén és 2-án tartanak Balatonfüreden.

Munkatársunktól
2010. 07. 09. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A balatonfüredi erőpróba után egy hónappal egy másik nemzetközi eseményen is megmutatja majd tudását pilótánk: Kecskeméten a katonai gépek kavalkádjában is láthatjuk bemutatóját. Ez persze a közös szponzornak is köszönhető, hiszen a MOL nemcsak Veres Zoltán támogatásával segíti az „égi motorosokat”, de az augusztus 7–8-án Kecskeméten megrendezésre kerülő nemzetközi repülőnapon és haditechnikai bemutatón is MOL üzemanyaggal repülnek majd a gépek.


– Honnan jött az ötlet, hogy Magyarországon kellene egy ilyen nemzetközi műrepülő-versenyt rendezni?
– A pilótatársakkal beszélgettünk arról, hogy szükség van egy olyan versenyre, amely az indulók számára is élvezhető, nem pedig olyan stresszel dúsított viadal, mint amilyeneket rendeznek mostanában a nagyvilágban. A közönséget is szeretnénk jobban kiszolgálni, számukra egyszerűen érthető, igazi látványosság produkálása volt a cél.
– Miért pont a Balatonon kapott helyet ez a légi viadal?
– Többször repültem már a Kékszalag megnyitóján. A Balaton-kerülő vitorlásverseny egy fantasztikus rendezvény, 500-600 hajó indul ott, ezért merült fel az a gondolat, hogy ezt a két eseményt ötvözni lehetne, kiterjesztve az eseményt a 3. dimenzióra. És remélem, rajtunk nem fog múlni a szórakoztatás! Nyolc pilóta indul a versenyen, a magyar színeket én fogom képviselni.
– Milyen feladatok lesznek?
– Három számból áll a verseny. A légi triatlon első megméretése a szinkronműrepülés. A feladat során egyszerre két pilóta a balatonfüredi kikötő vize felett ugyanazon programot repüli fej fej mellett, szinte szinkronban. A futamot a kijelölt pályát rövidebb idő alatt teljesítő, gyorsabb versenyző nyeri meg, a közönség jól láthatja majd a befutók közötti különbséget. A második feladat a ballonvadászat. Ennek során a versenyző kérésére felbocsátják a héliummal telt ballont. Amikor a lufi közel kétszáz méter magasságra ér, a pilóta megpróbálja „levadászni”. Ezt hívhatnánk akár műrepülő agyaggalamb-lövészetnek is. A közönség számára itt is látványos és azonnal tapintható az eredmény. A legtöbb léggömböt elsőre levadászó pilóta a szám bajnoka. A harmadik feladat pedig a freestyle-műrepülés. A versenyző saját maga által összeállított három-öt perces szabad stílusú koreográfiát mutat be a maga által választott zenére. Ennek a számnak a győzteséről 50 százalékban a bírók döntenek, 50 százalékban pedig a nézők SMS-ben vagy szavazólapon gyűjtött szavazatai. Igyekeztünk a feladatokat úgy összeállítani, hogy a pilótáknál egy széles spektrumú tudást mérjen fel, a közönség számára pedig izgalmas, könnyen érthető, sőt interaktív legyen.
– Mennyiben segít önnek a mostani repülőgépe abban, hogy megvédje tavalyi címét?
– Ez az MXS típusú gép a szívem csücske. Szénszálas technológiával készült, amely száznegyven kilóval könynyebb, mint a korábbi gépem. Ez olyan generációs különbséget jelent a régi és az új repülőm között, mint a Forma–1-ben az elmúlt 10 év fejlesztése, vagy talán még ennél is nagyobbat. Ezt a gépet nem engedhettem volna meg magamnak, ha a MOL nem vállal jelentős szerepet a megvásárlásában, így a cég segítségének is köszönhető, hogy mióta ezzel a géppel repülök, minden versenyről éremmel tértem haza, így ezen a versenyen is reménykedem a jó eredményben
– Mikor versenyzett utoljára?
– Idén januárban, az Egyesült Arab Emírségekben lévő Al-Ainban indultam az Aero GP-n. Egzotikus, sivatagi környezetben igazi kihívás volt.
– És nem utolsósorban nyert…
– A dobogón a dél-afrikai Nigel Hopkinst és a spanyol Castor Fantabát előztem meg. Mivel az évek során ezzel elértem a kellő számú győzelmet, véglegesen nyerhettem el a Repülő Ászok Világbajnoka címet, a vádorkupával együtt. Közvetlenül a verseny előtt pedig a dubai Pálma-szigeten repültem az ejtőernyős-bajnokság nyitóünnepségén, ami szintén felejthetetlen élmény volt.
– Mint minden pilóta, ön is a légi bemutatók szerelmese. Mikor volt az első légi show, amelyet láthatott öntől a közönség?
– Ha jól emlékszem, akkor 1989-ben debütáltam, ’88-ban lettem válogatott kerettag, és rá egy évre a békéscsabai Európa-bajnokságon jól szerepeltem, és ennek kapcsán ért az a megtiszteltetés, hogy részt vehettem a budaörsi repülőnapon. Ott volt az első légi bemutatóm. Egy előre jól begyakorolt kötött programmal rukkoltam elő, megfelelő magasságkorlátot tartva, azért, hogy ha a nagy lámpaláz miatt hibázom, akkor maradjon még hely a javításra.
– Egy héten általában hány bemutatót repül?
– Hétvégenként mind itthon, mind külföldön számos repülőnapot szerveznek, ezekre gyakran kapok meghívást. Megtiszteltetés ezeken a bemutatókon részt venni, gyakran járok a Felvidékre, Erdélybe is. Sokszor az átrepülésekkor is hatalmas élményben van részem, gyönyörű, történelmi tájak fölött repülök, megcsodálhatom a levegőből a trencséni várat vagy Déva várát, körberepülhetem a világosi fegyverletétel helyét. Az a baj, hogy legtöbbször elfelejtek fényképezőgépet vinni magammal, sokszor jó lenne ezeket az élményeket másokkal is megosztani, amelyek mélyen beivódnak az emlékeimbe.
– Több Guinness-rekord fűződik a nevéhez. Mit jelentenek önnek ezek a csúcsok?
– Igazából nem tartom a rekordokat sporteredménynek. Ez egy olyan kihívás, egy olyan „játék”, amelyben mindig szívesen kipróbálom magam.
– Melyek ezek a rekordok?
– Volt olyan, amelyikben epizódszereplőként vettem részt, gondolok itt a Gulyás Kiss Zoltán kaszkadőrrel a Lánchíd fölött bemutatott, nyaktörő mutatványra, ahol csak anynyi volt a dolgom Ardai Andrással egy duplafedeles gépben, hogy tartsuk a stabil helyzetet és a lehető legsimábban repüljünk. Gulyás Kiss Zoli egy széken ült kint a repülő felső szárnyán és egy helikopter csúszótalpára kapaszkodott át 50 méter magasságban, ejtőernyő nélkül. Persze olyan rekord is fűződik a nevemhez, amelyet műrepülőgéppel értem el.
– Ez az orsós rekord?
– Pontosan. Bár eredetileg nem ez volt a cél. Bánhidi Antal a repülés hőskorában egy saját maga által épített géppel körberepülte a Földközi-tengert. Ennek a nagy tettnek a 70 éves évfordulóján szerettem volna ugyanezt az útvonalat végigrepülni, de sajnos több országba nem kaptam berepülési engedélyt, ezért úgy döntöttem, hogy Egerben 70 folyamatos orsót csinálok (az orsó az a manőver, amikor a gép a hoszszanti tengelye körül teljesen átfordul – a szerk.). Miután végeztem az orsókkal, éreztem, hogy egypárat még tudnék csinálni. A későbbiekben meghívtak Al-Ainba, az Arab Emirátusokba a világ egyik legnagyobb repülőnapjára, ahová szerettem volna valamilyen különleges dolgot vinni, így felajánlottam Guinness-kísérletnek az orsózást, immár a 70-es szám korlátja nélkül. A szervezők annyira megörültek, hogy kihívták a Guinness képviselőjét, és végül 408-nál állt meg a repülőgép forgása, ez most a hivatalos rekord.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.