Lehet bankadó, de okosan

Heim Péter
2010. 07. 29. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Hazánkban is napirendre került a lassan mindenhol általánossá váló bankadó. A pénzügyi rendszer adóztatása évek óta felmerülő kérdés, de eddig elsősorban az úgynevezett spekulatív célú tőkemozgásokra kivetett adóról (Tobin-adó) volt szó, míg a 2007–2010 közötti bankválságok következményeként egyre többen vetik fel egy általános bankadó szükségességét. Lassan hozzá kell szoknunk, hogy 10-15 évente nagyobb bankválság tör ki a világ valamelyik térségében, és 60-70 évente globális válságok alakulnak ki, amelynek költségeit szinte mindenhol az egyes országoknak kell állniuk. A bankok és más pénzügyi intézmények hagyományos szerepüktől eltérően ma már nemcsak hitelezéssel foglalkoznak, hanem nagyméretű spekulatív pozíciókat is felvállalnak, és a korábbi időszakokhoz képest jóval inkább kockáztatják saját tőkéjüket.
Hiába az egyre szigorúbb felügyeleti ellenőrzés és szabályozás: a banki profitok volatilitása, azaz váratlan, kilengésszerű változása is egyre nagyobb, így a jelentős veszteségek valószínűsége is évről évre növekszik. Éppen ezért valamilyen mechanizmus elengedhetetlen ahhoz, hogy a sorozatos állami kimentésekre hosszabb távon meglegyen a fedezet. Mivel a végső kockázatot az állam állja egy-egy nagyobb bank, illetve a pénzügyi rendszer tekintetében, ezért egy úgynevezett rendszerkockázati biztosítási díjat a pénzügyi szféra szereplőinek kell állniuk.
Mivel egy bankválság átlagos állami költsége a GDP öt-hét százalékát teszi ki, és átlagosan 20-25 évente következik be egy fellendülő országban, ezért ennek finanszírozására éves szinten a GDP 0,2-0,25 százalékát kellene kivetni a pénzügyi rendszer egészére. Ez hazánk esetében évente hatvanmilliárd forintot jelentene, viszont nem három évre kellene kivetni, hanem végérvényesen a rendszer integráns részének kellene maradnia. Ezzel szemben a pénzügyi kormányzat elképzelései szerint a pénzügyi rendszer csak az elkövetkező három évben fizetne többletadót („biztosítási díjat”), maximum hatszázmilliárd forintot (évente csökkenő mérték tűnik a legvalószínűbbnek), ami valamivel kevesebb, mint az örökjáradékként fizetendő évi hatvanmilliárd, azaz ami rövid távon sok, hosszabb távon akár méltányos is lehet (ha és amennyiben az adó 2013-tól megszűnik).
A pénzügyi rendszerre kirótt különadó számos kérdést vet fel. Egyrészt az nyilvánvaló, hogy a meghirdetett költségvetési célok eléréséhez minden egyéb lépés változatlanul hagyása esetén szükséges a bankadó, másrészt azt nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy fennáll a veszélye a tőkekivonásnak, illetve a hitelállomány csökkenésének. Amennyiben a bankadó évente eléri a kétszázmilliárd forintot, akkor elsősorban a külföldi tulajdonú bankok esetében a hitelkihelyezésük csökkenésére van kilátás. A két év alatti, háromszázmilliárd forintot meghaladó bankadó következtében a hitelkínálat 2011 végén mintegy hat százalékkal lehet kisebb a trend alapján várhatóhoz képest (nominálisan nullaszázalékos növekedés), ami a GDP növekedési ütemét mintegy egy százalékponttal vetheti vissza, és ezen keresztül a költségvetési egyenleget a GDP 0,4 százalékának megfelelő mértékben is ronthatja. Ez az elsődleges közvetett hatás, ami mellé kell tennünk azt, hogy az ebből finanszírozott adócsökkentés viszont növeli a GDP-t.
Ugyanakkor látni kell, hogy a hitelezési tevékenységre nemcsak a bankok tőkehelyzete, hanem a gazdasági vállalkozások általános állapota is jelentős, ha nem nagyobb hatással van. A bankadó kivetésénél figyelni kell arra, hogy az ne legyen áthárítva a fogyasztókra és ezen keresztül ne fékezze még jobban a gazdasági tevékenységet.
A bankrendszer úgynevezett tőkemegfelelési mutatója jelenleg 13,5 százalék körül van az MNB szerint (a valós valószínűleg 11,5 százalék), ami lehetővé tenné a hitelezés felfutását, ha a bankok nem félnének attól, hogy a rossz gazdasági és államháztartási helyzet miatt a vállalati szférának nyújtott hitelek bedőlnek. Azaz a hitelezés attól még nem feltétlenül fog elindulni, hogy van elegendő tőke (az szükséges, de nem elégséges feltétel), ahhoz még az is kell, hogy a hitelfelvevők kockázata alacsony, de legalábbis csökkenő legyen. Éppen ezért nem kerülhető meg a jelenleg is meglévő garanciacsatornák kiterjesztése, megerősítése. Ezzel el lehet érni, hogy a bankrendszer kockázata csökkenjen, s ez segítené a hitelezést. A garanciák mellett célszerű lenne a kis- és középvállalati szektor tőkehelyzetének javítása is, hiszen ez a kockázatcsökkentő és a hitelezési aktivitást mind banki, mind fogyasztói oldalról egyaránt javítaná. A bankadó mellett a devizahitelezés megszüntetése szintén komoly finanszírozási problémákat vethet fel, ami ugyancsak szükségessé teszi alternatív csatornák megjelenését. Jelenleg a magyar gazdaságban két alternatív, komoly forrásokkal rendelkező szereplő van (a pénztárak és a biztosítók), a náluk felhalmozódott vagyon azonban ma még alig hasznosul a reálgazdaságban. Az itt meglévő vagyontömeg – piackonform módon – becsatornázása a gazdaságba ma már megkerülhetetlen. Ennek legegyszerűbb módja az intézmények befektetési szabályainak drasztikus módosítása (a lengyel vagy a cseh rendszer kevert bevezetése). A korábbi módosítások paradox módon csak a külföldi részvénybefektetéseket favorizálták, ami hozzájárult a hazai tőkepiac fejletlenségéhez. Jelenleg csak a pénztárak (magán és önkéntes) mintegy ezermilliárd forintnak megfelelő külföldi eszközzel rendelkeznek. Ha ennek csak egy részét hazahoznánk, az mintegy négyszázmilliárd forint forrást jelenthetne az ingatlanpiacon és a kis- és középvállalati szektorban, ehhez jöhetne még a fenti intézmények rövid lejáratú betéteinek és kincstárjegyeinek bevezetése a magyar gazdaságba. A két tétel (külföldön lévő pénzek hazahozása és betétek átcsoportosítása) együtt mintegy hétszázmilliárd forint tőkejuttatást eredményezne, ami legalább ennyi hitelt vonna maga után, azaz a gazdaságban lévő pénz mennyisége még a bankrendszer agresszív összehúzódása esetén sem csökkenne. Szintén fontos, hogy a befektetési szabályok módosítása tőkét és nem hitelt juttatna a kis- és középvállalati szektorba, ami sokat javítana ma még igen rossz tőkestruktúrájukon is.
Igaz ugyan, hogy a bankadó elsősorban a költségvetési hiány csökkentése és a menetrendszerűen felmerülő bankválságok hosszabb távú finanszírozása miatt szükséges, de annak kivetésekor figyelni kell arra is, hogy a hitelezési tevékenység nehogy túlzott mértékben visszaessen. Az intézkedés – adott esetben más beavatkozásokkal párhuzamosan – még segítheti is a mainál kedvezőbb gazdasági szerkezet és a fenntarthatóbb növekedés kialakulását. Éppen ezért a bankadó mellett elengedhetetlen az adócsökkentés, a vállalkozások tőkehelyzetének piaci struktúrákon keresztüli javítása és a megfelelő garanciarendszerek bevezetése. Amennyiben a bankadót önmagában nézzük, az visszaveti a gazdasági növekedést, de ha már azt is figyelembe vesszük, hogy azt mire fordítják és milyen párhuzamos intézkedéseket vezetnek be, akkor annak hatása középtávon pozitív is lehet. Nagyon fontos az, hogy a bankadó ne önmagában legyen bevezetve, hanem egy szélesebb pénzügyi átalakító és adócsomag részeként.
A hitelezés visszaesésének tompítása miatt elengedhetetlen a fentiekben már említett vagyonkezelési pénzek bevezetése a gazdaságba, a takarékpénztári rendszer szabad forrásainak becsatornázásával együtt, és egy nemzeti eszközkezelő létrehozása, amely segítené a bankrendszer portfóliójának tisztulását, és ezáltal a jó adósok hitelhez jutását.

A szerző közgazdász

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.