Soha nem került még annyiba a benzin Magyarországon, mint ezen a nyáron. A nagykereskedelmi ár éppen ma változott, a normál 95-ös benzinért két, a gázolajért öt forinttal kérnek többet literenként, mint a múlt héten. A legfrissebb árváltozással a benzin átlagára 345 forintra emelkedett, ami harminc forinttal haladja meg a sokáig történelmi csúcsnak hitt 2008-as szintet, de a literenkénti 335 forintos árral a gázolaj is csupán öt forinttal marad el a két éve rögzített csúcstól.
Korábban sok elemző találgatta, mikor érkezik el az a pillanat, amikor az autósok már megváltoztatják szokásaikat, és autó helyett inkább más közlekedési eszközt választanak. Amikor 2008 nyarán meredek emelkedés után közelítettünk a háromszáz forintos benzinárhoz, sokan úgy látták, hogy elérkezett ez a küszöb, de a forgalmi adatok később nem igazolták ezt a teóriát. Az emberek akkor még nem mondtak le az autózásról, most azonban már egészen más a helyzet. A Magyar Ásványolaj-szövetség forgalmi adatai szerint 2010 első negyedévében benzinből 15, gázolajból 9,1 százalékkal adtak el kevesebbet, mint a megelőző év hasonló időszakában, és a visszaesés a második negyedévben is folytatódott. Wilde György, a szervezet főtitkára az Info Rádiónak nyilatkozva elmondta, hogy a forgalomcsökkenés benzinből immár 15,6, gázolajból pedig 10 százalékos. A szakember az elképesztő méretű zuhanást egyértelműen az áremelkedéssel magyarázta. – A helyzet nem lesz jobb az év második felében sem, ám a viszonyítási alap 2009 második féléve lesz. Akkor a júliusi adóemelés az addig emelkedő eladási tendenciákat megfordította, vagyis ahhoz az időszakhoz képest valóban javulnak majd az adatok, a valóságban azonban nem történik jelentős változás – mondta a szakember, hozzátéve, hogy 2010 nem lesz szerencsés év az olajcégek számára.
Hasonlóan keserű előrejelzéseket kaptunk a töltőállomások vezetőitől. Az általunk felhívott néhány kutas szinte egybehangzó állítása szerint hétről hétre, vagyis áremelésről áremelésre egyre határozottabban érződik, hogy az autósok spórolnak. Szerintük a forgalom visszaesése ezúttal nem az üzemanyag-turizmusnak tudható be, mert Ukrajna kivételével a környező országokban is hasonlóan magasak az árak, mint idehaza, így a pangás egyértelműen a kiürült lakossági pénztárcákkal magyarázható. – Borravalót szinte alig kapunk, és a shop forgalma is megcsappant – panaszkodott az egyik töltőállomás-tulajdonos, hozzátéve, hogy saját árrése kárára próbálja ugyan tompítani az áremeléseket, de ez nem elegendő a vásárlók visszacsábításához.

Ez most komoly? Az M44 végre elérhet a határig – térképen is mutatjuk