Otthon hagyjuk az autókat

Drasztikusan visszaesett a benzinkutak forgalma. Ez nem is csoda, hiszen a gázolaj 36, a benzin 32 forinttal drágult literenként ebben az évben. A töltőállomások arra számítanak, hogy forgalmuk  tovább csökken. Az olajágazatot összefogó szövetség vezetője szerint ez az év nem lesz az ágazat legszerencsésebb esztendeje.

Erdősi Csaba
2010. 07. 02. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Soha nem került még annyiba a benzin Magyarországon, mint ezen a nyáron. A nagykereskedelmi ár éppen ma változott, a normál 95-ös benzinért két, a gázolajért öt forinttal kérnek többet literenként, mint a múlt héten. A legfrissebb árváltozással a benzin átlagára 345 forintra emelkedett, ami harminc forinttal haladja meg a sokáig történelmi csúcsnak hitt 2008-as szintet, de a literenkénti 335 forintos árral a gázolaj is csupán öt forinttal marad el a két éve rögzített csúcstól.
Korábban sok elemző találgatta, mikor érkezik el az a pillanat, amikor az autósok már megváltoztatják szokásaikat, és autó helyett inkább más közlekedési eszközt választanak. Amikor 2008 nyarán meredek emelkedés után közelítettünk a háromszáz forintos benzinárhoz, sokan úgy látták, hogy elérkezett ez a küszöb, de a forgalmi adatok később nem igazolták ezt a teóriát. Az emberek akkor még nem mondtak le az autózásról, most azonban már egészen más a helyzet. A Magyar Ásványolaj-szövetség forgalmi adatai szerint 2010 első negyedévében benzinből 15, gázolajból 9,1 százalékkal adtak el kevesebbet, mint a megelőző év hasonló időszakában, és a visszaesés a második negyedévben is folytatódott. Wilde György, a szervezet főtitkára az Info Rádiónak nyilatkozva elmondta, hogy a forgalomcsökkenés benzinből immár 15,6, gázolajból pedig 10 százalékos. A szakember az elképesztő méretű zuhanást egyértelműen az áremelkedéssel magyarázta. – A helyzet nem lesz jobb az év második felében sem, ám a viszonyítási alap 2009 második féléve lesz. Akkor a júliusi adóemelés az addig emelkedő eladási tendenciákat megfordította, vagyis ahhoz az időszakhoz képest valóban javulnak majd az adatok, a valóságban azonban nem történik jelentős változás – mondta a szakember, hozzátéve, hogy 2010 nem lesz szerencsés év az olajcégek számára.
Hasonlóan keserű előrejelzéseket kaptunk a töltőállomások vezetőitől. Az általunk felhívott néhány kutas szinte egybehangzó állítása szerint hétről hétre, vagyis áremelésről áremelésre egyre határozottabban érződik, hogy az autósok spórolnak. Szerintük a forgalom visszaesése ezúttal nem az üzemanyag-turizmusnak tudható be, mert Ukrajna kivételével a környező országokban is hasonlóan magasak az árak, mint idehaza, így a pangás egyértelműen a kiürült lakossági pénztárcákkal magyarázható. – Borravalót szinte alig kapunk, és a shop forgalma is megcsappant – panaszkodott az egyik töltőállomás-tulajdonos, hozzátéve, hogy saját árrése kárára próbálja ugyan tompítani az áremeléseket, de ez nem elegendő a vásárlók visszacsábításához.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.