Rossz törvény: rejtve zajló befolyásolás

Miközben szakértők szerint a magánérdekek képviselői tömegesen keresik fel a közhatalmi döntéshozókat, addig a hivatalos kimutatások arról szólnak: a bejegyzett lobbisták évek óta nem lobbiznak, az önkormányzatok intézkedéseit pedig senki sem igyekszik befolyásolni. Az érdekérvényesítés tehát továbbra is nagyméretekben, de rejtve zajlik.<br />

Jakubász Tamás
2010. 07. 18. 22:00
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Látszatra úgy születtek meg az elmúlt négy esztendő állami és önkormányzati intézkedései, hogy a döntéshozókat senki nem igyekezett befolyásolni; sem üzleti, sem más érdekek képviselői nem keresték fel a fontos ügyekben illetékes személyeket.
*
Legalábbis erről tanúskodik az Igazságügyi Hivatal lapunknak elküldött kimutatása. A szervezetnél arról érdeklődtünk: a 2006 szeptemberében életbe lépett lobbitörvény alapján tudható-e, hogy egy esztendőben átlagosan a közhatalmi döntések hány százalékát befolyásolták külső tényezők.
A válaszból kiderül, hogy a jogszabály alapján csak az lobbizhat idehaza, aki bejelentkezik a hivatalnál. Az elmúlt négy esztendőben 252 lobbistát regisztráltak, akik összesen kétszáz alkalommal kerestek meg állami vezetőket. Évente tehát átlagosan ötven ügyben próbáltak nyomást gyakorolni a döntéshozókra – legalábbis ennyit jelentettek be. Figyelemre méltók az önkormányzatokról szóló adatok. Ezek szerint az ország 3200 helyhatóságát négy év alatt összesen 22 alkalommal keresték meg a lobbisták. Az Igazságügyi Hivatal rögzítette, hogy a bejegyzett lobbisták többsége évek óta nem fejt ki érdekérvényesítő tevékenységet.
– A lobbitörvény egyáltalán nem tölti be szerepét, semmilyen képet nem kapunk arról, hogy kik, miképpen és hányszor befolyásolják a közhatalmi döntéseket – fogalmazott kérdésünkre Földes Ádám. A Transparency International (TI) jogi tanácsadója felidézte: a jogszabályt annak idején azért alkották meg, hogy a nyilvánosság tudomást szerezzen arról, mely magánérdekek húzódnak meg az egyes állami, önkormányzati intézkedések mögött. A paragrafusok azonban nem váltották be a hozzájuk fűzött reményeket, az érdekérvényesítés továbbra is a háttérben, rejtve folyik. – Nyilvánvaló, hogy egyes döntéshozók körül számos lobbista legyeskedik – húzta alá Földes Ádám. Szerinte az országgyűlési képviselőknél és a helyhatósági tisztségviselőknél tömegesen jelentkezhetnek vállalkozók vagy más magánérdekek szószólói.
A szakember magyarázatként példát hozott fel: vegyünk egy kisméretű önkormányzatot, amelynek korábban alig volt pénze közterület-takarításra. Ám felbukkan egy üzletember, aki drágán, de magas színvonalon vállalkozna a feladat elvégzésére. Biztosra vehető, hogy a megbízás elnyerésére pályázó cégtulajdonos felkeresi a képviselő-testület valamelyik tagját vagy a polgármestert. Ezek a találkozók nem kerülnek be a hivatalos statisztikákba, részben éppen a lobbitörvény hiányosságai miatt. Így az sem derül ki, mivel győzi meg a vállalkozó a település vezetőit arról, hogy a korábbinál sokkal nagyobb summát fordítsanak a célra, s éppen őt alkalmazzák.
A TI szakértője a jogszabály hibájának nevezte, hogy a rendelkezések nem terjednek ki a szakszervezetek és a más érdekvédő fórumok lobbizására, a minisztérium mellett működő különféle tanácsokra és a vállalkozók nyomásgyakorlására sem. Ezen haladéktalanul változtatni kellene. Az Igazságügyi Hivatal ezzel kapcsolatban azt közölte: tavaly kezdeményezték a lobbitörvény módosítását, s a hatóságnál úgy tudják, hogy eddigi tapasztalataikat az új kormány megvizsgálja majd, és a jövőben fel is használja.
Bár Földes Ádám szerint a törvény mostani hibáinak kijavítása sem tenne láthatóvá valamennyi érdekérvényesítő törekvést, a módosítás így is nélkülözhetetlen. A szakértő felhozott még egy példát: ha a vállalkozó egy szolid ebéd keretében mondja el érveit a döntéshozó személynek, az talán még belefér a jogszerű érdekérvényesítés kereteibe. Ám ha fizetett nyaraláson próbálják meggyőzni az állami, önkormányzati vezetőt, az már büntetendő cselekmény. A magánérdekek képviselete és a korrupció között tehát vékony mezsgye húzódik, ezért a lobbitevékenység szigorú és betartható keretek közé szorítása rendkívül fontos ügy.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.