Spórolás zöldüléssel

Nemcsak a pénzügyi szektortól, hanem a tavaly is kifejezetten nyereséges energiaszolgáltatóktól is átmeneti hozzájárulást kellene kérni annak érdekében, hogy a költségvetés lyukait be lehessen foltozni – véli a Levegő Munkacsoport, amely környezetvédelmi pluszadók bevezetésével mérsékelné a munkára rakódó terheket.

Szabó Anna
2010. 07. 05. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az adórendszer és a támogatási rendszer átalakításával juttatná pótlólagos bevételekhez az idei és a jövő évi költségvetést a Levegő Munkacsoport, amely egy zöldbüdzsé bevezetésére tett javaslatot. Az ökoszociális adóátalakítást bemutató tegnapi sajtótájékoztatón Lukács András elnök leszögezte: tarthatatlan az a helyzet, hogy környezetkárosító beruházásokra kapnak multinacionális nagyvállalatok milliárdokat az államtól, miközben a juttatáshoz képest alig teremtenek munkahelyeket. Példaként hozta fel az egyik energiaitalt gyártó céget, amely több milliárd forintot kapott az adófizetők pénzéből, miközben mindössze tizenöt főnek biztosított munkalehetőséget, de ebbe a kategóriába sorolta a Hankook gumigyárnak folyósított egyszeri állami támogatást is. (Mint arról korábban többször is beszámoltunk, a dél-koreai társaság mintegy tizenötmilliárd forint vissza nem térítendő támogatást kapott azért, hogy Dunaújvárosban építse fel üzemét.) A szervezet már csak azért is átcsoportosítaná ezeket az állami pénzeket, mert az uniós átlaghoz képest jóval többet költ hazánk hasonló, nagy beruházásokat célzott dotációkra. Lukács András szerint az energiaszolgáltatók is vállalhatnának áldozatot a jelenlegi rossz költségvetési helyzetben, annál is inkább, mert tavalyi nyereségük tetemes volt, így nekik is lenne miből egy átmeneti időre vonatkozó extra adót kifizetni.
Külföldi példákat említve a szakember külön kiemelte Németország, Dánia, Svédország és az Egyesült Királyság adózását, ahol környezetvédelmi adóreformot hajtottak végre, miközben a világ tíz legversenyképesebb gazdasága között szerepelnek. A fórumon Kiss Károly, a Corvinus Egyetem docense elmondta: a környezetterhelési adókat úgy kell felemelni, hogy a közszolgáltatók ne háríthassák át a lakosságra az egyszeri különadót. A zöldköltségvetésben szerepeltetnék egyebek között a teherautók kilométerarányos útdíját, amelyet már több európai ország is bevezetett, illetve a bányajáradékok felemelését. Kiss Károly szerint olyan megoldásokat tettek le az asztalra, amelyek már rövid távon segítenének csökkenteni a büdzsé hiányát.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.