Ne jelentsen többlet-légiszenynyezést az augusztus 20-i nemzeti ünnep – kéri a Levegő Munkacsoport, amely nemcsak a tűzijáték, hanem a Red Bull légi parádé ellen is tiltakozik. Meglátásuk szerint Budapesten a Red Bull légi versenyek során, valamint az azt megelőző gyakorlatokon olyan szintű a környezetszennyezés, hogy napokon keresztül százezrek életét keseríti meg főként a rendszeres zaj miatt. Lapunknak nyilatkozva Lukács András, a szervezet elnöke hangsúlyozta: az ilyen bemutatóknál már sokszor fordult elő légi baleset a világ különböző pontjain.
– A Red Bull légi parádé engedélyezése Budapest központja felett emiatt is felelőtlenség – fogalmazott.
A munkacsoport szerint a légi közlekedés a legszennyezőbb közlekedési mód: a világon az összes közlekedésből származó üvegházhatású gázkibocsátás mintegy 12 százaléka a légi közlekedés számlájára írható. A repülők a szén-dioxidon kívül jelentős mennyiségű nitrogén-dioxidot és apró részecskét bocsátanak ki. Mindkét anyag hozzájárul az éghajlatváltozáshoz, és súlyosan károsíthatja az emberi egészséget – ez utóbbi elsősorban a repülőterek környékén jelent komoly veszélyt.
A civil szervezet aláhúzza: különösen súlyos lehet a részecskék által okozott egészségkárosítás. Ennek az az oka, hogy az elégetlen szénhidrogének, amelyek apró szemcsék formájában hagyják el a repülőgép motorját, átlagosan 0,1 mikrométer átmérőjűek, és erre az evolúció nem alakított ki hatásos eltávolító mechanizmusokat az élőlények szervezetében, hiszen ilyen kicsi részecskék a természetben lényegében nem kerülnek a levegőbe.
A repülők által a magasban kibocsátott vízpára szintén erősíti a globális felmelegedést. – A légi közlekedés zaja is jelentős egészségkárosító tényező. A kutatások szerint jelentősen megnövekszik a szív- és érrendszeri betegségek, illetve a szélütés előfordulása olyan embereknél, akik rendszeresen ki vannak téve a repülési zajnak – állítja a szervezet.
Véleményük szerint a légi közlekedés számos nyílt és rejtett támogatásban részesül az állam részéről. A repülőjegyen nincs áfa, a kerozint, vagyis a repülőgépek üzemanyagát, nem terheli jövedéki adó és áfa, a kormányok gyakran adnak jelentős egyedi támogatásokat, például repülőterek építésére vagy bővítésére. A zöldszervezet kiemeli: a magánrepülőgépek üzemeltetői a kiadásaik túlnyomó részét költségként elszámolhatják. – A légi közlekedés fejlesztésére számolatlanul öntik a pénzt a hadi kiadásokon belül, amit azután a polgári repülés is nagymértékben hasznosít. A legfontosabb ezen a téren pedig az, hogy a légi közlekedés egyáltalán nem fizeti meg az általa okozott környezeti, egészségi és egyéb károkat – fogalmaznak.
A munkacsoport tavaly tiltakozott a tűzijáték ellen is, közleményük szerint ugyanis csak 10-20 százalékos többletköltséget jelentene a környezetet sokkal kevésbé szennyező, a színt adó káros fémeket kiváltó, új típusú tűzijáték, amelyet a környezetvédelmi aggályok miatt fejlesztettek ki az elmúlt években.
A szervezet tavaly levélben kérte a Miniszterelnöki Hivatalt, hogy haladéktalanul tájékoztassa az embereket a tűzijáték miatt felmerülő kockázatokról. Azt is kérték, hogy a jövőben az uniós zöldközbeszerzési elvek szellemében kizárólag környezetbarát tűzijátékot szervezzenek.

Jön az új KRESZ: végre szabályozzák az elektromos rollereket is