Első körben a korábban szüneteltetésre ítélt Székesfehérvár– Komárom, Zirc–Veszprém, Pápa– Csorna, Karcag–Tiszafüred és Lajosmizse–Kecskemét szakaszokon, összesen mintegy 210 kilométeren közlekedhetnek ismét vonatok július 4-től – jelentette be a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium. Közleményük szerint a változás ötvenhárom állomást vagy megállóhelyet érint közvetlenül, a nagyvárosoktól a Kecskemét környéki tanyavilágig harminckét település összesen mintegy háromszázötvenezer lakosa választhatja ismét a vasutat úti célja eléréséhez. Az induló menetrendet a minisztérium a hivatásforgalmi igényekhez – iskolába és munkába járáshoz – igazítja. Kezdetben jellemzően napi négy járatpárt használhatnak majd az utasok, ez a szám a jövő évre szóló decemberi menetrendváltással, az addig lefolytatandó kistérségi egyeztetések nyomán változhat.
A tárca mindemellett a szüneteltetett vonalak lépcsőzetes újranyitását tervezi, reményeik szerint az idei év végéig további négy-hat pályaszakaszon állhat vissza a vasúti személyszállítás. A rendkívüli esőzések és árvíz okozta károk különösen Észak-Magyarországon megnehezítik a vonalak újbóli átadását. A Szilvásvárad–Putnok és az Abaújszántó–Hidasnémeti szakaszokon előbb a helyreállítási munkákat kell elvégezni.
Fónagy János, a tárca államtitkára úgy fogalmazott: a vasúti szárnyvonalakon a személyszállítás nem vállalati ügy, hanem olyan társadalompolitikailag fontos közszolgáltatás, amely alapvetően fontos az ország és a vidéken élő emberek számára is. Ráadásul a bezárás előtt túlértékelték a megtakarítási lehetőségeket, mivel alig hozott kiadáscsökkenést a személyszállítás szüneteltetése. Emlékezetes, az MSZP– SZDSZ-kormány a vasút „modernizálása” címén három éve tizennégy mellékvonalon szüntette meg a közlekedést, és további öt vonatpótló buszjáratot állított le. A széles körű társadalmi, politikai és szakmai tiltakozás ellenére tavaly újabb huszonnégy szakaszt zártak be, idénre vonatkozóan pedig további harminc mellékvonal „szüneteltetéséről” döntöttek.

Az idő nem mindig barátja a bornak – meddig őrizhető a nedű?