A reálgazdasági egyensúly visszaszerzése

Kerékgyártó T. István
2010. 08. 30. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Úgy tűnik, hogy mindenféle pénzügyi megszorítások nélkül is lehetséges stabilizálni és új növekedési pályára állítani a gazdaságot. Miként szívből örülhetünk a többi között annak, hogy az IMF diktátumától – remélhetőleg egyszer s mindenkorra – véglegesen sikerült megszabadítani az országot. És csakhamar egyértelművé válik, hogy a piaci szereplők joggal reménykednek abban a stabil és átlátható költségvetési politikában, amelyik egyre inkább a kiszámítható gazdasági környezet elemeit hordozza magában. Feltéve persze, ha – mivel halaszthatatlan igénnyel szembesülhetünk – a Magyar Nemzeti Bank rendre mérsékli a kamatszintet, amivel vélhetőleg ösztönzést ad a befektetéseknek. Mert ha idáig lehetetlen akár csak megjósolni is, hogy valójában még hányan és kik kerülnek a végletes adósságspirálba, bizonyos, hogy a fizetésképtelen ügyfelek zöme azért marad el a törlesztéssel, mert vagy elveszítette az állását (s közben végképp megingott az egészségügyi helyzete), vagy azért, mert eleve meghaladják az erejét – a megállíthatatlannak tetsző forintgyengülés miatt – az egekbe szökő törlesztőrészletek. Tehát akármeny-nyire nehéz is meghúzni a határt a sokszor meggondolatlan devizahitelesek és a gazdasági krízis miatt pórul járt banki ügyfelek között, mindnyájan kárvallottaknak tekinthetők.
Csakhogy a reálgazdasági egyensúly visszaszerzéséhez kizárólag olyan növekedéspárti politikára van szükség, mely főleg a fejlesztési célok támogatásával, a kiseb-nagyobb vállalkozások előtt álló akadályok lebontásával teremt munkahelyeket, aminek nyilvánvaló része a folyamatos adócsökkentés. Jóllehet a felpörgő eladósodás és az ezzel együtt járó növekedési kilátások romlása manapság egyaránt sújtja a világot és Európa nagy részét, de mégiscsak megállapítható, hogy a finanszírozási válság azért vált fenyegetővé Magyarországon, mert a fejlett világ finanszírozási szükségletének a megugrása elszívja a forrásokat. Így a sokat emlegetett reálgazdasági egyensúly megteremtéséhez elengedhetetlenül hozzátartozik az állami finanszírozási igény szigorú keretek között tartása, mialatt a keretek kijelölése nem egyszerű gazdaságpolitikai feladat. Hiszen a magas eladósodottság miatt a magyar fiskális politika már 2007 őszétől folyamatosan ellentétes lépésekre kényszerült, mint amivel elkerülhette volna magyar gazdaság – a világgazdasági kereslet összeesését követő – zsugorodását. Attól is függetlenül, hogy a növekedés a krízist megelőző két évben már erőteljesen lassult, s a belső kereslet további visszafogása következtében a lassuló növekedés tekintetében meghatározó tényezővé vált.
Amint az is látható, hogy a jelenleg mindinkább nyomasztó gazdasági körülmények közepette mindennél sürgetőbb az állam versenyélénkítő szerepének a növelése, mivel Magyarországon a válság kirobbanásakor jellemző gyenge pénzügyi helyzet, illetve a költségvetés javuló, de Európában még mindig kiugróan magas költségvetési hiány és a szintén gyorsan szaporodó adósságállomány miatt a működőképesség fenntartása nem elsősorban a bankok, hanem minden szempontból az ország stabilizálását, fizetőképességének megőrzését igényli. Ugyanakkor bízvást állíthatjuk, hogy kivált a makrogazdasági egyensúly előnyben részesítése lehet az irányadó, akár a visszaesés mérséklésével szemben is. Az állami támogatások célja az új munkahelyek létesítése, a kis- és közepes vállalkozások forráshoz juttatása. És ha a reálgazdasági egyensúly megteremtésének az eszközei eddig kevésbé látszanak is újnak, mindenképp figyelemfelkeltő, hogy a pénzpiacok elvárásainak minden áron való teljesítése helyett a magyar reálgazdaság érdekei kerülnek előtérbe, mint ahogyan az is, hogy az állami beavatkozás már rövid távon sem kapcsolódik össze a piaci önkorrekciós mechanizmusok kiiktatásával. Ugyancsak biztató jel, hogy a kormány már megalakulása után képes volt felépíteni a gazdasági kiszámíthatóság köreit, hiszen a befektetői bizalom szemlátomást szélesedik. Míg azonban a hazai költségvetés szűkös helyzete miatt és az állami piacteremtés zöme mögött is rendszerint uniós források állnak, addig az is megfigyelhető, hogy az Európai Unió a visszaesés mérséklése érdekében a támogatások előrehozásával a gazdasági kilábalás felgyorsításába kezdett. De nemcsak ezért remélhető a konvergenciaprogramban meghatározott 3,8 százalékos államháztartási hiánytól való eltérés megakadályozása, hanem sokkal inkább attól, hogy a magyar kormány gazdaságpolitikája bevallottan növekedéspárti.

A szerző szociológus, egyetemi előadó

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.