Háborútól háborúig

Kik voltak a turulisták, és mit akartak? Miért szakadt ketté a Turul Szövetség? Ezeket a kérdéseket teszi fel hétfőn a Hír Tv Ősök tere című műsora.

Békés Márton
2010. 08. 30. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Együttesen vezetett oda a világháborús vereség, a két forradalom, majd a trianoni sokkhatás, hogy az 1919–20 utáni magyar ifjúság körében felerősödtek a mozgalmak, sőt a nemzeti mozgalmakra jellemző törekvések. Míg a dualizmus idején ismeretlen volt a fiatalok széles körű társadalmi szervezkedése, és a felsőoktatási intézmények berkeiben működő szakmai szervezeteken túl (amelyeket akkor és később is „kebelbeli egyleteknek” neveztek) nem léteztek mozgalmak, addig az ellenforradalommal egy időben igencsak megszaporodtak a „bajtársi egyesületek”. Ezek közül taglétszáma, szervezettsége és befolyása révén kiemelkedett az 1919-ben alapított és 1945-ben feloszlatott – háborútól háborúig működő – Turul Szövetség.
A vörösök leverésével egy időben, 1919. augusztus 3-án alakult meg a Magyar Egyetemek és Főiskolák Országos Nemzeti Turul Szövetsége, amelynek karonként szerveződő egyesületei öt év múlva vették fel egységesen a rövidebb és emblematikus Turul Szövetség nevet. A Turul Szövetség önmagát „bajtársi egyesületnek” nevezte, és attól vált egy ifjúsági mozgalmon túlmenő társadalmi szervezetté, hogy nem csak felső iskolásokat tömörített – avat be a részletekbe Kerepeszki Róbert történész (Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Kara), aki tavaly foglalta össze a Turul történetét A magyar jobboldali hagyomány, 1900–1948 című kötet (Osiris Kiadó, 2009) számára. Az ellenforradalmi, „keresztény-nemzeti” szervezetek fontos bázisa volt az egyetemeken, főiskolákon és akadémiákon tanulók csoportja. Ezt ismerte fel Antal István, a Turullal szimpatizáló Gömbös Gyula miniszterelnök sajtófőnöke, amikor megjegyezte, hogy a Turul Szövetség „igen nagy szerepet vitt az akkori közrend biztosítása körül”. A Turul persze nemcsak úgy biztosította a közrendet, hogy egyetemi karhatalmi zászlóaljakat állított fel a campusokon, hanem nevéhez fűződik az 1919–20-as tanév „zsidómentes szemesztere” is, amikor a turulisták igazolóbizottságai és korántsem a „közrend biztosítását” szemük előtt tartó különítményei a zsidó (származásúnak tartott) diákokat egyszerűen kiverték az egyetemekről. A Turul azonban jóval több volt ennél, noha kétségtelen, hogy az antiszemita megnyilvánulások a szervezet állandó elemei voltak – mondja Szécsényi András történész (Holokauszt-emlékközpont), aki egy hasonló, 1941-es incidens történetét nemrég a Kommentár című folyóiratban dolgozta fel.
Számos egyetemista mozgalom működött a Turulon kívül is, mint például a Műegyetemen alakult Magyar Technikusok Hungária Bajtársi Egyesülete, a katolikusokat tömörítő Foederatio Emericana (1921–46) és az 1927-ben alapított legitimista Szent István Bajtársi Egyesület. A Turul azonban sem felekezetekhez, sem pedig kizárólag egyes oktatási intézményekhez nem kötődött, így vált lehetségessé – amint Szécsényi mondja –, hogy 1919 és 1939 között több hullámban robbanásszerű taglétszám-gyarapodás ment végbe soraiban. A Turul tagegyesületeinek száma az 1923-as 12-ről 1926-ra ennek háromszorosára nőtt, 1934-ben már 78 tagegyesülettel működött, amely szám az évtized végére 112-re ugrott. S míg 1929-ben kilencezer tagot számlált a Turul, addig a korszak végére minimum 20 ezer, de egyes sajtóhírek szerint 40 ezer turulista volt az országban. Egységes ernyője alatt egyedül az egyes kari hallgatói szervezetek kaptak más-más nevet, így a joghallgatók turulista fiókszervezeteit országszerte Werbőczy Bajtársi Egyesületnek nevezték, az orvostanhallgatók a Csaba, a bölcsészek az Árpád Bajtársi Egyesületbe tömörültek.
A több tízezer főnyi tagság különböző ideológiai platformokon helyezkedett el. Kerepeszki Róbert kutatásai szerint a húszas években a „szegedi gondolat” és a „keresztény-nemzeti eszme” ellenforradalmi ideológiája határozta meg a Turult, amely akkoriban a rendszer radikális folytatását képviselve a Horthy-korszak jobb szélén állt. Így a Turul ekkoriban a fajvédelem, valamint a revizionista gondolatok közvetítőjeként viselkedett. A következő évtized elején azonban másféle gondolatok jelentek meg, hiszen ekkor egyrészt erőteljesebbé vált a szervezet szociális tartalma, másrészt ettől kezdve olyan fiatalok is csatlakoztak hozzá, akik már nem a világháború és az ellenforradalom idején, hanem a Bethlen-konszolidáció végén kezdték az egyetemet, főiskolát. Így a harmincas évek első felében a turulisták bekapcsolódtak a falukutató mozgalomba, majd kialakult egy szárny, amely a népi írókkal rokonszenvezett.
Soraiban feszültségek jelentek meg a világháború előestéjén éppen az eszmei inkoherencia folytán. Míg ugyanis Fitos Vilmos – 1933-tól a népi szárny vezetőjeként – náciellenes irányba igyekezett orientálni a Turult, addig a radikális nemzetiszocialista Kémeri Nagy Imre a nyilasok ifjúsági bázisává próbálta tenni. A Turul vezetésében 1935-ben válság állt be, majd 1943-ban kettészakadt egy 26 év alattiakat tömörítő ifjúsági és egy ennél idősebbeket befogadó társadalmi szárnyra. A szervezet sokszínűségét jelzi, hogy egyaránt tagja volt a fiatal Wass Albert, de a kommunista Zöld Sándor, Rákosi későbbi belügyminisztere és Radó Endre, a nyilasterrorért felelős Nemzeti Számonkérő Különítmény majdani vezetője is.
A két kutató felidézi, hogy csak a harmincas évek közepére alakult ki a Turul hivatalos ideológiája, amelyet „bajtársi eszmének” neveztek. „A bajtársi eszme a magyar sorsközösség gondolatát jelenti” – írta az 1937-es útmutató. Ettől kezdve a Turul egyre inkább az „államalapító turáni elem” és a „magyar faj védelme” mellett kötelezte el magát, majd ehhez társultak a szociális követelések és a zsidóellenesség, valamint a magyarországi németséggel és a hitleri terjeszkedéssel szemben egyaránt ellenséges érzés. „Mindig csak a magyar faj érdekeit szabad szem előtt tartanunk” – fogalmazott a turulista Erdélyi Ernő 1940-ben, majd hozzátette, „ha zsidóbarát, ha pángermán, ha pánszláv vagy: a Turulhoz semmi közöd!” A szervezet kiadásában megjelent Magyar kátéban pedig ez állt egy év múlva: „A Turul-eszme már nemcsak keresztény, jobboldali, hanem erőteljesen népi és szociális tartalmú.”
Az ideiglenes kormány 1945-ben tiltotta be a mozgalmat, az Ébredő Magyarok Egyesülete (ÉME), a Magyar Országos Véderő Egyesület (MOVE), a Volksbund, a nyilaspártok és a Magyar Élet Pártja társaságában.
A Horthy-korszak jellegzetes ifjúsági mozgalmával, a Turul Szövetséggel foglalkozik hétfőn az Ősök tere. Az adás időpontja a Hír Tv-ben: hétfő 22.05. Ismétlések: kedd 10.30; szerda 16.05; szombat 15.05.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.