Törvénybe ütköző termékbemutatók

Tízből kilenc árubemutatót szervező cégnél talált szabálytalanságokat a fogyasztóvédelmi hatóság. E cégek közül minden ötödik az APEH vizsgálatain is megbukott. Jelentős árengedménnyel, változatos termékekkel, szórakoztató programokkal csalogatják termékbemutatóikra ezek a vállalkozások a gyanútlan nyugdíjasokat, hogy azután számla és garancia nélküli bóvlit sózzanak a nyakukba.

Hajdú Péter
2010. 08. 28. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Sokadik virágzásukat élik az utazással vagy éttermi vendéglátással egybekötött termékbemutatókat szervező cégek. Az idős emberekre szakosodott vállalkozások postaládákba kézbesített meghívókkal invitálják egy ebéddel, szórakoztató műsorral, s ami a lényeg, árubemutatóval egybekötött programra a gyanútlan embereket, alig ezer forint befizetése fejében. De az is előfordul, hogy a haza igyekvő nyugdíjast támadja le az utcán „az év ajánlatával” egy szimpatikus üzletkötő, aki a lakáson tartott bemutatót követően valami ócskaságot varr a szerencsétlen ember nyakába.
Egyik olvasónk sokadik rábeszélésre szintén részt vett egy termékbemutatóval egybekötött utazáson, s szerződött egy színterápiás lámpa vásárlására. A termék kiszállítása előtt felhívták, hogy a leegyeztetett árért nem tudják szállítani a lámpát, csak annak kisebb változatát. Miután olvasónknak mindkét szeme súlyosan beteg, s ennek kezelésére használná a készüléket, rábólintott a cserére. Akkor lepődött meg, amikor a kiszállításkor sem számlát, sem jótállást, vagy garancialevelet nem talált a készülék mellett. Amikor reklamált, a cég képviselői váltig állították, hogy minden okmányt átadtak. Egy másik alkalommal beteg lábaira masszírozó gépet vásárolt, amely azonban néhány napos használat után tönkrement. Ekkor élt volna a törvény adta lehetőséggel, és nyolc napon belül visszaadta volna a terméket, de a cégnél szabadságra hivatkozva húzták az időt, majd amikor már túl voltak a határidőn, nem voltak hajlandók viszszafizetni a vételárat. Inkább kicserélték a készüléket, de garancialevelet és számlát itt sem látott a vásárló. Olvasónk elmondta, hogy a bemutatón nagyon kedves munkatársakkal találkoznak, akik minden problémára megoldást ígérnek, ugyanakkor erőszakosan igyekeznek rábírni a résztvevőket a vásárlásra. Amikor viszont – a vásárlást követően – bármiféle problémával hívják a megadott telefonszámot, már egyáltalán nem segítőkészek, s inkább fenyegetőznek.
– Az utazásokkal egybekötött termékbemutatókon értékesítő cégek tevékenységével folyamatosan problémák vannak, ezért 2008 óta évente átlagosan száz alkalommal ellenőrizzük ezeket a cégeket. Az esetek döntő többségében (2008-ban 88, 2009-ben 84 százalékban) találtunk valamiféle szabálytalanságot – mondta el lapunknak Fülöp Zsuzsanna, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) szóvivője. – Jellemző az, hogy a szóbeli tájékoztatás nem korrekt, az írásos szerződések ma már megfelelnek a jogszabályoknak. Az sem ritka, hogy hatalmas árengedménnyel hirdetnek és adnak el olyan árut, amely a hagyományos kereskedelemben sokkal kevesebbért is megkapható, s így károsítják meg a vásárlót.
– Miután a termékbemutatók jelentősen eltérnek a hagyományos értékesítéstől, s mert a bemutatókon igen nagy pszichikai nyomás alatt tartják a vásárlókat, a törvény nyolcnapos elállási határidőt biztosít a fogyasztó számára, hogy indoklás nélkül visszamondhassa az üzletet. Erről sok esetben nem tájékoztatják a vásárlót – hangsúlyozta a szóvivő. – Ha visszamondjuk a vásárlást, arra figyelni kell, hogy ezt írásban, s igazolható módon (például ajánlott levélben) hajtsuk végre, mert egyébként igen nehéz bizonyítani a visszalépés tényét. Szerencsésebbek azok a vásárlók, akik olyan cégtől vásároltak, ahol van központi ügyfélszolgálat, ott ugyanis kötelező a telefonbeszélgetések rögzítése, s így igazolható az ügyfél panasza. Azoknak pedig, akik a kiszállított áru mellett nem találnak számlát, jótállási vagy szavatossági iratokat, a szóvivő azt tanácsolja, az átvételkor ragaszkodjanak jegyzőkönyv felvételéhez, mert csak ennek birtokában tudják bizonyítani igazukat. Az ellenőrzések tapasztalatait az NFH külön kiadványban is összegzi majd, amit eljuttat a leginkább veszélyeztetett nyugdíjasokat képviselő szervezetekhez, illetve előadások során ismertet a nyugdíjasklubokban.
Az idei évtől az APEH célkeresztjébe is bekerültek az éttermi és buszos termékbemutatókat tartó cégek. A próbavásárlások során az APEH-ellenőrök minden ötödik esetben találtak hiányosságokat. Jellemző, hogy a részvételi díjról és a készpénzes vásárlásról nem állítanak ki számlát, illetve nyugtát. Részletre vásárlás esetén pedig csak az előleg átvételéről kapnak elismervényt a vásárlók, a nyug-
ta-, illetve a számlaadás itt is sokszor elmarad. A szabálytalanságokat mulasztási bírsággal sújtja az adóhatóság. Indokolt esetben utólagos ellenőrzést is végeznek, s ez esetben a mulasztási bírságon túl adóbírságot és késedelmi kamatot is felszámolnak.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.