Sokadik virágzásukat élik az utazással vagy éttermi vendéglátással egybekötött termékbemutatókat szervező cégek. Az idős emberekre szakosodott vállalkozások postaládákba kézbesített meghívókkal invitálják egy ebéddel, szórakoztató műsorral, s ami a lényeg, árubemutatóval egybekötött programra a gyanútlan embereket, alig ezer forint befizetése fejében. De az is előfordul, hogy a haza igyekvő nyugdíjast támadja le az utcán „az év ajánlatával” egy szimpatikus üzletkötő, aki a lakáson tartott bemutatót követően valami ócskaságot varr a szerencsétlen ember nyakába.
Egyik olvasónk sokadik rábeszélésre szintén részt vett egy termékbemutatóval egybekötött utazáson, s szerződött egy színterápiás lámpa vásárlására. A termék kiszállítása előtt felhívták, hogy a leegyeztetett árért nem tudják szállítani a lámpát, csak annak kisebb változatát. Miután olvasónknak mindkét szeme súlyosan beteg, s ennek kezelésére használná a készüléket, rábólintott a cserére. Akkor lepődött meg, amikor a kiszállításkor sem számlát, sem jótállást, vagy garancialevelet nem talált a készülék mellett. Amikor reklamált, a cég képviselői váltig állították, hogy minden okmányt átadtak. Egy másik alkalommal beteg lábaira masszírozó gépet vásárolt, amely azonban néhány napos használat után tönkrement. Ekkor élt volna a törvény adta lehetőséggel, és nyolc napon belül visszaadta volna a terméket, de a cégnél szabadságra hivatkozva húzták az időt, majd amikor már túl voltak a határidőn, nem voltak hajlandók viszszafizetni a vételárat. Inkább kicserélték a készüléket, de garancialevelet és számlát itt sem látott a vásárló. Olvasónk elmondta, hogy a bemutatón nagyon kedves munkatársakkal találkoznak, akik minden problémára megoldást ígérnek, ugyanakkor erőszakosan igyekeznek rábírni a résztvevőket a vásárlásra. Amikor viszont – a vásárlást követően – bármiféle problémával hívják a megadott telefonszámot, már egyáltalán nem segítőkészek, s inkább fenyegetőznek.
– Az utazásokkal egybekötött termékbemutatókon értékesítő cégek tevékenységével folyamatosan problémák vannak, ezért 2008 óta évente átlagosan száz alkalommal ellenőrizzük ezeket a cégeket. Az esetek döntő többségében (2008-ban 88, 2009-ben 84 százalékban) találtunk valamiféle szabálytalanságot – mondta el lapunknak Fülöp Zsuzsanna, a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) szóvivője. – Jellemző az, hogy a szóbeli tájékoztatás nem korrekt, az írásos szerződések ma már megfelelnek a jogszabályoknak. Az sem ritka, hogy hatalmas árengedménnyel hirdetnek és adnak el olyan árut, amely a hagyományos kereskedelemben sokkal kevesebbért is megkapható, s így károsítják meg a vásárlót.
– Miután a termékbemutatók jelentősen eltérnek a hagyományos értékesítéstől, s mert a bemutatókon igen nagy pszichikai nyomás alatt tartják a vásárlókat, a törvény nyolcnapos elállási határidőt biztosít a fogyasztó számára, hogy indoklás nélkül visszamondhassa az üzletet. Erről sok esetben nem tájékoztatják a vásárlót – hangsúlyozta a szóvivő. – Ha visszamondjuk a vásárlást, arra figyelni kell, hogy ezt írásban, s igazolható módon (például ajánlott levélben) hajtsuk végre, mert egyébként igen nehéz bizonyítani a visszalépés tényét. Szerencsésebbek azok a vásárlók, akik olyan cégtől vásároltak, ahol van központi ügyfélszolgálat, ott ugyanis kötelező a telefonbeszélgetések rögzítése, s így igazolható az ügyfél panasza. Azoknak pedig, akik a kiszállított áru mellett nem találnak számlát, jótállási vagy szavatossági iratokat, a szóvivő azt tanácsolja, az átvételkor ragaszkodjanak jegyzőkönyv felvételéhez, mert csak ennek birtokában tudják bizonyítani igazukat. Az ellenőrzések tapasztalatait az NFH külön kiadványban is összegzi majd, amit eljuttat a leginkább veszélyeztetett nyugdíjasokat képviselő szervezetekhez, illetve előadások során ismertet a nyugdíjasklubokban.
Az idei évtől az APEH célkeresztjébe is bekerültek az éttermi és buszos termékbemutatókat tartó cégek. A próbavásárlások során az APEH-ellenőrök minden ötödik esetben találtak hiányosságokat. Jellemző, hogy a részvételi díjról és a készpénzes vásárlásról nem állítanak ki számlát, illetve nyugtát. Részletre vásárlás esetén pedig csak az előleg átvételéről kapnak elismervényt a vásárlók, a nyug-
ta-, illetve a számlaadás itt is sokszor elmarad. A szabálytalanságokat mulasztási bírsággal sújtja az adóhatóság. Indokolt esetben utólagos ellenőrzést is végeznek, s ez esetben a mulasztási bírságon túl adóbírságot és késedelmi kamatot is felszámolnak.

Zöldhulladék égetése: ennyibe kerülhet, ha megszegjük a szabályt