A változásokat nem elég megígérni

Csáky Pál
2010. 09. 12. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Emlékszem, négy évvel ezelőtt, közvetlenül Malina Hedvig megveretése után érdekes hírek jelentek meg a magyar sajtóban. A magyar diáklány elleni erőszakot mindenki elítélte, az őt vádoló Robert Fico és belügyminisztere, Robert Kalinák jórészt magukra maradtak. Ebben a feszült helyzetben megszólalt Dusan Caplovic, a volt kormány emberi és kisebbségi jogokért felelős miniszterelnök-helyettese. Történelmi kiegyezésre van szükség Magyarország és Szlovákia között, mondta, ő hajlandó egy ilyen dokumentumot előkészíteni.
Magyarországon sokan reménykedve kapták fel a fejüket. „Új hang Pozsonyból” – lelkendezett a magyar média egy része. Az új magyar–szlovák huzavonákat nem kívánó közéleti szereplők üdvözölték a bejelentést, és szinte egymással versengve nyilvánították ki fogadókészségüket egy ilyen kezdeményezés irányában.
Nemsokára kiderült, hogy kamu az egész, egyszerű elterelő kommunikációs játékról volt szó. Caplovic ugyanolyan nacionalista maradt, mint volt addig is. Ő volt az, aki ki akarta tiltani a közbeszédből a Kárpát-medence kifejezés használatát, ő terjesztette be később a Kárpát-medencei Magyar Képviselők Fóruma elleni parlamenti határozatot, majd később ő volt az egyik szellemi atyja a Benes-dekrétumokat megerősíteni hivatott szlovák parlamenti határozatnak is. Vehemensen támogatta a volt oktatási miniszter ama döntését, hogy a kisebbségi tankönyvekből távolítsák el a magyar földrajzi neveket, s magyar szövegkörnyezetben is cseréljék azokat szlovákra. Miért jut eszembe napjainkban mindez?
Pozsonyban a júniusi parlamenti választások némi változást hoztak. A Fico-kormánnyal összehasonlítva valóban egy fokkal jobbnak mondható az új kormány összetétele. Az elmúlt négy évre oly jellemző primitív magyarellenes provokációktól talán nem kell tartanunk. De nem indokoltak azok a lelkendező értékelések, amelyek a magyar média egy részében megjelentek sem a helyzet egészét, sem a szlovákiai magyarok jogérvényesítésének lehetőségeit illetően. Finomabb, összetettebb játék következik.
A júniusi választásokon lényeges áttörés nem történt Pozsonyban. Robert Fico és pártja magasan megnyerte a választást, a vele szemben létrejött – lényegében tényleg hatpárti – koalíció túlzottan sokszínű. Fico kormánya számos problémát hagyott az új kabinetre, így annak nem lesz egyszerű dolga. Három fontos adat példaként: az euróövezeti tag Szlovákia államháztartása várhatóan 6 százalék fölötti hiánnyal zár az idén, a munkanélküliség aránya meghaladja a 12 százalékot, s az sem mellékes, hogy az idén 90 százalékkal kevesebb működő tőke jött Szlovákiába, mint a tavalyi év hasonló időszakában.
Most tanévnyitáskor ott kísért minden iskolaigazgató és intézményfenntartó előtt az állami szimbólumokról szóló törvény – amelyet az új kormánykoalíció tagjai is kritikával illetnek, csak épp nem helyezik hatályon kívül, vagy nem változtatják meg. Az állami jelképek beerőltetését a tantermekbe nem tartja helyesnek az új oktatási miniszter sem, ám hozzáállása, amellyel a médián keresztül azt sugallja, hogy nem kell ezt a törvényt igazán komolyan venni, nem igazán jogállami hozzáállás.
Fontos kérdés az átfogó kisebbségi törvény kérdése. Bizonyára emlékszünk még rá, mennyire elégedetlenek voltunk Vollebaek EBESZ-főmegbízott elemzésével a szlovák nyelvtörvény szigorítása után. Túl elnézőnek éreztük Vollebaek álláspontját – ám két konkrét javaslata közül az egyik épp egy átfogó kisebbségi törvény elfogadásának ajánlása volt. Nos, az új szlovák kormány programja nem tartalmazza ezt a kitételt, s ezzel kétségkívül alámegy nemcsak az EBESZ ajánlásainak, de a Bajnai–Fico-féle szécsényi megállapodásnak is.
A szlovák nyelvtörvény egészében anakronisztikus, elsősorban a magyar nyelv kiszorítását célozza nemcsak a közéletből, de a lehető legtöbb területről is. Komoly változtatásokra szorul, s ez ügyben az Európa Tanács miniszteri bizottsága már két alkalommal is megfogalmazott konkrét javaslatokat. Ám az új szlovák kabinet külügyminisztere, Mikulás Dzurinda ugyanazt válaszolta erre, mint a Fico-kormány miniszterei, mondván, hogy ezek csak ajánlások. Pedig többek annál: a szakértők ugyanis a Regionális vagy kisebbségi nyelvek európai chartájának a szlovák parlament által ratifikált formájával, magyarán: a Szlovákia által önként vállalt kötelezettségekkel hasonlították össze a szlovák törvényeket, s állapították meg, hogy azok nem felelnek meg minden vonatkozásukban a szlovák vállalásoknak. Az EBESZ e téren is tett egy ésszerű javaslatot: meg kell erősíteni a kisebbségi nyelvek használatát szabályozó törvényt. Ám azt hatékonyan valóban csak akkor lehet megtenni, ha változik az államnyelvről szóló törvény is. S itt rajzolódik ki az újabb csapdahelyzet: a Fico-kormány alatt elvett jogoknak valószínűleg csak a kisebbik részét adja vissza vagy orvosolja majd az új kabinet. Egészében véve tehát a helyzet továbbra is rosszabb lesz, mint 2006-ban volt (akkor sem volt hibátlan), ám optikailag az egész úgy fog hatni, mintha komoly előrelépések történnének.
Nem hagyható ki a képből az állampolgársági törvény problémája. Pozsony változást ígér, ám nem világos, mit ért ezalatt. A szlovák külügyminisztérium két héttel ezelőtti nyilatkozata pedig nem sok jóra enged következtetni: a Mikulás Dzurinda által vezetett intézmény felhívással fordult Szlovákia polgáraihoz, hogy a Ficóék által meghozott, diktatórikus szellemben megfogalmazott szlovák törvény előírásai szerint jelentsék be a szlovák hivatalokban, ha újabb állampolgárságra tettek szert. Magyarán: az új szlovák kormány külügyminisztériuma arra szólította fel Szlovákia állampolgárait, jelentsék fel magukat, ha más állampolgárságot is kaptak, s tegyék lehetővé, hogy az új szlovák kabinet ezáltal megfossza őket szlovák állampolgárságukról. Történt mindez akkor, amikor a magyar állampolgársági törvény még hatályba sem lépett. A szlovák nemzettudat-építésnek a jelek szerint szüksége van a magyar etalonra. Gyakori szlovák felfogás szerint ugyanis a szlovákok az elmúlt százötven évben a magyarokkal szemben érték el azt, amit elértek, a szlovák nemzeti emancipáció lényegében a magyar asszimilációtól való menekülés volt. Magam úgy gondolom, a huszonegyedik század elején, az EU- és NATO-tag Szlovákia viszonylatában ez anakronisztikus felfogás.
A magyar érdekérvényesítés jelentősen meggyöngült Szlovákiában a júniusi választások után.
Vizsgáljuk meg most röviden a helyzetet a szlovákiai magyar közösség szempontjából. Több furcsa megfogalmazás is teret kapott ilyen vonatkozásban a magyar médiában. Néhányan azt állítják, hogy a szlovákiai magyar politika – úgymond – átlépte az etnikai korlátokat, s ez pozitív, követendő példa. Többen két magyar pártról beszéltek és beszélnek Szlovákiában, amelyek közül az egyik bejutott a parlamentbe, a másik nem. Nézetem szerint nemzeti szempontból nem innováció, hanem komoly vírus került a rendszerbe, amely jelentősen meggyengítette a nemzeti érdekérvényesítés potenciálját.
A szlovákiai magyar politikai közösségben az elmúlt évtizedekben kétfajta politikai hozzáállás fogalmazódott meg. Az első azt mondja, hogy mi ugyanolyan magyarok vagyunk, mint Budapest vagy Pécs bármelyik polgára. Magyarán: önmagunkkal mérjük magunkat, mi magunk fogalmazzuk meg elvárásainkat és igényeinket a saját szükségleteink szerint a szlovák állam irányában is, s azokhoz törvényi és intézményi garanciákat kérünk. Így biztosítható véleményünk szerint a közösség túlélése és fejlődése. Ez a Magyar Koalíció Pártja álláspontja.
A másik gondolkodási irány szlovák szemüvegen át nézi önmagunkat. Azt mondja, csak annyit tegyünk, csak annyit mondjunk, amennyi a többségi nemzet számára elfogadható. Ezt kínálja az új, sokak szerint szintén magyar párt, a Most – Híd.
Nos, akár ez is lehetne a szerény araszolgatás útja, amennyiben látható volna a többségi szlovák pártok részéről egy elfogadható program a magyar közösség jövőjét illetően. Ilyet azonban egyetlen szlovák párt sem kínál, gyakorlati politizálásuk pedig kétféle hozzáállást prezentál: az egyik a lépésről lépésre való beolvasztásunkat, jogaink szűkítését, míg a másik egy burkoltabb, eltűnésünket inkább a természetes asszimilációs és egyéb folyamatokra bízó politikát. A nemzeti korlátokon úgymond átívelő megoldások kritikátlan dicséretekor megkérdezném, mikor hívják meg mondjuk a szerbek nemzeti prioritásaik megfogalmazásához a horvátokat, az ukránok az oroszokat, a románok a magyarokat – de akár a franciák a németeket és fordítva? Egyáltalán: meddig érvényesíthető egy ilyen pártban, amennyiben az demokratikus szabályok szerint kíván működni, a magyar–szlovák belső egyensúly, amikor a társadalomban a magyarok és a szlovákok aránya egy a nyolchoz? Azt hiszem, a közeljövő megmutatja, milyen gondolkodásmódot fog képviselni ez a párt magyar–szlovák relációban is.
Nagyon rossz az a társadalmi üzenet, mely azt sugallja, hogy magyarként akkor lehetsz sikeres Szlovákiában, ha feladod saját mércédet, ha mások elvárásaihoz igazodsz. Bizonyára most többen azt gondolják, tetszettek volna jobb eredményt elérni júniusban – s igazuk van. Ám ez nem mentesít egyikünket sem az alól, hogy a helyzettel szembenézzünk. Márpedig úgy tűnik, Szlovákiában a jelen pillanatban több a kérdő- és az óvatosságra intő jel, mint az ok a felhőtlen hozsannázásra. Nem szabad kimerevített helyzetek alapján elhamarkodott ítéleteket megfogalmazni sem. Idő kell ahhoz, hogy pontosabban lássuk, a szlovákiai magyar társadalomban június 12-én megfogalmazott döntések mennyire jelentenek átmeneti zavart a rendszerben s mennyiben tendenciát.
Az első könnyebben kezelhető. A második esetében sokkal mélyebb a baj.

A szerző a Magyar Koalíció Pártjának volt elnöke

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.