Budapesten a Nuda Veritas

Gustav Klimt, Egon Schiele és a XIX–XX. század fordulójának még jó néhány más osztrák művésze száz évvel működése után is igazi húzónév a bécsi kulturális turizmusban. Évente százezrek érkeznek miattuk az osztrák fővárosba, miközben a világ jelentős múzeumaiban látják szívesen műveiket. Budapesten szeptember 23. és január 9. között látható nagy tárlat alkotásaikból, amelyek közül az egyik legjelentősebb, Klimt Nuda Veritas című festménye tegnap érkezett meg a Szépművészeti Múzeumba.

P. Szabó Ernő
2010. 09. 25. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Schiller-idézetet írt Gustav Klimt a Nuda Veritas című nagyméretű festményre, saját korának egyik legprovokálóbb alkotására, amely mára az osztrák szecesszió egyik emblematikus művévé vált. Ritkán, nehezen kölcsönzik külföldi kiállításokra a bécsi színházi múzeumban őrzött alkotást, ez is az egyik oka annak, hogy a Nuda Veritas Gustav Klimt és a bécsi szecesszió kezdetei 1895–1905 című tárlat nem két évvel, a Hodler-kiállítással egy időben, hanem csak most valósult meg, a múzeum utolsó nagy tárlataként azelőtt, mielőtt a bővítési munkálatok miatt az intézmény több hónapra bezár. Az bizonyos, hogy látogatók széles körét vonzza majd a tárlat, amelyen 202 alkotás szerepel. A nagyrészt rajzokat és sokszorosított grafikákat bemutató kiállítás törzsanyagát a bécsi Albertinából érkezett művek adják, amelyek osztrák, svájci, amerikai és japán köz- és magángyűjtemények további rajzaival és néhány kiemelkedő festménnyel egészülnek ki. A kiállításon a látogatók a Szépművészeti gyűjteményének műveivel is találkozhatnak: részben a Secession tagjainak, részben pedig azoknak a külföldi kortárs művészeknek a munkáival, akik egykor nagy hatást gyakoroltak bécsi kollégáikra.
A nagyszabású kiállítás része annak a sorozatnak, amellyel a Szépművészeti a modern művészet kialakulásáról kíván a lehető legteljesebb képet adni. A Gustave Moreau, Alfons Mucha és Ferdinand Hodler műveit bemutató, valamint a Degastól Picassóig című kiállítás után a most nyíló tárlat is a képzőművészet XIX. század végi, XX. század eleji megújulásának fontos fejezetét tekinti át.
A bécsi Secession kezdeti éveiről szól a kiállítás, az 1895–1905 közötti évtizedről, amelynek eredményeit a császárvárosban több állandó és időszaki tárlat is bemutatja. Az Osztrák Nemzeti Galéria mellett a Leopold Múzeum is nagyszabású gyűjteménnyel rendelkezik Klimt, Schiele és kortársaik műveiből, a csoport nevét viselő kiállítóépület, a Secession tervezőjének az életművét az utóbbi intézményben rendezett időszaki tárlat tekintette át a közelmúltban. A Szépművészeti kiállítása (amellyel párhuzamosan a bázeli Beyeler Alapítvány is rendez egy tárlatot a bécsi szeceszszió műveiből) e művészetileg termékeny időszaknak főként a grafikai tevékenységéből mutat be válogatást, de néhány kulcsfontosságú mű erejéig a festmény és a szobrászat műfajára is kitekint. A kiállítás kurátora Marian Bisanz-Prakken, a bécsi Albertina művészettörténésze, budapesti társkurátorai Gonda Zsuzsa és Bodor Kata, a Szépművészeti Múzeum Grafikai Gyűjteményének művészettörténészei.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.