Ősszel lesz árdöntés

Október 6-án tárgyal a kormány a gáz- és az áramtörvény módosításáról – mondta lapunknak adott interjúban Horváth Péter, a Magyar Energia Hivatal két hónapja kinevezett elnöke. Hozzátette, az új árképzési rendszerről viszont még szeptemberben megegyeznek a szolgáltatóval. A hivatal vezetője kitért az orosz Szurgutnyeftyegazzal kapcsolatos vizsgálatra is, amelyet a múlt héten zártak le.

Dékány Lóránt
2010. 09. 08. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Névjegy. Horváth Pétert július 2-án nevezte ki Orbán Viktor miniszterelnök a Magyar Energia Hivatal élére hatéves időtávra, miután elődje, Matos Zoltán lemondott. Az új elnök korábban a Fidesz szolnoki elnökeként közéleti szerepet is vállalt, az energetikusokat képző moszkvai Gubkin Egyetemen végzett, majd a Mol elődjénél, az OKGT-nél dolgozott, egyebek között a szolnoki kőolajkutatás területén. Legutóbb vezetőként a Mol üzletfejlesztésért felelt.


Azt ígérték, szeptemberre megállapodnak a szolgáltatókkal a gáz- és áramtarifák új képletéről. Sikerült?
– A lakossági és kisvállalkozói gáz- és villamosenergia-árakra június óta moratórium vonatkozik. Addig maradnak a mostani szinten befagyasztott árak, amíg nem sikerül megállapodni. Sem a Nemzeti Fejlesztési Minisztériumnak (NFM), sem a Magyar Energia Hivatalnak (MEH) nem az a célja, hogy a moratórium erejénél fogva alakítson ki árstabilitást, hanem egy olyan megállapodás elérése, amely biztosítja, hogy a lakosok ne fizessenek a szükségesnél többet, a piaci szereplők pedig ne kényszerüljenek veszteséget termelni. Azt ígértük, hogy szeptemberben megállapodunk, ez, véleményem szerint, tartható lesz.
– Elérhetők a tárgyalások előtt kitűzött célok? Egyáltalán mennyire nagy az egyetértés a felek közt?
– Az eddigi tárgyalásokon minden piaci szereplő megfelelően együttműködött, mindenki a megoldást kereste. Azonban vannak olyan objektív tények, amelyektől nem lehet eltekinteni. Ilyen a gáz világpiaci ára, vagy a forint-dollár keresztárfolyam – ezek komoly kihívást jelentenek.
– Az áramár esetében a legtöbb szolgáltató a megújuló energiaforrások támogatására szolgáló kötelező átvételi rendszert említette, ahol a legtöbb tartalék lehet a rendszerben. Látszik már, hogyan fog ez módosulni?
– A kötelező átvételi rendszer nem fog megszűnni, ez egészen biztos. Magyarországnak célja és kötelezettsége, hogy 2020-ra az elsődleges energiafelhasználásban a megújulók 13 százalékos részarányt érjenek el. A zöldenergia előállítási költsége magasabb, mint a hagyományos energiahordozóké, ezért valamilyen formában támogatni kell a megújuló forrásokat. A ma hatályos szabályozáson, miszerint minden megújuló forrás ugyanolyan támogatott áron kerül a rendszerbe, módosítani szeretnénk. A különböző megújuló energiaforrások előállításának eltérő a munkaerő-piaci hatása, más az önköltsége, illetve más az üvegházhatásúgáz-kibocsátása is. Olyan megoldást kell találnunk, ami segíti a foglalkoztatás bővülését, nem emeli az árakat, valamint csökkenti a károsanyag-kibocsátást.
– A hivatal belső átalakításának szükségéről egy ideje lehet hallani. Önnek vannak ilyen tervei?
– Minden vezetőnek van elképzelése arról a szervezetről, amit vezet. Viszont mielőtt bármilyen változtatást végrehajt, az a helyes, ha előtte alaposan megismeri a szervezet működését.
– Azt látja már, hogy hol lehetne erősíteni a hivatal működését?
– Igen, látom, és az átalakítás végén egy transzparens, magas szakmai színvonalon, hatékonyan működő, minden szereplő számára értéket teremtő hivatalt szeretnék létrehozni.
– Volt szó korábban arról is, hogy a MEH a jelen formájában megszűnik, és helyét egy közműtanács venné át. Úgy tudjuk, hogy ez ma is napirenden van. Lát ebben fantáziát?
– Meg kell vizsgálni minden ésszerű változtatást. A kormány átfogó közigazgatási átalakításba kezdett. A miniszterelnök úr teljes reformról beszélt, ez alól természetesen a szabályozó hatóságok sem lehetnek kivételek. A változtatásokat viszont egy hosszabb vizsgálatnak kell megelőznie, mert az több hatóságot is érint, amelyek különböző minisztériumokhoz tartoznak. Ha a vizsgálat azt eredményezi, hogy a közműtanács hatékonyabban működik, mint a jelenlegi rendszer, akkor azt létre kell hozni, ha nem, akkor a jelenlegi rendszert kell hatékonyabbá tenni.
– Az ön elődjére, Matos Zoltánra korábban mindkét politikai oldal az önjáró jelzőt akasztotta. Önre mit fognak mondani?
– Ma nehéz lenne megmondani, hogy én milyen jelzőt kapok majd, de nem is ezzel kell foglalkoznom. Szeretném az üzleti életben szerzett tapasztalataimat a közigazgatásban kamatoztatni, hatékonyan működő hivatalt kialakítani és az energiaszektor minden szereplője számára megfelelő döntéseket hozni.
– Nem vezetékes üzletágból érkezett, márpedig a MEH-ben csak ilyen területeket kell felügyelnie. Ez előny vagy hátrány?
– Ha a vezetékes üzletágból jöttem volna, akkor az iparág többi szereplője bizonyára úgy gondolhatná, hogy a korábbi cégem valamiféle előnyöket élvezne. Az energiaiparban töltöttem több mint húsz évet, ami komoly segítség az itteni munkámban. Az pedig, hogy egyik vezetékes szereplőhöz sincs semmilyen kötődésem, csak erősíti a függetlenségem.
– Mi a legfontosabb feladat, ami most ön és a hivatal előtt áll?
– Legalább négy ilyet kell megneveznem. Az egyik a földgázellátásról, a másik a villamos energiáról szóló törvény, amelyek módosítását október 6-án tárgyalja a kormány. A harmadik a megújuló energiákra vonatkozó nemzeti cselekvési terv, amit szeptember 30-ig kell Brüsszelbe küldeni, és a lakosságot leginkább érintő feladat, az ármoratórium feloldásának előkészítése.
– Van olyan részük az említett törvényeknek, amit érdemes megtartani, vagy inkább újraírják az egészet?
– A fogyasztók, és a szolgáltatók biztonságát az adja, ha a törvények hosszú távon kiszámíthatók, és azok ritkán módosulnak. A kormánynak jelenleg „csak” az EU harmadik energiacsomagjának ajánlásait kell átültetnie a magyar jogrendbe, azonban azt szeretnénk, ha az energetikát érintő, minden olyan változtatás is megjelenne a törvénymódosítás során, amely az energiaszektor hatékonyabb működését szolgálja.
– Molos múltja miatt külön érdekessé vált az olajtársaság 21 százalékos tulajdonosa, az orosz Szurgutnyeftyegaz ügye. A társaság részvénykönyvi bejegyzését épp a MEH korábbi határozata blokkolja.
– A Magyar Energia Hivatal nem blokkolta az eljárást határozattal, mivel ilyet nem is hozott. Az eljárást végzéssel megszüntette, mivel a Szurgut a hivatal által kért további adatokat, dokumentumokat nem nyújtotta be. Az orosz cég ezután azt kérte tőlünk, vonjuk vissza a megszüntető végzést. Kérelmükre vonatkozó válaszunkat a múlt héten postáztuk részükre.
– Az EMFESZ tavalyi, meglehetősen érdekes körülmények között történt eladását a MEH akkor jóváhagyta, ám a bíróság már kétszer új eljárás lefolytatására kötelezte a hivatalt.
– Én már a harmadik hivatali elnök vagyok, akinek ezzel a témával foglalkoznia kell. A MEH hozott egy határozatot, amit megtámadtak első és másodfokon, ahol nem a hivatalnak adtak igazat. Az ügy jelenleg a Legfelsőbb Bíróságon van. Az ítélet meghozataláig én ebben nem látok „ügyet”.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.