Padlástörténelem a régi magtárban

Padlástörténelem címmel rendezték meg a Szentendrei Szabadtéri Néprajzi Múzeum Észak-magyarországi tájegységében álló kétszintes magtárépületben Péreli Zsuzsa Munkácsy-díjas, érdemes, kiváló művész kiállítását. A tárlaton a művész munkásságáról keresztmetszetet adó gobelinek mellett rajzok, kollázsok is szerepelnek, a kiállítótérrel szomszédos teremben művészetét bemutató videókat vetítenek.

P. Szabó Ernő
2010. 09. 20. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Nem véletlenül kapott Bartók-emlékdíjat az a film, amely a Szerelmes földrajz sorozatban Péreli Zsuzsa és az Őrség kapcsolatát mutatja be. A szelíd domboldalak, a pusztulásukban is szépséges boronaházak, az elhagyatottan is ízes almát teremtő fák, az általuk megrajzolt összkép mintha csak a Péreli-gobelineken látható tájat formázná, s mintha a fák ágai, a dombhajlatok mögötti árnyékok között, akárcsak a műveken, felsejlene azoknak a kedves ismerősöknek, régen nem látott szomszédoknak az alakja is, akiket két évtizede nem látott, de akikkel ma is úgy köszöntik egymást, mintha tegnap váltak volna el. Ami pedig elpusztult a múlt és a jelen között? Az is ott van bizonyosan Péreli művein, amelyek a szelíd táj részleteivel az emberről beszélnek, aki ebben – és mindenhol a világban, a XXI. századi – a tájban él, s akit ugyanúgy a természettel való harmonikus kapcsolatban szeretne látni a művek készítője, mint amilyen természetességgel belesimul az Őrségben a tájba a ház, az erdő sávjai közé a rét. S ott van a műveken az a régi-régi szép ház, a kékre festett falú, tornácos épület is, amelynek ma már a romjai sem láthatók, de megidézi Péreli a Himnusz című nagyszabású kompozíción és ott van az 1983-as Felsőszenterzsébeti üdvözleten is. Valamikor szentek és uralkodók tartották hasonló módon a kezükben azoknak az épületeknek a makettszerű kicsinyített mását, amelyekkel a hit, az ország értékeit gyarapították – a kortárs művész részéről már az is nagy érdem, ha a művészetével megmentett értékeket képes felmutatni.
Sok ilyen érték sűrűsödik Péreli Zsuzsa művészetében és sok viszontagságról, történelmi, emberi megpróbáltatásról is beszélnek alkotásai. A Padlástörténelem, ahogyan a kiállítás címe fogalmaz, erről is, arról is beszél: arról a sok-sok régi szép tárgyról, amelyeket őrségi padlásjárásai során megmentett, s amelyeket tulajdonosaik, akik számára a tárgy már értéktelenné vált, csak pusztaságnak neveztek, hogy azután a művek részévé váljanak – de azokról a fájdalmas emlékekről is, amelyeket az egykori padlássöprők okoztak a falusiaknak. Az Őségben, Velemérben találta a művész az egyik levelet, amely Padlástörténelem című sorozatának egyik darabját ihlette, Gödörházán azt az 1905-ös számadáskönyvet, amelynek alapján szintén készült egy grafika.
Ha valahol, akkor a szabadtéri néprajzi múzeum észak-magyarországi tájegységében álló impozáns magtár falán függve igazán revelatív erejűek a Padlástörténelem lapjai, s ha valahol, akkor itt érezhetők igazán a gyökerei, kapcsolódási pontjai annak a művészetnek, amelyet Péreli, akit a kiváló művészettörténész, Frank János nemes egyszerűséggel csak a gobelin szinonimájának nevezett, létrehozott. Jó néhány rangos helyen bemutatta műveit már a gobelin világfővárosának nevezett Aubussontól a Nagytétényi Kastélymúzeumig, az Iparművészeti Múzeumtól a soproni Festőteremig, a hamburgi Katolikus Akadémiától a középkori rendházban otthont kapott pásztói múzeumig, aligha elképzelhető azonban az alkotások számára ideálisabb helyszín, mint a szentendrei barokk magtárépület, a felette a lágyan emelkedő pismányi hegyoldallal. Az egyik oldalon a korai művek egy része, amelyek az inspiráló hatású régi, megfakult családi fotókra, gyermekkori képekre, jeles napokra emlékeztetnek, a másikon részben a mű születésének alkímiájára, részben a művészetet és az emberiséget fenyegető veszélyekre utaló gobelinek (Tájkép, XX. század vége), s fent, az emeleten az ünnep és a gyász képei, 1989 karácsonya, 1999 húsvétja, a műbe mentett Aranykor és a humánus értékeket őrző Sentinella. Közöttük a Himnusz, amely 1996-ban készült, alatta pedig a 2008-as Asha, a négy évszakot egyidejűleg ábrázoló alkotás, amely a két évvel ezelőtt az Iparművészeti Múzeumban rendezett életmű-kiállításon mintegy összefoglalta mindazt, amivel a korábbi években Péreli Zsuzsa foglalkozott. Az Asha a világosság állapota, írta Hamvas Béla a Sientia sacrában, arra figyelmeztetve, hogy „az embernek vissza kell térnie a természet ősállapotába… A természetet a megvilágosodott ember emeli fel és a megvilágosodott természet az ember igazi hazája.” Erre utal Péreli Zsuzsa legújabb műve is, a Túlsó parton című 2010-es gobelin, amelynek kanyargó folyója, meredek hegyoldalai a Dunakanyart idézik, amely azonban nem másról beszél, mint arról a felelősségünkről, amelyet a többiek iránt kell éreznünk, akik az elválasztó nagy víz túlsó partján állnak, látszólag tőlünk messzire – míg az első lépést meg nem teszi valaki.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.