Szemellenzőt viselő hitelminősítők

Ellentmond saját magának, és a bankok érdekeit védi a Standard & Poor’s hitelminősítő, amikor a háromszázalékos hiánycélról szóló bejelentés után is leminősítéssel fenyegeti Magyarországot. Szakértőnk szerint megkérdőjelezhető az adósságkockázati szintet megállapító házak pártatlansága.

Nagy Vajda Zsuzsa
2010. 09. 23. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Szokásos havi beszámolójában a Standard & Poor’s (S&P) újra Magyarország adósságbesorolásának lerontását emlegette, nem törődve azzal, hogy néhány nappal ezelőtt a kormány vállalta a háromszázalékos államháztartási hiánycélt jövő évre. A fegyelmezett gazdálkodásról szóló bejelentésnek szakértők szerint javítania kellett volna az ország adósságkockázati megítélésén. Ezt a pozitív irányú változást például a Merrill Lynch pénzügyi tanácsadó hétvégi anyagába már beépítette.
– Saját magának mond ellent az S&P, amikor nem reagál a háromszázalékos deficit tervének hírére, ugyanis a befektetők többek között ezt a lépést hiányolták korábban – mondta a Magyar Nemzet kérdésére Gazdag László közgazdász. Szórakoznak velünk? – teszi fel a szakember a kérdést, emlékeztetve, hogy Szlovákiában nyolc százalék a hiány, igaz, az államadósság a magyarországinál jóval alacsonyabb. – Az új magyar kormány azonban láthatóan elkötelezte magát az adósságszint csökkentése mellett, és ezt sem méltányolják – jelentette ki. Gazdag László szerint a hitelminősítő valószínűleg a bankok mellett állt ki, amikor Magyarországot a befektetésre ajánlott osztályzat megfosztásával fenyegette. Indoklásukban ugyanis az áll, hogy az államháztartás finanszírozására kidolgozott terv egyes alkotóelemei károsak a gazdaságra; s itt minden bizonnyal a bankadóra gondoltak. Gazdag László szerint bár az ilyen fenyegetések negatív következményei borítékolhatók, az Orbán-kormánynak a felrajzolt úton kell mennie tovább, még akkor is, „ha a hitelminősítők zsarolják”. Százszor jobb a bankokat megadóztatni, mint a lakosságot, ez ugyanis a már amúgy is mostohán kezelt humán tőke további leértékeléséhez vezetne – jegyezte meg a közgazdász, aki szerint egyetlen tapasztalt orvos külföldre való távozásával 80 millió forint veszteség éri az országot, s ugyanígy a mérnökök, fizikusok esetében. „A bankadó bevezetése azonban csak átmenetileg oldja meg az államháztartás helyzetét. Sürgősen neki kell látni az elavult gazdasági szerkezet átalakításához hazánkban. A világgazdasági korszakváltás ránk eső részével még adósak vagyunk. Az egyik feladat a pénzstabilitás megteremtése lenne, továbbá törekedni kellene arra, hogy a kormány a bruttó nemzeti terméknek megfelelő ütemben áramoltassa ki a pénzt. Ezt a jövedelmek növelésén és az adórendszeren keresztül lehetne elérni.”
– Nincs semmilyen meghatározott ütemterv, amely alapján le- vagy felminősítéseket helyeznek kilátásba a házak. Valószínűleg azért nem javult a Magyarországról alkotott kép, mert az elemzők a költségvetés részleteinek a kidolgozását várják – mondta kérdésünkre Suppan Gergely, a Takarékbank elemzője. Ha ez így van, akkor igazán nem volt elegáns a nyár folyamán néhány politikus indulatos megfogalmazása miatt kockázatosabbá minősíteni a magyar gazdaságot. Ez is a kettős mérce példája, amely igen sokba került a választások óta az országnak. Júliustól megfigyelhető, hogy miközben hazánk kockázati felára (CDS) ugrásnak indult, a régió más országában, például Lengyelországban és Csehországban olcsóbb lett az államcsőd elleni biztosítás ára, holott ezt semmi sem indokolta.
Magyarországot már júliusban figyelmeztette mindhárom nagy hitelminősítő intézet. Az S&P által adott mínuszos BBB-besorolással csak egy lépésre vagyunk a bóvli, azaz befektetésre nem ajánlott kategóriától. A Fitch Ratings egy fokozattal magasabb, BBB, a Moody’s még eggyel jobb, Baa1 besorolással listázza a magyar államadósságot. – Nagyon kellemetlenül érintene minket, ha az S&P valóban leminősíti Magyarországot. Ezzel ugyanis átlépnénk egy olyan küszöböt, amelynél befektetők sora kötelezően el kell adja a magyar állampapírokat – mutatott rá.
– A hitelminősítők olykor azért helyezik kilátásba egy adott ország leminősítését, mert nem hajlandó a kormány az állami költségvetési hiányt csökkenteni, majd később azért, mert nem segíti a gazdaság növekedését – mondta a lapunknak adott interjún Bánfi Tamás, a monetáris tanács egyedüli tagja, aki kamatcsökkentésre szavazott. – Nem hiszek a függetlenségükben, különösen nem az egyes alkalmazottakéban – hangsúlyozta Bánfi.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.