Szuperexpressz Kína két szíve között

Amikor Cholnoky Jenő – a később híressé vált geográfusprofesszor – 1896-ban egy hónapnyi hajóút után megérkezett Sanghajba, nem gondolta volna, hogy jó száz év múlva felszáll majd a vonatra a sanghaji vasútállomáson, és öt óra múlva megérkezik az 1318 kilométerre fekvő fővárosba, Pekingbe. A szuper gyorsvasút még nincs készen, de a tervek szerint 2011 májusa előtt megnyitják.

Horváth Levente
2010. 09. 04. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Ha napjainkban egy magyar honfitársunk megérkezik a sanghaji repülőtérre, és előtte nem tájékozódik az útikönyvekből, akkor nem is sejti, hogy a repülőtérről bejuthat a városba taxin, autóbuszon és metrón kívül egy olyan mágnesvasúttal is, amelynek csúcssebessége 430 km/h. Ez nem semmi – mondanánk pestiesen. Persze a pekingi olimpia után már semmin se csodálkozunk, ha Kínáról hallunk. Magam már többször végigutaztam ezt a harminc kilométernyi távot a 2004-ben üzembe helyezett mágneslebegtetésű vonattal, Kína első mágnesvasútjával. A nagy sebességből az utas szinte semmit sem érzékel, a szerelvény hangtalanul siklik több méter magasságban a vasbeton pilléreken nyugvó pályán Sanghaj központja felé, a külvárosi kerületek fölött. A vagonokban tisztaság, rend, a vonatablakból lenézve a száguldó gépkocsik lassan araszoló autóknak tűnnek. Nem mellékes, hogy a repülőgépjelleget is magán viselő vonat energiaigénye a repülőgép fogyasztásának csupán harmada.
A világ csodálattal figyeli a Kínai Népköztársaság gyors fejlődését. Ez a hatalmas, közel Európa nagyságú ország manapság már majdnem mindenben az élre tör, így van ez vasúthálózatával is. Kína folyamatos fejlődésében nagy szerepet játszik a vasút, rengeteg ásványkincset, energiahordozót szállítanak vasúton, az ország faanyagának és a nyersolajnak 85, a szénnek 60, míg a vasnak 80 százalékát kötött pályán szállítják.
Kína 2007 elejére 78 ezer kilométernyi, a 2009. évre már 86 ezer kilométernyi vasúttal rendelkezett. Ez a világ vasúthálózatának 6 százaléka, itt történik azonban az öszszes szállítás 24 százaléka. A kínai vasúthálózat hossza a legnagyobb Ázsiában, a világon a harmadik az Egyesült Államok és Oroszország mögött.
A teherszállítás mellett Kínában is egyre jelentősebb szerepet kap a városok közötti személyközlekedés, ez pedig a hatalmas országban csak a nagy sebességű vasúttal oldható meg. Szükség is van ezekre a vasutakra, mert évente több mint egymilliárdan utaznak vonattal, tavalyi adat szerint már 1,52 milliárd utast számláltak. A 120 km/h sebesség feletti haladást lehetővé tevő vasútvonalból 24 ezer kilométer áll rendelkezésre, ebből a 160 km/h sebesség feletti hossza 16 ezer kilométer, 200 km/h sebesség feletti pályahossz 6415 km, és 250 km/h feletti pedig 1207 km. Kína első 250 km/h sebességű vonatai 2007 közepén álltak üzembe. A kínai vasútfejlesztés nagy figyelmet fordít az Európába történő áruszállításra is. Elképzelések szerint a híres selyemút mentén haladó pályán keresztül juthatna el a kínai áru, bizonyos mértékig kiváltva a napjainkban még oly jelentős tengerhajózási szállítást, valamennyire tehermentesítve Kína északi és déli kikötőit. 2008-ban már történt próbálkozás: egy kínai irányvonat elindult Ázsiából a hamburgi kikötőbe, érintve Magyarországot Záhony és Sopron között.
2008 áprilisában Kína megkezdte a régóta várt gyorsvasút kiépítését, amely a fővárost, Pekinget és az ország pénzügyi központjának számító Sanghajt köti majd össze. A beruházás elindításához nagy lökést adott az az évi tél szélsőséges időjárása, amely az esztendő első két hónapjában az ország jelentős részén megbénította a közlekedést, ami több millió utasnak okozott kellemetlenséget. Kína 1,3 milliárd lakosa háromszor kezd nagy vándorlásba: a februári holdünnepen, amely egyben a kínai újév is, május elsején, a munka ünnepén, és október 1-jén, a Kínai Népköztársaság kikiáltásának ünnepén. Ilyenkor mindenki hazautazik, ha nem a szülőhelyén él, dolgozik, tanul, vagy kirándulni mennek a családok. Ezekben a napokban embertenger önti el a hatalmas vasútállomásokat. Mindenki vonatjegyet akar vásárolni, van, aki még aznap meg tudja venni a jegyét, de vannak, akik napokat töltenek el az állomáson csak azért, hogy vonatjegyhez jussanak. Külföldinek ilyenkor jobb nem gondolni az utazásra.
A Sanghaj–Peking szuper- gyorsvasút teljes vonalának jövő évi megnyitása után a tervek szerint ötpercenként indítanak majd egy járatot, tekintettel a várható hatalmas utasszámra. A sanghajiak választhatnak a 88–500 jüanos jegyek közül (2700–15 000 forint), amelyek különböző gyorsvonatokra érvényesek. Ezek 11 óra alatt teszik meg ezt a nagy távolságot, de aki a legolcsóbb jegyet veszi meg, az 16-20 órát is utazhat. Persze repülővel is megtehetjük a két kínai metropolis közötti távolságot, ekkor reptértől reptérig kétórás utazás vár csak ránk, de több mint ezer jüanba (30 000 forint) kerül a repülés. Onnan persze még be kell jutni a városba, ez Pekingben vasúton 16-20 percbe telik. Az épülő Sanghaj–Peking szuperexpressz 380 km/órás sebességgel mindössze öt óra alatt teszi majd meg az utat, azaz az eddigi menetidő megfeleződik. A tervek szerint csak egy kevéssel lesz drágább, mint a jelenlegi vonatok, de sokkal olcsóbb lesz, mint egy repülőút a két nagyváros között. A Peking–Sanghaj gyorsvasút teljes egészében kínai technológia alapján épül, kifejlesztésében hazai vállalatok vettek részt. Az építkezés azonban nem olcsó mulatság: egy kilométer vasút megépítése négymilliárd forint, írja a Xinhua hírügynökség a vasútügyi minisztérium információira hivatkozva.
Álmodozhatott-e honfitársunk, a törhetetlen hazaszeretetű, világlátott, jelentős tudományos publikációkat is közzétevő Gubányi Károly kultúrmérnök (1867–1935) ilyen szuperexpresszről, aki rész vett a kínai vasút 19. századi építésén, és 1898-tól öt évig igen nehéz időjárási és terepviszonyok között dolgozott Mandzsúriában az ott épülő vasútvonalon, orosz, kínai és koreai munkásokból álló nyomvonalkitűző, majd pályatestépítő csoportot irányítva? A vasúti bükk talpfák lerakása közben bizonyára nem. Jövőre tehát Kínában megalkotják a világ leghosszabb és egyben leggyorsabb vasútját, amelynek egy járata ezer utast tud szállítani Sanghaj és Peking között. A vasúti pályának összesen 23 állomása van, de elkél majd ez a sok megálló az 1318 kilométer hosszú úton, hiszen e térségben él az ország lakosságának negyede. Várhatóan Pekingből Sanghajba – csak oda – minden évben nyolcvanmillió utast fog szállítani az új szuperexpressz.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.