Tiszta képlet

A színész-rendező Rudolf Péter fáradhatatlannak tűnik. Filmet forgat, szerepel, színházat rendez. <br />A sikerszériának tűnő Üvegtigris harmadik részét most fejezte be; a film egyelőre a vágóasztalon <br />formálódik tovább. Arról szól, ki is a vesztese a XXI. század elejének.

Pethő Tibor
2010. 09. 20. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A kívülálló számára úgy tűnik, mintha kissé elhúzódott volna a legújabb Üvegtigris forgatása…
– Bár jobban elhúzódott volna! A filmkészítés drága mulatság, a pénzügyi helyzetünk sem tette lehetővé a hosszabbítást. Egyébként a világ legjobb dolga filmet forgatni, minden nyafogás csak ehhez képest értendő. Így az is, amikor elpanaszolom: az időjárással nem volt szerencsénk. Eleinte ugyanis ömlött az eső. A legnehezebb forgatási napon egy hajón dolgoztunk, akkor volt a legtöbb statiszta, s volt úgy, hogy kétszer-háromszor is elmosott minket az égi áldás. Lesz is még egy, az időjárás viszontagságai miatt beiktatott pótforgatásunk, néhány hiányzó snittet fogunk felvenni. Az Üvegtigris 2-höz képest így is szerencsénk volt. Akkor szinte végig esett. Már vágom egyébként a filmet.
– Maga az ötlet – egy büfé törzsvendégeiről filmet forgatni – honnan, kitől származik?
– 1998-ban egy akkor számomra ismeretlen miskolci újságíró, ma már barátom küldte el a könyvet, mondván, nekem ehhez közöm van. Egy másik ismeretlen ember a Vígszínház előcsarnokában pedig a kezembe nyomta. Elolvastam, úgy gondoltam, hogy tényleg a szívemhez közeli történet. Két év után gyűlt össze annyi pénz, hogy az első részt le tudtuk forgatni.
– Eleve sorozatnak szánták a büfékocsi történetét?
– Nem. A közönség igényelte, s bennünk is mozgott tovább a történet. Sok pozitív visszajelzést kaptam, rendszeresen megállítottak az utcán, és biztattak a folytatásra. Nem volt nehéz újra belehelyezkedni a büfé csetlő-botló, szerencsétlenkedő törzsközönségének életébe, hiszen nem lezárt lineáris történetet kellett folytatni. A második rész egyébként szerkezetében és hangulatában nem különbözik az elsőtől, a harmadik viszont meglepetést fog okozni. A történet személyesebbé válik, s itt már lineáris történetben szeretnék beszélni egy engem régóta izgató kérdésről. Arról, ki is a vesztese a XXI. század elejének. A szereplők helyzete kilátástalan, mégis tudnak nevetni a sorsukon. Ha nem tudnának, a film maga is inkább szociodráma lenne. Egyébként kisközösségként sokszor jobban működnek, mint számos ideálisabb állapotban lévő csoport. Furcsa módon több közöm van ezekhez a vidéki emberekhez, mint jelenlegi önmagamhoz, mindennapjaimhoz.
– Talán mert vidékről származik…
– A szüleim – első generációs értelmiségiek – eredetileg fővárosiak voltak, fiatal pedagógusként két üres bőrönddel költöztek előbb Őrszentmiklósra, majd Vácdukára, illetve Vácra. Életem első öt éve, amely a pszichológia szerint is meghatározó, ebben a közegben telt, tizenhárom évesen költöztem Pestre. Ha vidékre megyek, otthon érzem magam. Vonz az az egyszerű, tiszta képlet, amit egy, az Üvegtigrishez hasonló büfénél való törzsvendégeskedés jelent. Az a fajta meghittség, amely például Pesten a régi kávéházak világában megvolt, s ma már hiányzik. Vidéken ugyanakkor él valamiféle közösségi szellem a kocsmában is. „Idefönt” hajszolt, túlzsúfolt az életem.
– Mitől az?
– Eleve minden kiszámíthatatlan. Szívesen foglalkoznék folyamatosan filmmel. Ugyanakkor, ha van arra lehetőségem, hogy színészként, színházi rendezőként is dolgozzak, akkor ezeket a kötelezettségeket sem dobhatom el magamtól.
– Ennyire fontos a film?
– A képhez és a filmhez mindig volt közöm. Apám művelődésiház-igazgatóként fotószakkört vezetett Vácon. Az első, a celluloidszalaghoz, pontosabban szólva az előhíváshoz köthető mámorító pillanat is ekkor ért. Emlékszem, csodálkozva néztem, ahogy a fixírfolyadékból előbukkant a felvétel. Gyerekkorom óta élt bennem mindig rejtélyes módon egy kép: ha én színész leszek, akkor futni fogok, és ezt veszi a kamera. A bennem élő kép megvalósult: hosszasan futottam betört orral a Cha-cha-cha című film végén egy drámai jelenetben. Ezen az alapon persze utána abba is hagyhattam volna a pályát. Szívesen emlékszem vissza más korai filmszerepeimre is, így a Szerencsés Dánielre és a Jób lázadására. Kölyökpofámnak is köszönhetően sikeresen indult a pályám, már főiskolás koromban hívtak forgatni. Későbbi szép emlék A Skorpió megeszi az Ikreket reggelire Gárdos Péter vagy a Hamvadó cigarettavég Bacsó Péter rendezésében. S a börtönben játszódó, A tizenkilenc kés szúrása című tévéfilmet sem szabad kihagyni. A forgatás egyébként erősen összekovácsolja a stábot, időnként szinte sokkoló abbahagyni a munkát. A Szerencsés Dánielnél az utolsó kábel szétszedését is megvártam. Ugyanilyen fontos része az életemnek a színház, tizennyolc évig voltam a Vígszínház tagja, s az azóta eltelt időszakban is életem jelentős részét színházakban töltöttem.
– Egyenes út vitte a színészet felé?
– Mindig érdekelt más is, de tény, hogy óvodáskoromtól szavaltam, aztán később az iskolai ünnepélyeken is, különböző színű nyakkendőben. Részt vettem a Ki mit tud?-on, és ha nem lettem volna olyan pofátlan, hogy csak egy verset tanulok meg, valószínűleg eljutottam volna a tévéműsorig.
– Mi történt?
– A szerkesztő megkért, mondjak egy másik verset is. Megpróbáltam valahogy kibújni a dolog alól, közöltem vele, hogy még át kell néznem. Erre teljes joggal lezavart a színpadról. A felmenőim is nyilván meghatározzák az érdeklődésemet. Dédapám, Bálint János színész-rendező volt, édesanyám mellett is sokat sertepertéltem, aki remek színházi összeállításokat, irodalmi műsorokat csinált annak idején Vácott. Közben jelentkeztem a jogra. Előbb vettek fel oda, mint a színművészetire.
– Jogot is tanult?
– Nem, elmentem katonának, s onnan másodszor is jelentkeztem a főiskolára, akkor már felvettek. Persze előtte még gyorsan megszorongattam az ELTE rektorának kezét. A jogi egyetemen ugyanis szokás volt, hogy a rektor kézfogásával kezdődnek s végződnek a tanulmányok. Gondoltam, nem hagyom ki. Egyébként tisztelettel és kis irigységgel nézem azokat, akiknek gyerekkoruktól fogva egyenes útjuk volt későbbi pályájuk felé. Ez a megszállott küldetéstudat erőt ad, de kiszolgáltatottá is tesz. A főiskolán Marton László, Valló Péter, Montágh Imre voltak a szakmai tanáraim, nekik sokat köszönhetek. Az évfolyamunk – többek között Eszenyi Enikő, Kaszás Attila, Méhes László, Rácz Géza, Szerémi Zoltán – egyenes úton került a Vígszínházba.
– Néhány esztendővel ezelőtt Rudolf Péter „botrányt kavart” az egyik kereskedelmi tévén futó műsorában. Néhány perccel a kezdés után – úgy tűnt, belső vita miatt – váratlanul megszakadt az adás, annak is az első része.
– Kicsit korán jött az Emberek a Holdon című műsor, elég hamar meg is szűnt. A „botrányt” szándékosan keltettük, felvételről ment. Az adás címe amerikai filmre, az Ember a Holdon-ra utalt, amelynek főszerepét, bizonyos Kaufmann nevű figurát, Jim Kerry alakította. Kaufmann egyébként létező ember, az amerikai oneman show, illetve a stand-up comedy neves alakja, aki az ízléshatáron innen és túl folyamatosan provokálja Amerikát. Máig nem tudni, meghalt-e, vagy csak megrendezte a halálát, hogy aztán váratlanul felbukkanjon valahonnan. Egyszer egy óriási arénában, hatalmas, a jegyéhez drágán jutó, különleges csemegére számító közönség előtt elkezdte felolvasni a Háború és békét. Az első tíz percben nevettek, aztán volt, aki ott maradt, végighallgatta, más botrányt csinált. Az ő példájából indultunk ki. Felvetettem Árpa Attilának, ha Emberek a Holdon a cím, provokáljunk mi is. Gondoltam, színészileg is kihívás. A tervek szerint haladt minden: elkezdtem a műsort, aztán kiment az élet a szememből, látszólag elbizonytalanodtam, s végül közöltem, nem folytatom. A felvételen, másfél hónappal az adás előtt is, elhitték a jelenlévők. Eredetileg persze folytatni akartam a műsort, de a tévénél úgy döntöttek, játsszunk végig mindent. Batiz András, egyébként szintén felvételről, bejelentette, hogy nem várt körülmények miatt megszakadt az adás, s a nagy esti film előbb kezdődik. Túl jól sikerült a dolog. Kissé „túlspiláztuk”. Fölbolydultak a tévénézők, tényleg botrány lett, elsősorban a műsorrend felborulása miatt. Fontos tanulság, hogy az esti nagyfilm időpontját nem lehet csak úgy módosítani. Nyolc rész ment le, egyébként maga a műsor nem volt jó, mert a stand-up lényege a személyesség, a lényeg veszik el, ha a színészi monológokat írók készítik. Egyébként a világ egyik legnagyobb stand-uposa Hofi Géza volt.
– A néző számára úgy tűnhet, mintha a stand-up műfaját gyakorolná a Beugró című műsorban is.
– A Beugró alapvetően más. Egyértelműen közelebb van a színészethez.
– Sokszor leáll a felvétel?
– Ha nem figyelünk egymásra, akkor nehéz pillanatok következnek. A felvételt ritkábban állítják le, általában a vágóasztalon metszik ki a gyengébb pillanatokat.
– Társadalmi-közéleti érdeklődését mutatja a két esztendeje az Új Színházban futó Keleti pu. című darabja…
– A színművészeti főiskolai tanulmányoktól kezdve szinte minden kapcsolat megszakad a külvilággal. Reggel tízig próba van, utána az ember különböző kocsmákban megváltja a világot. Gyakorlatilag a pincérek és az utolsó metró vezetője jelenti a külvilággal való kapcsolatot. A színház szintén meglehetősen zárt közeg. Egy idő után az ember azt sem tudja, mi veszi körül. Engem pedig érdekel a külvilág. Egyszer a lányomért kellett épp a Keletibe mennem, a vonat hazai szokás szerint májusban két órát késett. Volt időm tehát körülnézni. Hamar rádöbbentem, hogy ennél izgalmasabb helyet hirtelen aligha tudnék elképzelni, ha arról kellene beszélnem a színpadon, mi van velünk, magyarokkal. Az állomás általában amúgy is túlmutat önmagán, sorskérdések felvetésére igen alkalmas, hova tartok, és oda akarok-e érni. Nem a közeget akartuk hitelesen visszaadni Hársing Hildával és Búss Gábor Olivérrel, inkább ürügy volt a helyszín, az áthallások helyett kicsit konkrétabban, didaktikusabban megszólalva, persze nem vezércikk stílusban kívántunk arról beszélni, hol tartunk. Így a világ groteszksége is sűrítetten érvényesülhetett. Mindaz tehát, ami a világban fájdalmas és röhögséges egyszerre.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.