A megszakított folytonosság

Két nagy nemzetközi művészeti eseményen vett részt Londonban az elmúlt hónapokban Mengyán András Munkácsy-díjas képzőművész. Előbb a Kinetika Art Fairen mutatta be az A22 Galéria művészeinek alkotásait, majd a szeptemberi Illumini című fényművészeti rendezvény vendége volt.

P. Szabó Ernő
2010. 10. 29. 22:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Kevés figyelem jut a kortárs magyar művészetnek a világ nagy művészeti központjaiban. Vagy változott volna a helyzet az utóbbi időszakban? Ilyen fontos az Európa közepén alkotók számára az, ami a londoni művészeti fórumokon történik?
– Hogyne lenne az! Egyrészt azért, mert abszolút nemzetközi hely, ahol rendkívül sok szakember megfordul, nációk, generációk találkozóhelye. Sokkal nyitottabb város, mint mondjuk Párizs, a kelet-európai kortárs művészet számára London lehetőséget ad arra, hogy megismertesse azt a sajátos gondolkodásmódot, ízt, amelyet a nagyvilág nem nagyon ismer. Mindkét fórum, amelyen az A22 Galéria részt vett, illetve amelyen saját munkáimat bemutattam, viszonylag új, mindkettőt második alkalommal rendezték meg. A Kinetika Art Fairt 2009-ben rendezték meg először. Oda annak a budapesti kiállításnak a sikere után hívták meg az A22 Galériát, amelyet magyar, közép-európai művészek és a londoni Kinetika Múzeum köré csoportosuló alkotók műveiből rendeztünk. Nem elsősorban az eladás reménye vonzott bennünket, hanem a kiállítás, amelyet számos kvalitásos mű jellemzett. A részvétel hozadéka elsősorban erkölcsi volt, megmutathattuk, hogy egyáltalán létezünk. A vásárt három nap alatt mintegy tízezren látták, ott voltak a világ nagy hírügynökségei, televíziós stábjai.
– Minek volt köszönhető, hogy meghívást kapott a fényművészeti kiállításra, az Illuminire?
– Ez éppenséggel a kinetikavásáron való részvételnek volt köszönhető. A rendezvénysorozat két évvel ezelőtt kezdődött, amikor is Jane Webb képzőművész, kurátor felfedezte a St. Pancras-templom üresen álló, romos kriptáját, amelynek atmoszférája kopott vakolatával, köveivel éles ellentétben állt a galériák fehér falainak sterilitásával. Az első, 2008-as Illumini sikerének hatására szervezte meg az idei bemutatót, amely a Titkos föld alatti London címet viselte, s történelmi helyek, légópincék, csatornák mélységeibe hívta az embereket, hogy a figyelmet a múlt emlékei felé irányítsa. Én voltam az egyetlen kelet-európai, a régi városháza pincerendszerében állítottam ki vagy negyven társammal, ahol valamikor börtön is működött. Épp ezért egy tíz évvel ezelőtti installációmat mutattam be, amely először Norvégiában egy helyreállított női börtönben került a közönség elé, majd több helyen idehaza is. A megszakított folytonosság című munka ultraviola fénnyel megvilágított vonal, amely kitöltötte az egész cellát, megszakításaival, hiányaival jelezve az élet tragikus fordulatait, hiányait.
– Apropó, megszakított folytonosság… Mit lehetne tenni, hogy eltűnjenek azok a távolságok, amelyek az egyetemes művészetet és a magyart elválasztják?
– Szorosabb kapcsolatokat kellene építeniük a magyar művészeknek külföldi kollégáikkal, főleg a jelentős művészeti centrumokkal rendelkező országok alkotóival. Az állami kapcsolatok is fontosak természetesen az informálás szempontjából, úgy vélem azonban, a művészvilágot hidegen hagyják azok a kiállítások, amelyeket a hivatalok szerveznek. A másik a marketing, amelyek nélkül a jelentős teljesítmények is elsikkadnak, s amiben Kelet-Európa hagyományosan gyenge. Hasonló a helyzet a nyelvtudással is, a kelet-közép-európai országok közül alighanem nálunk a legrosszabb a helyzet.
– Ön a nyolcvanas évek elején két évig ösztöndíjjal kutatta az USA-ban az Új Bauhaus történetét, majd tizenhat évig intézményvezetőként tanított a norvégiai Bergen művészeti egyetemén. Van alapja az öszszehasonlításhoz. Ott mi a helyzet?
– A norvégok egy része Németországba, a másik Angliába, a harmadik Amerikába megy, s állandóan ingázik a nagy művészeti központok és hazája között. Nem szakadnak el, nem szűnnek meg norvégnak lenni, már csak azért sem, mert otthonról kapják az ösztöndíjat. Ugyanakkor hasonló a helyzet a magyarországihoz abban, hogy a művészeti piac ott is kicsi. Az életszínvonal magas, az ízlésszint azonban nem annyira, az érdeklődés elsősorban a leíró, „felismerhető” motívumokat ábrázoló művek, a kommersz felé irányul.
– Akár csak idehaza, a művészet minden területén. Hogyan lenne elérhető, hogy a közönség mélyebbre hatoljon a művészet világában?
– Óriási felelőssége lenne ebben a művészeti nevelésnek, mutatja ezt például az is, hogy noha Kodály országáról beszélünk, a komolyzene iránt rohamosan csökken az érdeklődés. A közönség az úgynevezett „művészeti kísérletezést” nem díjazza, pedig a művek mintegy az alapkutatás eredményeként nagyon fontos művészeti alapelveket tisztáznak, világítanak meg, mint történt ez a maga korában Cezanne, Mondrian vagy éppen Moholy-Nagy László esetében – ma mindhárman világhírűek. Az a helyzet, hogy meg kellene teremteni a vizuális kultúra vertikumát, ma e területnek nincs gazdája, mindenki csak improvizál. Filozófiára, stratégiára, finanszírozásra lenne szükség, az elmúlt évtizedekben minden a darabjaira tört. Ma új világ- és nemzeti helyzet van, mindent újra kellene kezdeni, mégpedig azonnal, mert minden irdatlan gyorsan változik. Ami ma még igaz, az holnapra már új igazságokat generál.

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.